Missouri BB-63 1/200 klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Henrik R »

Nåväl. Det börjar bli dags för utrustning.....Känner mig rätt såsig.. Tror det är lite för dåligt utsug på grejjerna när det är så pass stora delar att måla. Det tar lång tid och man sitter mitt i dammet. Jag har dubbelmask med partikel och gasfilter, men jag känner endå smaken av vattenbas i käften :-) Hm..Nu ser det ut som ett fartyg börjar ta form.

Bild

Bild

Bild

Bild
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av jfall »

:shock: :o :shock: WOW!!!! Jag vet att alla säger det hela tiden men din byggtakt är verkligen fascinerande, särskilt med tanken på vilken kvalitet det blir. Bra jobbat!

Jakob
Jakob Fall
AP
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av kallenordlund »

Sjukt snyggt! Den behöver du registrera hos både Lloyds, IMO och sjöfartsverket med tanke på storleken :)
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Henrik R »

Det är MYCKET kvar mina herrar!. Men hittills så tycker jag det flyter på bra. hoppas orken håller i sig ett tag till
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Ulf Lundberg »

Snyggt byggt och härligt liv i färgen!
Uffe
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Henrik R »

Jaha, man skulle kunna tro att jag gett upp projektet med Missouri. Men det har jag inte. Det som ligger i pipen kan jag inte göra klart utan Pontos eftermarknads ets. Det är "på väg". Jag hoppas det dyker upp till veckan. Men man vet ju aldrig. därför har jag nu börjat med min basplatta. Till skillnad mot Bismarck som står på pelare så kommer Missouri ligga på "kuddar".

Bild

Bild
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Ulf Lundberg »

Klassiskt snyggt.
Uffe
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Robin Nilsson »

Apropå köl-block ... ett av fartygen i denna klass skulle tas in i en flytdocka (tror det var under WW II) för översyn. Normalt sett så dras fartyget in i dockan med hjälp av bogserbåtar och winschar för att det ska gå sakta och försiktigt. Den kaxige kaptenen tyckte att han hade bra koll på sin båt så han viftade undan bogserbåtarna och gled rakt in i dockan, slog back i maskin och stannade perfekt precis där fartyget skulle ligga.
Sen fick han en utskällning av den som var chef för dockan som undrade om Kapten Kaxig hade någon som helst jävla aaaaning om hur det stod till med alla noggrant utplacerade block på botten av docken där herr Kaptens backmanöver schasat omkring tusentals kubikmeter med vatten.
Dockningen försenades medan dykare gick ner för att kolla att alla blocken stod där de skulle. När dockan togs upp så visade det sig att ett block missats och hade gjort hål i botten så det blev extra reparationsarbete och förseningar. Kapten Kaxig var lite mindre kaxig efteråt ...
/ Robin
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av jfall »

Modigt att skälla ut någon som kontrollerar 9 40cms kanoner, kanske kommer hem sedan och hittar sitt hus i form av en stor granatkrater:D
Jakob Fall
AP
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Robin Nilsson »

Har man väl lyft dockan så båten är torrsatt så kan han vifta med bössorna bäst han vill, annars kan man sänka dockan igen och säga till kapten att han måste säga "Snälla !!" innan han får komma in och få båten lagad. Man muckar inte med den man måste få hjälp av ;-)
Skriv svar