Kongo M113 - basplatta+fordon "preview" s.45

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Kongo återfall - gammalt projekt, nya tag 2013

Inlägg av SvenYoung »

Stellan: ja det skulle inte vara fel om AFV Club satsade på en helt ny M113, deras senaste grejor är fantastiskt fina (bara de inte återanvänder delar från sin australiska MRV som jag tror i sin tur avänder delar från Academy's M113). Även Dragon och Meng har satsat lite på Kalla-Kriget den senaste tiden, skulle inte tacka nej till en ny M113 från Meng heller.

Emil och Henrik: stort tack, hoppas nu bara att jag kan hålla fokuset levande så bygget inte stannar av igen. :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Kongo M113 - gammalt projekt, nya tag 2013

Inlägg av Anders_Isaksson »

SvenYoung skrev:Tack skall du ha Anders!
...
Academy eller Tamiya är en bra fråga, jag tror att Academy's är stra't vassare, men Tamiya's är lättare att bygga.
...
Hehe... eftersom jag för länge sedan har glömt vad jag tänkte med mitt bygge gluttade jag i minnesanteckningarna, planen är tydligen att använda Academys chassi och skrov tillsammans med Tamiyas tak och småpryttlar.
Anledningen till takbytet är att Tamiya (i mitt tycke) har återgett förarluckan och periskopen runtom aningen bättre jämfört med Academy.

Vad tycker du om Miliminis grejor?
Har deras konvertering till M577 men har bara kollat snabbt i lådan. Det verkar dock krävas lite merjobb att få ihop den.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Kongo M113 - gammalt projekt, nya tag 2013

Inlägg av SvenYoung »

Tjena Anders!

Jag tycker att Milimii's grejor (i allafall till exteriören) är riktigt bra, och en klar förbättring över Tamiya's och Academy's delar. Sedan kan man förbättra ytterligare med Eduard ets som vanligt.

Dock tycker jag att alla tre har misslyckats med periskopen utvändigt. De har inget djup alls, och det ser ut som om glaset ligger "utanpå" om du hänger med. Jag har själv lagt till en liten kant runt samtliga periskop utvändigt, och skall sedan lägga in en rektangel klarplast sprutad Tamiya Clear Blue och Clear Green på baksidan för att ge bättre djup (idén är stulen från Sylegård :-) ). Skall visa mer om detta i nästa uppdatering om ett par dagar.

Miliminis tak saknar tyvärr detaljer invändigt, men inget speciellt svårt att scratcha.

När det gäller interiören så tycker jag att Verlindens sats är mycket vassare än Miliminis, och man får ju med en motor också. Dessutom följer hela inre periskop-ringen vid förarplatsen med i den satsen, så det är bara att limma fast den på insidan av Miliminis tak. Resten av takets insida är enkel att scratcha som sagt.
Senast redigerad av SvenYoung den 12 nov 2013, 11:10, redigerad totalt 1 gånger.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Kongo M113 - gammalt projekt, nya tag 2013

Inlägg av Anders_Isaksson »

Det låter intressant, ser fram mot bildrapport på hur du tacklat periskopen. :)
Jag var nöjd med att Tamiyas periskop är bättre till storlek och form men de är ju som sagt solida a la 70-tal (även i deras senaste release) och glaset ser mycket riktigt ut att ligga utanpå, så att ersätta med klarplast låter ju helt klart som den bästa lösningen.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Kongo M113 - gammalt projekt, nya tag 2013

Inlägg av SvenYoung »

Hehe, jag håller tummarna att periskop-tricket fungerar. Skall testas i veckan :-)

Sylegård lyckades superbra med detta på sin IKV 91, men jag kan inte påstå att jag är på hans nivå, så får jag bara hälften så bra resultat borde jag vara nöjd.

Det som är märkligt med Academy och Tamiya är att glasen INTE ligger utanpå på de inre persikopen, där finns det en tydlig kant runt "glasen", i allafall vid vagnchefens plats. Fattar inte varför de inte gjorde samma sak på utsidan.

Nåja,om alla modeller vore perfekta, vore det ju ingen utmaning.. hehe

Återkommer med fler bilder om några dagar som sagt. Jättekul att du följer bygget!
Senast redigerad av SvenYoung den 12 nov 2013, 11:50, redigerad totalt 1 gånger.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Kongo M113 - gammalt projekt, nya tag 2013

Inlägg av Robin Nilsson »

Kan det handla om hur gjutformen kan utformas. Med utanpåliggande glas så blir det ingen kant som kan fastna i formen, med "försänkta" glas så måste periskopen gjutas separat från ringen runt luckan -> fler delar och dyrare formar. Periskopen till insidan är separata har jag för mig ...
/ Robin
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Kongo M113 - gammalt projekt, nya tag 2013

Inlägg av SvenYoung »

Nja, periskopen på insidan är också gjutna på plats, dock med infällda "glas", så jag tror inte att det är det som är största problemet.

Tror dock att Tamiya och Academy har försökt att gjuta periskops-skydssbågarna på utsidan på plats, vilket ger ett konstigt intryck som om glasen ligger utanpå eftersom glasen ligger "framför" skyddsbågarna.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Kongo M113 - gammalt projekt, nya tag 2013

Inlägg av Janne Nilsson »

Ser nu att jag inte har kommenterat denna, men det ser för jäkla snyggt ut, Sven.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Kongo M113 - gammalt projekt, nya tag 2013

Inlägg av SvenYoung »

Tack skall du ha, Janne, mycket uppskattat! :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
BjörnK
Inlägg: 287
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:25
Ort: Noueva Estockholmo

Re: Kongo M113 - gammalt projekt, nya tag 2013

Inlägg av BjörnK »

schangdååååbält!!! Väldans mycket vit plast, något jag själv skyr likt gul snö!
Tycker den nya målningen och chippningen blev ännu mer verklighetstrogen än "första försöket"! Ser verkligen fram emot fortsättningen och hoppas att du hålelr dig på spåret så vi får se den live på Open 2014!

//B
Skriv svar