Tp 80 Lancaster - Klar, bilder sid 3

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Tp 80 Lancaster - Klar, bilder sid 3

Inlägg av Björn Fransson »

Skulle precis avsluta min Lynx och rätt som det var satt jag och byggde på den här.

Bild

Revells Lancaster med Top Guns konverteringssats. Den senare passar inget vidare, varken på modellen eller med de egna delarna. Trehundrasjuttiofem bagis för inte mycket kvalitet alls. Men betydligt lättare än att scratchbygga, så varför klaga? Top Gunsatsen innehåll en helt ny nos, men jag nöjde mig med att såga ut delen som täcker nostornet. Fler bilder kommer inom kort.
Senast redigerad av Björn Fransson den 05 aug 2014, 16:07, redigerad totalt 1 gånger.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Tp 80 Lancaster...

Inlägg av Henrik R »

Grymt projekt Björn! Ska följas noga. Det ser ut som om den där behöver lite kärlek för att hoppa ihop med dina resin saker.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Tp 80 Lancaster - Klar, bilder sid 3

Inlägg av Björn Fransson »

Jodu, här krävs både kärlek och en del hårda nypor... Bilden är misstänkt lik den förra, men det är en jädrans massa jobb mellan dem.

Bild

Revell skickar med två små Merlin. Det är ju en lockande tanke att exponera åtminstone en av dem, så jag drog igång. Men insåg i samma stund att de är rätt grovt tillyxade i original.

Bild

Balken som håller fast motorn var i klumpigaste laget, så det blev till att scratcha en ny. Motorn försågs med lite extra detaljer och hela anrättningen toppades med diverse kablar och slangar. Eventuellt ska jag få in lite till, men det här får räcka för ett tag.

Bild
Senast redigerad av Björn Fransson den 05 aug 2014, 16:06, redigerad totalt 3 gång.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Tp 80 Lancaster...

Inlägg av Björn Fransson »

Då var det mesta monterat, då. Här syns rätt tydligt det som väl är den största kritiken mot Revells Lanc, "knäcken" mellan inner- och yttervingarna saknas. Jag bedömde det dock som lite väl knepigt att fixa på ett snyggt sätt.

Bild
BGB
Inlägg: 234
Blev medlem: 28 maj 2012, 08:20

Re: Tp 80 Lancaster...

Inlägg av BGB »

Det är precis en dansk som har gjort en på ModellingMaddness
Boris
robertlundin
Inlägg: 242
Blev medlem: 31 jan 2012, 23:00
Namn: Robert Lundin

Re: Tp 80 Lancaster...

Inlägg av robertlundin »

Har denna på gång just men då med i och för sig Hasegawas. Ska bli roligt att följa ditt bygge.
Hur kommer du att lösa dekalfrågan? Den hade en hel del stenciler här och här.
/Robert
Senast redigerad av robertlundin den 24 dec 2013, 23:29, redigerad totalt 1 gånger.
/Robert Lundin
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Tp 80 Lancaster...

Inlägg av Henrik R »

Trevligt Björn, Ser bra ut. "knäcken"? Så här i juletider kan det missuppfattas vad knäck är till för. :-)
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Tp 80 Lancaster - Klar, bilder sid 3.

Inlägg av Björn Fransson »

I väntan på referensbilder på den tidiga Drakenstolen, plockade jag fram Lancastern. Med OS-femmilen på teven i bakgrunden, maskerade jag huven. Tog väl typ nästan hela loppet... Sedan var det dags för slip- och spackelorgie för jetgondolen. Top Gun-satsen är ju mer än lovligt grovt tillyxad, så det krävdes en hel del jobb för att få allt redo för målning.

Bild

Lite irriterande var att ytan på resinet visade sig vara fyllt med små gropar, typ apelsin.

Bild

Men nu är det mesta gjort, så snart dags för målning. Men först ska här göras Drakenstolar!
Senast redigerad av Björn Fransson den 05 aug 2014, 16:04, redigerad totalt 1 gånger.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Tp 80 Lancaster...

Inlägg av Lars Befring »

mycke jobb blir det! hoppas att du tycker att det är värt det för kärran är ju en av dom läckraste Lancastrarna! (om man nu inte räknar dom franska förstås)
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Tp 80 Lancaster...

Inlägg av Björn Fransson »

Absolut! Har faktiskt aldrig byggt en Lancaster tidigare. Så det är verkligen på tiden. Och den här är ju en riktig goding. Dessutom, även om det är en hel del jobb, så slipper man allt pillande med tornen som man får om man bygger en original-Lanc. Så det jämnar nog ut sig.
Skriv svar