Jag kunde naturligtvis inte hålla mig, utan påbörjade Hobby Boss Strf 9040C så fort lådan dök upp. Först skrev jag dock en alldeles för lång recension som ni som får tidningen PANSAR snart kan plågas er igenom.
Men när det var klart var ju modellen nästan klar, om än ihopmonterad med tamiyatape istället för lim.

Så jag tänkte att jag gör ett out of the box-projekt till 08-Open, det borde ju inte vara några problem. Har alltid velat bygga en skitig liberiavagn, och dekaler finns med i lådan..
..men tyvärr saknar byggsatsen några delar för att för det första, bli en komplett Strf 9040C, dels för att bli en komplett liberia-vagn.
Det lättaste är nog att bygga bottenpansaret. Hobby Boss har missat det extrapansar som Caesar-versionen har undertill. Antagligen så blundar man för det för att få en gemensam underdel med den Bertil-version de ska släppa senare.

En plasticardbit, 1mm tjock fick bli extrapansar. Man kan nog snåla in en millimeter på längden jämfört med måtten ovan. Fick karva lite för att få ändbitarna att passa.

Plåten avslutades fram och bak med en vinklad bit plasticard.
Betydligt knepigare var det att bygga lavetten för den externt monterade kulsprutan. På Caesar har man bytt ut den internt monterade ksp m/39 mot en ksp 58 monterad i en lavett på taket. Det har ju pratats om huruvida den är lik lavetten på strv 103 eller ej. Nu har jag inte detaljstuderat lavetten till 103an, men jag tror att detta är något helt nytt tyvärr.

Inte perfekt på något sätt, men good enough för ett out of the box-projekt, eller hur var det..
Funderade länge på om jag skulle ha låda eller säck i stället för skidstället bak. Tycker att säcken ser lite mer udda ut, så jag var inne på en sån, men så hittade jag lite ref. bilder på en liberiavagn jag tänkte bygga, och den hade låda - så det blev en låda baktill.

Nu är det, som man brukar säga, bara resten kvar. Förutom de detaljer från byggsatsen som är kvar att montera så måste jag scratchbygga extraljusen fram samt en flaggstång med vad jag tror är belysning, att sätta på tornet. Har dock inga bra bilder på denna grej, men jag kan säkert svänga ihop nåt som ser OK ut. Sen har vi de där länk-för-länk banden att pilla med också. Kommer nog inte hinna bli klar med denna till 80-open dessvärre.
Här kommer lite bilder på hur vagnen såg ut när jag lämnade den i morse:

Recension av byggsatsen kommer så småningom på http://www.plasticwarfare.se
Hade tänkt få med hela bygget först bara.
/E