Missouri BB-63 1/200 klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Ulf Lundberg »

kallenordlund skrev:
Henrik R skrev:Tjo Kalle!

Nej inte mer än vad jag skrivit om tidigare. Men för att göra böjar på relingarna så använder jag rundstavar i olika storlekar allt från 0.5-20mm. stavarna har jag "snott" från jobbet. Det är spillbitar som jag kapat till lagom storlek. Som bock kör jag som sagt mitt skjutmått och ett mothåll.
Där ser man! Inte alltid dyra verktyg som fungerar bäst. :) Hatten av för petgörat, blir sååå snyggt och det tål att upprepas.
Nåt annat som funkar bra att böja etsdelar kring är snabbstålsborrar i olika diametrar. Om du inte redan har en sats, så köp en billig hos Klas i skogen eller liknande. De kommer till användning både i hemmet och i modellbygge.

Uffe
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Henrik R »

Uffe har helt rätt, snabbstålsborrar är ett mycket bra alternativ.

Ojoj! Flera dagar tog det att bygga 3 st 40cm kanoner. Det ser lite ut för världen, men man var tvungen att ta en styrketår så man kunde hålla nerverna stilla.
Mk1:s handräcken var så små att dom försvinner i handen nästan. Jag trodde inte det var möjligt med så här mikroskopisk fotoets, men det gick vägen.
Korgarna bak på tornen var riktigt snygga och det var Trumpeters fotoets.


baljorna till AA-kanonerna sitter inte fastlimmade på tornen, då målningen underlättas om dessa är lösa.

Bild

Bild

Bild
Fredrik_B
Inlägg: 95
Blev medlem: 15 jul 2012, 09:53
Ort: Sollentuna

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Fredrik_B »

Klockrent, inget slabb där inte. Hur gör du när du fäster så små bitar av PE? Det blir väl nästan ingen anläggningsyta alls.

/Fredrik B
Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre. - Nalle Puh
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Ulf Lundberg »

Återigen. Klockrent byggt.
Det syns att du tillämpar erfarenheterna från Bismarck.
Uffe
Axx
Inlägg: 202
Blev medlem: 26 jan 2012, 00:43

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Axx »

Bild
The USS Missouri vakar tyst över USS Arizona som vilar under ytan vid minnesmärket vid Pearl harbor, Hawaii.

Bild
Vackra USS Missouri vilar vid Pearl Harbor.

Längtar efter att få se din fina modell av henne på Open, Henrik.
Hon är en riktig pärla.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Henrik R »

Tack Axx! Fina Bilder, Hon ser otroligt snygg ut när hon ligger tyst och stilla.

Uffe, jag försöker undvika alla fallgropar jag hade med Bismarck, men mycket gott känns igen och blir faktiskt riktigt bra.



Fredrik, jag använder en primer just för sådant här jobb. Primar man plastdelen och fotoetsen så suger det till ordentligt med minimalt med lim. helt otroligt.
Bild

Nu är mina torn målade :-). Jag var tvungen att bygga om lavettgördlarna(bloomers), dom var ur lådan riktigt trista. Jag fick helt enkelt skulptera om dem med Tamyia putty.

Bild

Bild

Så här blev det när de var färdiga.
Bild

Bild

Bild

Bild

Nu har jag insett att jag passerat 50% spärren!, Det är alltså avverkat en himla massa sprues till min fördel!
Nåväl så här ser det just nu ut. Överbyggnaden börjar se ut som en överbyggnad :-)

Bild
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Ulf Lundberg »

Huvaligen vilket byggtempo!
Uffe
revonn88
Inlägg: 306
Blev medlem: 13 maj 2013, 17:13
Namn: per hammargård

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av revonn88 »

storleken på det där bygget alltså =_=
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av kallenordlund »

Alltså hur ser ditt dygn ut egentligen? Går du in i någon slags trans där du inte behöver sova eller... Du har ett ruskigt tempo :D

Btw, gördlarna ser otroligt fina ut. Snyggt skulpterat och målat.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Henrik R »

Tack alla!
Jo sova måste man göra så klart. Men när jag väl håller på med modellen så känns det som man knappt börjat innan man måste lägga ned, men det har egentligen blivit många timmar. Fast i dag blev det nog bara 3-4 timmar tyvärr. Nåja jag får bygga igen den tid jag missar :-)
Skriv svar