En traktor till! Med anknytning till 2:a flygkåren

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

En traktor till! Med anknytning till 2:a flygkåren

Inlägg av Johan i Hok »

Närmare bestämt en Fordson F "Industrial" i 1/87. En nästan likadan finns på bild i boken "Torpedflyget i Sverige" och någonstans på forumet. Nu är det bara att vänta på att någon släpper en T1 Heinkel HD 16 i 1/87 innan jag fortsätter dioramabyggandet :lol:
Modellen är från "Jordan Highway miniatures" och en fröjd att bygga. Ser att jag måste reparera ratten en aning , får bli en dutt vitlim i gapet.
Bild
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: En traktor till! Med anknytning till 2:a flygkåren

Inlägg av Robin Nilsson »

tunn remsa plasticard, lite CA i glipan på varje sida, klipp av, slipa slätt & måla. Bättre slutresultat än vitlim
/ Robin
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: En traktor till! Med anknytning till 2:a flygkåren

Inlägg av Johan i Hok »

Tack för tipset Robin, det kan vara värt ett försök. Jag är bara lite rädd för sliparbetet då ratten är oerhört tunn-tror inte jag sett tunnare plastgjutningar innan.
Det är oerhört vad en bild är avslöjande när den blir större än objektet. Nu när jag ser lite sämre så kan det kanske vara idé att ta lite bilder under arbetets gång.....

Johan i Hok
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Re: En traktor till! Med anknytning till 2:a flygkåren

Inlägg av Hobby-Importen »

Humbrol clear-fix är bättre än vitlim, den kan du slipa.

Jens
Daedalus Models
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: En traktor till! Med anknytning till 2:a flygkåren

Inlägg av Henrik R »

1/87! shit det där är ingen stor pjäs det där.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: En traktor till! Med anknytning till 2:a flygkåren

Inlägg av Robin Nilsson »

Johan i Hok skrev:Tack för tipset Robin, det kan vara värt ett försök. Jag är bara lite rädd för sliparbetet då ratten är oerhört tunn-tror inte jag sett tunnare plastgjutningar innan.
Det är oerhört vad en bild är avslöjande när den blir större än objektet. Nu när jag ser lite sämre så kan det kanske vara idé att ta lite bilder under arbetets gång.....

Johan i Hok
Digitalkameran: Modellbyggarens bästa vän OCH värsta fiende :-D

Slipning av ömtåliga delar: Finkornigt och lätt på handen. Ett verktyg som kan vara bra i vissa lägen är en båge som håller en smal remsa slippapper. Tänk dig en gammaldags bågsåg fast bara 5-6 cm lång. Leta upp en lagom "båge" (en rak bit med två pinnar i 90 graders vinkel, 2-3 cm utstick) på nån gjutstam och limma en remsa slip-papper från spets till spets (nu ser det ut som en rektangel). Det behöver inte spännas hårt, bara så att det inte sladdrar alltför mycket. Genom att använda en sån slip-båge så kommer man åt där det är trångt och man kan inte trycka för hårt med slip-papperet (bågen viker undan om man inte håller den alltför hårt).
/ Robin
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: En traktor till! Med anknytning till 2:a flygkåren

Inlägg av Johan i Hok »

Henrik R skrev:1/87! shit det där är ingen stor pjäs det där.
Nej, den är ganska minimal, längd över allt är 28mm. Den på bilden gigantiska glipan i ratten är väl kanske dryt en halv milimeter i verkligheten....

Och tack för ännu ett bra tips Robin, det här är ett byggforum när det är som bäst!

Johan i Hok
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: En traktor till! Med anknytning till 2:a flygkåren

Inlägg av Robin Nilsson »

För många år sedan köpte jag ett knippe slip-band av stål (smala & tunna stålremsor med kornighet på ena sidan) och de är tillräckligt hållfasta för att montera i justerbar lövsågsbåge
http://theswedishcorner.com/gor-det-sja ... ed/lovsag/
Då kan man justera spänningen på slip-remsan, spänd för att kunna fil-såga med kanten eller riktigt slapp för att få slip-bandet att följa en böjd yta (konvex förstås ...)
Band av slip-papper håller nog inte för att spännas i en sån båge, kanske om man limmar dem mot en tygremsa (klippa remsor av bomulls-skjorta och vika dubbelt ????). En båge av gjutstam är tillräckligt svag för att inte överbelasta slip-papperet ....
/ Robin
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: En traktor till! Med anknytning till 2:a flygkåren

Inlägg av Johan i Hok »

Hobby-Importen skrev:Humbrol clear-fix är bättre än vitlim, den kan du slipa.

Jens
Hej Jens!
Utbudet på hobbytillbehör är rätt begränsat här i Jönköpingstrakten. Clear-Fix är det det man kan använda som glas i små öppningar/ limma klarplast med? Funderar nämligen på att försöka jaga reda på något sådant till ett annat projekt. Skulle dessutom funka som lite utfyllnad blir det ju ännu intressantare!

Johan i Hok
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Re: En traktor till! Med anknytning till 2:a flygkåren

Inlägg av Hobby-Importen »

Det är samma. Dessutom kan man vara lite lat och fylla tunna skarvar med det i stället för spackel.

Jens
Daedalus Models
Skriv svar