Williams FW07. Färdig på sid två.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Williams FW07. Färdig på sid två.

Inlägg av Björn B »

Jag försöker mina tröstlösa försök att bygga nåt rakt ur lådan men det är inte lätt när man tycker att vissa delar är lite väl förenklade.

Bild
Jag trodde först att det var ett par små kylare som satt längst fram i sidopoddarna men kom sen på att det var skyddsnät.
Då var det kört. Jag beslöt mig för att byta ut plasten mot nät vilket slutade med ett inköp av en plåtsax!

Bild
Men kylarna hade bara en slät undersida eftersom dom inte syns bakom plastgallret. Jag tror inte att dom kommer synas särskilt mycket bakom dom nya gallren men varför chansa.
Vad göra? Rista ett mönster eller gjuta kopior av ovansidan och limma på undersidan? Så får det bli. En gjutform gjordes.

Bild
Jag hade tänkt pressa ner Magic Sculp som jag brukar i formen men beslöt mig för att testa något annat. Jag fyllde formen med Tamiya putty istället.

Bild
I det pressade jag ner byggsatsens kylare och lät det torka.

Bild
Resultatet blev lite luddigt men det duger till ändamålet.

Bild
Jag hade tänkt använda förarfiguren som var med i satsen men passformen var inte bra och eftersom "out of the box" hade spruckit så gjorde jag lite scratchbygge i cockpit istället.
Ett par boxar byggdes och ett rör för styrningen monterades.

Bild
Ett spant fylldes i mitten också.

Bild
En uppsättning enkla pedaler tillverkades.

Bild
Jag tror att dom kommer synas tillräckligt för att motivera extrajobbet med dom.

Bild
Så till anledningen med plåtsaxen. Jag hittade inget lämpligt nät så jag skrotade min tesil. Rostfritt nät är ganska hårt så en plåtsax blev mitt val av verktyg.
Ett nät på plats och som jag misstänkte, jobbet med undersidan av kylarna var ganska onödigt men jag gillar det här nätet bättre an plastversionen.
Senast redigerad av Björn B den 22 dec 2013, 01:13, redigerad totalt 1 gånger.
Björn B
Kontakt:

Re: Williams FW07

Inlägg av Björn B »

Kvällens byggsession gav detta resultat.

Bild

Att montera bränsleslangar och tändkablar var egentligen slöseri med tid. När karossen limmats på plats kommer inget av dom synas.
Därför var det bra att göra dom på just denna modell. Jag har ett par äldre bilar där motorerna syns mycket mera och det kändes som det var bra att testa om tråden jag köpt funkar till bränsleledningar.
Skulle det bli pannkaka så gör det ju inget när det ändå inte syns. Nu vet jag att det funkar att borra upp 0.55 mm hål för slangar men jag behöver hitta tunnare tändkablar än de som Tamiya skickat med..
Azgaron
Namn: Håkan Ekberg

Inlägg av Azgaron »

Ser snyggt ut Björn! Snygg motor, och fint jobb med kylarna!

Håkan
kallenordlund
Namn: Kalle Nordlund

Inlägg av kallenordlund »

Varför bygga OOB? :lol: :lol:

Riktigt tjusigt jobb med allting och motorn är ju en riktig läckerbit. Vad har du gjort gjutformen av?
Robert A

Inlägg av Robert A »

FW-07 en riktig klassiker ifrån tamiya som börjar bli allt svårare att få tag i. Väntas och hoppas på Kekkes FW-08 men lär ta ett tag.. S27 släppte en sats men den var rena skämtet.
Bra jobbat and keep it coming

//Robert
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Gjutformen gör jag av silikonlera som jag brukar använda med blandat resultat. http://tinyurl.com/ke73dj8
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Tändkablar: I tunnare sladdar, typ hörlurar och annan "finelektronik" borde det finnas tunna svarta ledningstrådar ...
/ Robin
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Jag har haft samma tanke men det visade sig att dom har samma ytterdiameter på kablarna som dom här. Ca. 0,75 mm.
Jag har köpt "tändkablar" till några 1/25 byggen och dom var 0,5 mm men då ser dom för tunna ut till F1 bilar i 1/20. Jag kollade den senast datormusen som dog och tyckte att kablarna i den såg tunna och fina ut. Det visade sig att dom var 0,85 m.
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Ska kolla vad jag har liggandes ;-)
Vad är det för idealmått som gäller ?
/ Robin
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Det är ingen panik med att hitta kabel ännu men jag skulle kunna tanka mig att 0,6 mm skulle funka.

Nu börjar det bli dags att limma ihop det sista och sätta på dekaler.

Bild
Bild
Så det blir det sista jag ser av motorn.
Skriv svar