En Delta 1C resinbyggsats från Dekno. Kvaliteten lämnar väl en del att önska.

Det är inte bara stora glipor mellan delarna, vingarna har dessutom en felaktig vinkel så jag var tvungen att såga av de yttre delarna av vingarna och vinkla om dem.
Detta gör att detaljer under vingarna får fel vinkel så att de måste tas bort och byggas om.

Deknos vinge jämfört med Williams
Den trevliga "lax färgade" resinen har nästan inga luftbubblor och är ganska mjuk och lätt att arbeta med, men jag gillar ändå inte att arbeta med det materialet så det är lätt hänt att projektet hamnar på hyllan igen.

Jag satt och tittade noga på modellen tidigare i veckan för att bestämma mig för om jag skulle fortsätta på den och det var ytterst nära att jag skrotat modellen helt. Alla fönster sneda och hade olika storlek och fenan för lång och låg. Bakre ändan av cockpit var för långt fram och så måste jag försöka få vingarna på plats igen. Det började kännas enklare att börja om med en Williams Bros Northrop Gammabyggsats och göra samma ändringar på flygkroppen som när jag byggde "Småland"
Då limmade jag plastremsor runt flygkroppen för att göra den bredare, diametern på flygkroppen ökades från 16 mm till 20 mm.
Men det bär mig emot att kasta bort byggsatser. Jag köper ju dom för att bygga så jag kavlade upp skjortärmarna och kastade mig in i leken igen.

Jag har filat upp fönstren och kapat bort en del av bakkanten på sidorodret. Jag kapade sedan bort toppen av fenan och limmade på en högre bit av plast som jag slipade ner till rätt form.
Lite mer än en mm kapades bort av väggen bakom föraren för att huven ska komma ungefär rätt.

Borrade sedan upp hål till förstärkningspinnar i vingskarvarna och limmade ihop vingen. Nu började det kännas lite lättare att bygga eländet men när jag testade passformen på stabbarna försvann lusten igen.
Det är bara att bita ihop. Jag ska få den klar jag vill ha en Halland parkerad bredvid Småland.
Jag funderar dock på att starta om på vac-satsen till Boeing B-80 igen för att få lite avkoppling.
Förresten jag måste ju också säga att modellerna som Dekno tillverkar nu ser ut att vara i en helt annan klass. Dom ser fantastiska ut på bild och jag funderar t.o.m. på att köpa en Northrop Alfa trots att den är i resin.