Pågång nu en Wessex, Gladiator, T-64. Börjat vädra

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Pågång nu en Wessex, Gladiator, T-64. Nu är dekalerna på

Inlägg av jfall »

Niklas skrev:Nu börjar det minsann arta sig! Tänk vad stor skillnad lite dekaler gör för att det ska börja se lite mer "färdigt" ut.

Imponerande jobb Jakob, mycket snyggt!
Tack så mycket Niklas och jag håller med. Dekaler är enligt mig det roligaste steget eftersom det gör så mycket för slutresultatet.
Särskilt för detta bygge gjorde det stor skillnad då helikoptern är enfärgad.
Dekalmissen exaust är inget mot vad fujimi gjorde på sin modell av säkerhetsbilen i f1, de skrev safty istället för safety car.
Och då är det stora dekaler som täcker större delen av huven och andra delar av bilen :)
Ändå irriterande att de inte kollar upp engelskan innan de trycker dekalerna, snyggt bygge förövrigt.

//Robert
Haha! Safty car. Extra dumt då det inte är svårare en att titta på en bild av en safety car för att få det rätt. Jag tänkte på
det när jag satte på dekalen att det var tur att texten var så liten.

Här kommer lite bilder också, har blekt färgen och även lagt på en första wash. Nästa steg är att bleka den lite till sen smuts, "streaking"
lite avskavd färg och så. Här kommer två bilder på det pågående arbetet.
Bild
Bild

Jakob
Jakob Fall
AP
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pågång nu en Wessex, Gladiator, T-64. Nu är dekalerna på

Inlägg av Stellan »

Streaking är ju en gammal god brittisk tradition...

Ska inte radomen på ryggen vara svart? Punkterade däck?
Stellan Schroeder Englund
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Pågång nu en Wessex, Gladiator, T-64. Nu är dekalerna på

Inlägg av Robin Nilsson »

Snyggt jobbat med vädringen :-)

Bildsök på Google
https://www.google.com/search?q=RAF+Res ... B768%3B512

Massvis med bilder på Wessex utan radom, några med radom (fast det är modeller) och så den här
Bild
Med gul radom
samt den här
Bild
men den är inte helgul, dessutom Royal Navy och bulan verkar inte vara svart utan blåaktig
/ Google
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Pågång nu en Wessex, Gladiator, T-64. Nu är dekalerna på

Inlägg av jfall »

Stellan skrev:Streaking är ju en gammal god brittisk tradition...

Ska inte radomen på ryggen vara svart? Punkterade däck?
Hjulen som kommer med satsen är redan "saggiga" som det är och skulle jag bygga en ny kärra skulle
jag tycka att det är för mycket. Planen är att behålla ena däcket som det kommer ur lådan och platta
till det andra ännu mera. Jag tror att det blir snyggt om den står lite snett.

Robin. Kul att du hittade bild på förebilden frågan är bara om detta är original eller om den är omålad. Jag har som sagt inte lyckats
hitta någon bild på en HAS.3 som flög för RAF utan bara HU.5:or. Jag har inget som motbevisar målningen heller så den får vara gul överallt.

Jakob
Jakob Fall
AP
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Pågång nu en Wessex, Gladiator, T-64. Nu är dekalerna på

Inlägg av Robin Nilsson »

De flesta bilderna visar ju radom-lösa (är det det som är skillnaden mellan HAS. 3 och HU. 5 ??) helgula helikoptrar. Den enda svarta radomerna verkar vara SeaKings

Du får väl göra en liten skylt på en pinne och låtsas att det är museivarianten ;-)

/ Robin
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Pågång nu en Wessex, Gladiator, T-64. Börjat vädra

Inlägg av jfall »

Den största skillnaderna mellan HU.5 och HAS.3 som lätt går att se både på marken och i luften är skillnaden på nosen. Det första är att HU:n har två stora avgasrör medans HAS:en har fyra mindre. Detta beror på att de har olika motorer. HAS.3 hade två Napier Gazelle medans HU.5 hade två Rolls Royce Gnome monterade istället. Detta ledde också till att formen på nosen ser annorlunda ut. HAS.3 har som du kan se på min en rund nos med en "näbb" monterad ovanpå för att skydda luftintaget. HU.5 vars motorer är större är istället utbyggd i nosen och får därför ett mera fyrkantigt utseende.
HU.5:
Bild
HAS.3
Bild

Andra skillnader är undersidan på de två versionerna. HAS.3 var byggd för ubåtsjakt och hade alltså hydrofon medans HU.5 som används som ambulans/trupptransport inte har de tillsatserna på magen. Konstigt att det finns så många som ligger på sidan.
HU.5
Bild
HAS.3
Bild

Jakob
Jakob Fall
AP
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Pågång nu en Wessex, Gladiator, T-64. Börjat vädra

Inlägg av Robin Nilsson »

Tack för snabbkursen !
De kanske har blåst omkull i brist på tillsyn och skötsel av förankring ??
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Pågång nu en Wessex, Gladiator, T-64. Börjat vädra

Inlägg av jfall »

Robin Nilsson skrev:Tack för snabbkursen !
De kanske har blåst omkull i brist på tillsyn och skötsel av förankring ??
De kanske är så. De är ju ovanligt höga i förhållande till bredden så det är ju fullt möjligt att det är fallet, särskilt då tyngdpunkten
troligtvis är ganska högt upp.

Jakob
Jakob Fall
AP
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Pågång nu en Wessex, Gladiator, T-64. Börjat vädra

Inlägg av Andre B. »

En annan kul tråd om Vessex och propeller'n på taket...

http://www.britmodeller.com/forums/inde ... es;-again/

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar