Missouri BB-63 1/200 klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Henrik R »

Tanken är ju att ställa ut den på 08-Open i April då kan du se den. Tanken har ju slagit mig att ta med mig både Missouri och Bismarck, det hade varit stort! :-)

Happ, nu är skrovet målat! Åh så läckra färger, Rött blått och grått..Synd att kameran med det här ljuset inte återger den blåa färgen på skrovsidan. Nåväl nu är ett ganska jobbigt moment över till ända, sisådär 5-6 timmars jobb. Men nu känner jag utförsbacke.

Bild
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av kallenordlund »

Herregud vad stor hon är!!! Å vad snyggt det blir. Du gör ett jäkligt snyggt jobb Henke!
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Henrik R »

Tack Kalle!
Kvällens sista uppdatering är följande:

20mm kanonerna har jag transplanterat nya pipor på. Det gick förhållandevis enkelt att göra, bara man borrar rätt med 0.4 borren.


Bild

Bild

Bild
Hampus
Inlägg: 87
Blev medlem: 28 jan 2012, 20:02

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Hampus »

suveränt! :D
Blir detta OOTB eller blir det godis till?
Också undrar jag hur du får till en så väldigt rak maskering :s
/Hampus
Axx
Inlägg: 202
Blev medlem: 26 jan 2012, 00:43

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Axx »

tjusigt värre. Kanoners, skulle man kunna säga! Rockon.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Ulf Lundberg »

Det är inte varje dag plastmodeller läggs upp på stålbockar inför målning.
Mäktigt!
Uffe
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Henrik R »

Hampus skrev:suveränt! :D
Blir detta OOTB eller blir det godis till?
Också undrar jag hur du får till en så väldigt rak maskering :s
/Hampus
Jo det är och blir en massa fotoets som är utöver det som ges ut lådan.
Väldigt rak maskering, Menar du linjemässigt då? Det får jag fram med linjal och skjutmått. Det är inte helt lätt när det är 1.5 meter man spelar med.



Idag har det bockats och böjts en massa fotoets. Tångar hit och dit och tungan rätt i mun. Jag bjuder på några bilder på etsverket. :-)

Bild

Bild

Bild

Det ser väl helt ok ut, Det blev ett riktigt mandomsprov att bygga en..ja..jag antar att det är en Amerikansk rangefinder, men den ser snarare ut som en gammal VHS bandspelare med en smörgåsgrill monterad på topp. Här kravdes det lite djupdyk bland bilder för att se hur den ska se ut.

Bild

Bild

Även den bakre skorstenen har fått lite detaljer..

Bild
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av kallenordlund »

Mycket fint etsarbete Henke! Använder du några särskilda verktyg för att bocka och böja relingen samt "näten" på rangefindern?
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Henrik R »

Tjo Kalle!

Nej inte mer än vad jag skrivit om tidigare. Men för att göra böjar på relingarna så använder jag rundstavar i olika storlekar allt från 0.5-20mm. stavarna har jag "snott" från jobbet. Det är spillbitar som jag kapat till lagom storlek. Som bock kör jag som sagt mitt skjutmått och ett mothåll.
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av kallenordlund »

Henrik R skrev:Tjo Kalle!

Nej inte mer än vad jag skrivit om tidigare. Men för att göra böjar på relingarna så använder jag rundstavar i olika storlekar allt från 0.5-20mm. stavarna har jag "snott" från jobbet. Det är spillbitar som jag kapat till lagom storlek. Som bock kör jag som sagt mitt skjutmått och ett mothåll.
Där ser man! Inte alltid dyra verktyg som fungerar bäst. :) Hatten av för petgörat, blir sååå snyggt och det tål att upprepas.
Skriv svar