Pågång nu en Wessex, Gladiator, T-64. Börjat vädra

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Pågång nu en Wessex, Gladiator, T-64 och en vamp

Inlägg av Björn Fransson »

Ja jädrar, vilka byggen! Löven och fimparna är redan legendariska. Och vilket målningsjobb sedan!
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Pågång nu en Wessex, Gladiator, T-64 och en vamp

Inlägg av jfall »

Björn Fransson skrev:Ja jädrar, vilka byggen! Löven och fimparna är redan legendariska. Och vilket målningsjobb sedan!
Wow tack! Sjukt kul att få sån bra feedback. Jag kommer ihåg när jag just börjat med den här hobbyn för några år sedan och ramlade in på din blogg. Satt där och beundrade allt fint och undrade hur man kunde få till så snygga modeller, kul att få positiva kommentarer från dig några år senare :D

Jakob
Jakob Fall
AP
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Pågång nu en Wessex, Gladiator, T-64 och en vamp

Inlägg av Björn Fransson »

jfall skrev:
Björn Fransson skrev:Ja jädrar, vilka byggen! Löven och fimparna är redan legendariska. Och vilket målningsjobb sedan!
Wow tack! Sjukt kul att få sån bra feedback. Jag kommer ihåg när jag just börjat med den här hobbyn för några år sedan och ramlade in på din blogg. Satt där och beundrade allt fint och undrade hur man kunde få till så snygga modeller, kul att få positiva kommentarer från dig några år senare :D

Jakob
Fantastiskt roligt att läsa! Man kan lugnt säga att du har utvecklats oerhört snabbt, nu är det jag som tänker precis samma sak om dina byggen! Ser verkligen fram emot fler uppdateringar. :)
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Pågång nu en Wessex, Gladiator, T-64 och en vamp

Inlägg av jfall »

Björn Fransson skrev:
jfall skrev:
Björn Fransson skrev:Ja jädrar, vilka byggen! Löven och fimparna är redan legendariska. Och vilket målningsjobb sedan!
Wow tack! Sjukt kul att få sån bra feedback. Jag kommer ihåg när jag just börjat med den här hobbyn för några år sedan och ramlade in på din blogg. Satt där och beundrade allt fint och undrade hur man kunde få till så snygga modeller, kul att få positiva kommentarer från dig några år senare :D

Jakob
Fantastiskt roligt att läsa! Man kan lugnt säga att du har utvecklats oerhört snabbt, nu är det jag som tänker precis samma sak om dina byggen! Ser verkligen fram emot fler uppdateringar. :)
Jo snart kommer det en. Jag tror att Wessexen jag fått är ett måndagsexemplar då den ena halvan var ungefär 1mm längre och högre en den andra och dessutom hade en annan form. Detta har ju inneburit en hel del kirurgi och slipande men snart är den färdigbyggd.

Jakob
Jakob Fall
AP
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Pågång nu en Wessex, Gladiator, T-64 och en vamp

Inlägg av jfall »

Här kommer uppdateringen jag lovade. Båda vampen och wessexen gör för tillfället sitt bästa för att bli placerade på högen "ska byggas klart någon gång" men jag tänkte försöka lite till.

Först Wessexen, som jag sa stretar den emot men snart är allt på plats så att jag kan börja måla. Måste säga att när den väl sitter ihop tycker jag att den ser riktigt fin ut, är lite fulsnygg sådär.

Jag har också gjort en del på vampen. Den blev färdigmålad och jag la på ett lager blanklack som ändrade kulören markant (är det någon som vet hur man undviker detta tamiya xf?). Jag började också med dekalerna men lyckades såklart förstöra en av de vita "gå inte här" dekalerna så nu måste jag köpa ett nytt ark. Eftersom jag för tillfället inte känner för att köpa ett helt ark för en enkel liten dekal så ligger den på hyllan tills jag köper en ny/hittar på ett annat sätt att ersätta den. Här kommer lite bilder:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Jakob
Senast redigerad av jfall den 05 dec 2013, 12:52, redigerad totalt 1 gånger.
Jakob Fall
AP
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Pågång nu en Wessex, Gladiator, T-64 och en vamp

Inlägg av Mats Averkvist »

En svart Vamp... klatschigt!! :mrgreen:
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Pågång nu en Wessex, Gladiator, T-64 och en vamp

Inlägg av Robin Nilsson »

Matt lack och tonförändring: I många fall beror det på att den matta ytan reflekterar ljus på ett annat sätt än den blanka. Den blanka är mörkare utom när ljuset kommer i rätt vinkel för att studsa till betraktarens ögen (eller kamera). Den matta ytan är matt för att den är "rufsig" och därmed finns det överallt små ytor som kan reflektera ljus från många olika riktningar, man får aldrig blänk/reflexer i en riktigt matt yta och den blir ljusare för det reflekteras ljus i alla riktningar.

Det är lite som att fundera över färgen på en spegel ...
/ Robin
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Pågång nu en Wessex, Gladiator, T-64 och en vamp

Inlägg av jfall »

Robin Nilsson skrev:Matt lack och tonförändring: I många fall beror det på att den matta ytan reflekterar ljus på ett annat sätt än den blanka.
Den blanka är mörkare utom när ljuset kommer i rätt vinkel för att studsa till betraktarens ögen (eller kamera).
Den matta ytan är matt för att den är "rufsig" och därmed finns det överallt små ytor som kan reflektera ljus från många olika riktningar,
man får aldrig blänk/reflexer i en riktigt matt yta och den blir ljusare för det reflekteras ljus i alla riktningar.

Det är lite som att fundera över färgen på en spegel ...
/ Robin
Jag provade på en testbit och problemet är att om jag lägger mattlack över detta så är det matt grönsvart som mats säger, inte grönt. Jag
upplever det som att färgen ändras främst av att pigmentet påverkas av ett lager clear, som att själva pigmentet är poröst och "suger" åt sig och på så sätt ändrar färg. På grund av det räcker det inte att bara lägga på ett lager mattlack ovanpå.
Verkar som att jag kanske måste måla om hela ovansidan för att få tillbaka min gröna vamp :(. Jag använder gunze clear över tamiya tror ni att det skulle kunna bidra till problemet? Jäkligt irriterande att Tamiya inte kan blanda färger som behåller sin kulör när man målar på dem. Här är en före och efter bild tagen med samma kamera i samma ljus, hyfsad skillnad på kulören...
Bild
Bild

Jakob
Jakob Fall
AP
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Pågång nu en Wessex, Gladiator, T-64 och en vamp

Inlägg av Robin Nilsson »

Du skulle kanske kunna prova att mattlacka (helst med Tamiya) först och sen prova med klarlack ovanpå. Jag antar att den slutliga finishen ska bli nån sorts sliten sidenmatt och då går det att "fuska".
1. Lacka sidenmatt, låt torka.
2. Blötlägg dekalen, ta upp den och torka bort dekalklistret
3. Lägg en pöl med sidenmattlack där dekalen ska vara.
4. Tryck fast dekalen som vanligt, torka noga bort den lack som kommit utanför dekalen i steg 3.
5. Låt lacken torka så att dekalen sitter fast.
6. Sidenmatt över hela rasket.
Med den här metoden får man samma resultat (ingen "solvering") som med klarlack under dekalen men man slipper blanklacka hela modellen ...
/ Robin
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Pågång nu en Wessex, Gladiator, T-64 och en vamp

Inlägg av jfall »

Robin Nilsson skrev:Du skulle kanske kunna prova att mattlacka (helst med Tamiya) först och sen prova med klarlack ovanpå. Jag antar att den slutliga finishen ska bli nån sorts sliten sidenmatt och då går det att "fuska".
1. Lacka sidenmatt, låt torka.
2. Blötlägg dekalen, ta upp den och torka bort dekalklistret
3. Lägg en pöl med sidenmattlack där dekalen ska vara.
4. Tryck fast dekalen som vanligt, torka noga bort den lack som kommit utanför dekalen i steg 3.
5. Låt lacken torka så att dekalen sitter fast.
6. Sidenmatt över hela rasket.
Med den här metoden får man samma resultat (ingen "solvering") som med klarlack under dekalen men man slipper blanklacka hela modellen ...
/ Robin
Verkar lite läskigt att använda klarlack för att fästa dekaler, borde ju bli svårt att få dem att "krypa" ner i panellinjerna. Antar att de menar "enamel" klarlack tamiya eller gunze tror jag torkar för fort.

Jakob
Jakob Fall
AP
Skriv svar