Missouri BB-63 1/200 klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Ulf Lundberg »

Det blir kul att äntligen se henne.
Förresten, utmana inte ÖDET!
Mighty Mo är naturligtvis en kvinna och tilltalas "hon" eller möjligtvis "fru Mo".
Om du kallat eller tilltalat henne med något maskulint ord är det otvivelaktigt skälet till dina krämpor. Be henne om ursäkt och gör aldrig om det, så ska du nog se att du blir bättre.

Uffe
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Henrik R »

Jag har bett om ursäkt nu, det känns redan lite bättre..
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Robin Nilsson »

Det blir lite klurigt det där med namn och att fartyg anses vara kvinnliga, många krigsfartyg är ju namngivna efter män:
Gustaf V, HMS Duke of York, HMS Prince of Wales, Giulio Cesare, Raimondo Montecuccoli, Alberto Da Giussano, Alberico da Barbiano, Bartolomeo Colleoni, Giovanni dalle Bande Nere, Luigi Cadorna, Armando Diaz, USS Ronald Reagan (prova med att säga hon om det fartyget ....), Emanuele Filiberto Duca d'Aosta, Eugenio di Savoia, Prinz Eugen, Giuseppe Garibaldi (italienarna är döpta efter efter krigare/ledare för legoknektar, skulle inte tro att de skyltade med sin feminina sida direkt ;-) ) Bismarck, Tirpitz & Seydlitz var väl också herrar tror jag :-D

När det gäller Roma så passar det att säga hon ( :oops: kolla i Bibeln vad som skrivs om den som breder ut sig över de sju kullarna, http://runeberg.org/bibeln/wald1894/0669.html )

/ Robin
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Henrik R »

Ja Robin, snart börjar väl nån feminist att kalla svenska flottans fartyg för hen eller nåt :-)

Hur som helst, den blev mycket riktigt klar i helgen. Fytusan vad skönt att jag rodde den här besten i hamn. Den tog dubbelt så lång tid som Bismarck i samma skala. Fast det har jag kommit under fund med varför. Jo Missouri hade 3 gånger så mycket fotoets och var svårare att bygga helt enkelt. Nu har jag lite att stå i och en del andra grejjer att göra, men några bilder på den kan jag ordna till i veckan om jag får hjälp att flytta den till fotostället. Personligen tycker jag Missouri blev bättre än Bismarck då jag kunde undvika vissa "fällor"som jag fastnade på i Bismarckbygget. Sen utvecklas man ju såklart som byggare.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Robin Nilsson »

Det ska bli spännande att få se den på riktigt (får ta med de starkare läs-brillorna så att jag kan se alla detaljer).
Det är alltid en skön känsla när man blir klar med något och man känner sig nöjd med resultatet :-D

/ Robin

- Ursäkta, hur mycket är klockan?
- Hen är kvart i två ...
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Ulf Lundberg »

Robin Nilsson skrev:Det blir lite klurigt det där med namn och att fartyg anses vara kvinnliga, många krigsfartyg är ju namngivna efter män:
Gustaf V, HMS Duke of York, HMS Prince of Wales, Giulio Cesare, Raimondo Montecuccoli, Alberto Da Giussano, Alberico da Barbiano, Bartolomeo Colleoni, Giovanni dalle Bande Nere, Luigi Cadorna, Armando Diaz, USS Ronald Reagan (prova med att säga hon om det fartyget ....), Emanuele Filiberto Duca d'Aosta, Eugenio di Savoia, Prinz Eugen, Giuseppe Garibaldi (italienarna är döpta efter efter krigare/ledare för legoknektar, skulle inte tro att de skyltade med sin feminina sida direkt ;-) ) Bismarck, Tirpitz & Seydlitz var väl också herrar tror jag :-D

När det gäller Roma så passar det att säga hon ( :oops: kolla i Bibeln vad som skrivs om den som breder ut sig över de sju kullarna, http://runeberg.org/bibeln/wald1894/0669.html )

/ Robin
"Pansarskeppet Manligheten togs in i docka. Hon behövde bottenrengöras."
Detta är korrekt svenska. Fartyg tilltalas "hon".
Bismark gick under för att fartygschefen Lindemann tilltalade henne med "han". Gör man det kan det bara sluta på ett sätt.

Uffe
Fåtöljamiral över de åtta haven.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Då är BB63 Missouri klar!

Inlägg av Henrik R »

Sjukt mycket saker att göra inför OPEN och som sagt är man inte helt tipptopp heller. MEN jag lovade några bilder på henne. Till er som inte kommer till 08-open kommer att få se henne på forumet senare nästa vecka med bättre bilder och fler.
I all hast så tog jag några få snabba bilder i alla fall :-) Hur som helst så kommer hon till 08-Open för den som vill se denna megastora modell(den största och längsta jag någonsin byggt).
Jag ser även att jag lyckats med att kröka stolpen som häger horisontellt i aktern. detta får naturligtvis rättas till ikväll..
Jag bävar också för transporten till skytteholmsskolan på Lördag. hoppas inget går sönder bara..
Ja jag vet att bordet inte var optimalt, men den är otroligt svårplacerad när den blir 1.5 meter lång. Middagsbordet fick helt enkelt duga just nu. Sorry!


Bild

Bild
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Robin Nilsson »

Det ska bli spännande att se henne på lördag (bara i detta forum som den kommentaren kan tolkas rätt ....;-)
/ Robin
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Missouri BB-63 1/200 klar!

Inlägg av Ulf Lundberg »

Ruggigt snyggt och mäktigt!
Härligt liv i färgen.

Vi ses på lördag,
Uffe
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Missouri BB-63 1/200 klar!

Inlägg av Niklas »

Vilken pjäs, skrev jag om Björns Javelin, men det uttrycket passar onekligen bättre in på denna! Mäktigt!!

Som Ulf säger, jag gillar målningsjobbet skarpt, du har lyckats skapa bra liv på dessa gigantiska ytor!

Nu håller jag bara tummarna för att du kommer ner till Malmö i höst, annars får jag väl våldgästa dig vid tillfälle och titta på besten! :P
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Skriv svar