FIAT GB.500 bis
Postat: 05 nov 2013, 20:32

Efter några olika sorters bedrövelse i form av "blödande" röd plast, ringrostigt sprutmålande och annat skrutt är den klar, en äkta FIAT GB.500 bis! Kände att det inte går att låta Magnus, Anders, Björn och Björn och Björn mfl. härja fritt på flygfronten så det blev en liten insats här från Enskedeverkens Mekaniska.

Italien letade febrilt efter en modern lösning i början på 30-talet, man ville bli en luftens stormakt och man hamnade så småning om i USA där utvecklingen gick rasande fram. Efter Granville Brothers succé i racingsammanhang så togs kontakt och snart hade man tillverkning av ett modernt monoplan med rejäl fart. Ett 50-tal flygplan skeppades över till Italien som genast skickade över dessa att visa flagg i den Italiensk-Abessinska konflikten i nordöstra Afrika. Flygplanet kanske inte var det mest lämpade men man ville visa sin överlägsenhet och sina moderna maskiner.

Ledare för Le Flecce Gialle, De Gula Pilarna, var Kapten Salvatore Millibambini och man gjorde sitt yttersta för att ingjuta fruktan i de lokala bartendrarna och fånga flickor på löpande band. Kapten Millibambini lyckades under ett markanfall med konststycket att skjuta ned sig själv då ett antal rikoschetter gjorde processen kort med den klena konstruktionen. Ledaren för Pilarna ansågs vara lite väl stroppig och spelade mest Allandå tillfälle gavs och ingen hade väntat sig stordåd, men karl´n var stilig och gjorde sig bra på bild. Att det skulle gå precis som det gick var väl i stort oväntat (även om man hade sina föraningar) men order var order och det var bara att använda sig av det manskap man fick. Kapten Millibambini överlevde mirakulöst kraschen och fördes till den lokala abessinske kommendanten. De fattade tycke för varandra och Kapten Millibambini var en ansedd gäst under hela kriget till dess att italienarna packat och dragit hem igen. Kapten Millibambinis ansiktsbehåring i form av en så kallad "tangorabatt" blev högsta mode lokalt och man kan än i dag se män med en tunn mustasch på gatorna.

Modellen är Zvezdas "El Chupacabra" från disneyfilmen Planes men den fick sig en liten justering i form av öppen cockpit och lite detaljer. Dekaler är från ett gammalt Esci-ark, kul att de kommer till användning efter alla år. Det krävdes duktiga mängder dekalvätska för att få dem att fästa ordentligt.
Ytterligare en modell till 08 Opens temaklass AFRIKA!