P-47 Thunderbolt, Tamyia 1/48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne.S

P-47 Thunderbolt, Tamyia 1/48

Inlägg av Janne.S »

Så, äntligen något färdigt!

Haft lite byggtorka på sistone som ni kanske märkt. Jag bestämde mig för att gå till baks till grunderna för att hitta skojet.
Jag fann det i en Tamyia Dunderbolt som var en sann fröjd att bygga! Passformen var ljuvlig och upplägget var nästan genialiskt.
Det är en modell för dummies som jag, man kan helt enkelt inte sätta en del fel för då passar den inte!:P

Som ni förstår så var bygget inga problem och jag bestämde mig för en NMF med Alclad Airframe Aluminium.
Jag preppade med Alclads grå prajmer, sedan maskade jag av paneler och målade dom med Tamyia XF-67 german grey. Sedan gnuggade
jag hela flygkroppen med micromesh och putsduk för glasögon, efter den behandlingen lade jag på ett par lager johnson utspädd med SE-
fönsterputs. Aiframe ALuminiumet gick på som en dans och sedan lade jag på ett lager johnson/SE mix innan dekalerna.
Dekalerna gick på fin fint och svarade bra på Micro set och sol, invasions strajparna under vingarna målade jag istället för att
använda en gaziljon dekaler, likaså målade jag de svarta ränderna på stabbarna.
Rutorna på motorkåpan består av tre dekaler och det tog banne mig en hel kväll för varje dekal att komma på plats med Micro sol och
små snitt med skalpellen! Det blev OK...våga inte komma för nära å titta på dom bara :P

SÅ lite bilder på slutresultatet!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Sådär ja...då var man på banan igen :D
Tack för titten och limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Henrik R

Re: P-47 Thunderbolt, Tamyia 1/48

Inlägg av Henrik R »

Härligt Janne! Hur fin som helst den där P47:an. NMF:en blev kanonsnyggt! Jag har en likadan och med din beskrivning, faller den mig nog i smaken att bygga :-)

Underbart att du är "tillbaka" på banan igen.
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Tack Henrik :D
jag brukar alltid ha en bygg dipp på hösten....då får man hitta något lättbyggt :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Paramedic
Namn: Tobias

Inlägg av Paramedic »

Snyggt som tusan!

Det är verkligen en underbar modell att bygga och du fixade den fint! :)
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Tack paramedic :D
Snussugen

Inlägg av Snussugen »

Sicken näpen liten knubbsäl. :) Gillar'n skarpt!
Live & let dry.
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Tack snussugen : D
Fast näpen vete gudarna om man kan kalla dunderbulten. .... :P
Snussugen

Inlägg av Snussugen »

Janne.S skrev:Tack snussugen : D
Syftade då främst på skalan du representerat den i.. ;) Vet att den var en stor tjock bjässe i verkligheten! :D
Live & let dry.
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Snussugen skrev:
Janne.S skrev:Tack snussugen : D
Syftade då främst på skalan du representerat den i.. ;) Vet att den var en stor tjock bjässe i verkligheten! :D
1/48? näpet? det är ju en gigantisk skala....mycket större än 1/72 och 1/144!! ;)

Allt är relativt antar jag....... :P
Niklas
Namn: Niklas Knutzén

Inlägg av Niklas »

Mycket fint Janne! Som alltid! :)
Har faktiskt själv påbörjat deras dito i 1/72 nyligen. Har dock inte kommit längre än till färdig cockpit, innan jag blev ivägskickad på sju veckors kurs i Frankrike... :P

Nåja, jag tar tag i min när jag kommer hem, sådär lagom till jul. Förhoppningsvis får jag den i närheten av din finish. Tänkte för övrigt också köra Alclad, that's the shit för NMF!! :)
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Skriv svar