Pågång nu en Wessex, Gladiator, T-64. Börjat vädra

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Pågång nu en Wessex, Gladiator, T-64 och en vamp

Inlägg av Daniel_A »

jfall skrev:
Robin Nilsson skrev:Du skulle kanske kunna prova att mattlacka (helst med Tamiya) först och sen prova med klarlack ovanpå. Jag antar att den slutliga finishen ska bli nån sorts sliten sidenmatt och då går det att "fuska".
1. Lacka sidenmatt, låt torka.
2. Blötlägg dekalen, ta upp den och torka bort dekalklistret
3. Lägg en pöl med sidenmattlack där dekalen ska vara.
4. Tryck fast dekalen som vanligt, torka noga bort den lack som kommit utanför dekalen i steg 3.
5. Låt lacken torka så att dekalen sitter fast.
6. Sidenmatt över hela rasket.
Med den här metoden får man samma resultat (ingen "solvering") som med klarlack under dekalen men man slipper blanklacka hela modellen ...
/ Robin
Verkar lite läskigt att använda klarlack för att fästa dekaler, borde ju bli svårt att få dem att "krypa" ner i panellinjerna. Antar att de menar "enamel" klarlack tamiya eller gunze tror jag torkar för fort.

Jakob
Att lägga en wash på den går väl bort i så fall? Eller rättare sagt så går väl inte washen att få bort på matt yta.

/Daniel
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Pågång nu en Wessex, Gladiator, T-64 och en vamp

Inlägg av Robin Nilsson »

jfall skrev:
Robin Nilsson skrev:Du skulle kanske kunna prova att mattlacka (helst med Tamiya) först och sen prova med klarlack ovanpå. Jag antar att den slutliga finishen ska bli nån sorts sliten sidenmatt och då går det att "fuska".
1. Lacka sidenmatt, låt torka.
2. Blötlägg dekalen, ta upp den och torka bort dekalklistret
3. Lägg en pöl med sidenmattlack där dekalen ska vara.
4. Tryck fast dekalen som vanligt, torka noga bort den lack som kommit utanför dekalen i steg 3.
5. Låt lacken torka så att dekalen sitter fast.
6. Sidenmatt över hela rasket.
Med den här metoden får man samma resultat (ingen "silvering") som med klarlack under dekalen men man slipper blanklacka hela modellen ...
/ Robin
Verkar lite läskigt att använda klarlack för att fästa dekaler, borde ju bli svårt att få dem att "krypa" ner i panellinjerna. Antar att de menar "enamel" klarlack tamiya eller gunze tror jag torkar för fort.

Jakob
Jag har använt både Tamiya klarlack (utspädd) och golvpolish. De fungerar utmärkt som dekalklister, lägg handen på ett polishat golv och håll kvar den tills polishen torkat så får du se ;-)
Om dekalen ska krypas ner i "stora diken" så måste man nog ha ett mjukgöringsmedel vare sig det är blanklackat under eller inte. Om jag minns rätt så tycker jag nog att vissa dekaler mjuknat en aning av "lackbadet" men det kan vara inbillning.

Matta, och i viss mån sidenmatta, ytor gör att washer fungerar lite annorlunda. Vätskan håller sig kvar i de mikrospiska groparna som ger mattheten och blir därmed svår att torka bort om den hamnat på fel ställe. Tvätta bort genom ytterligare spädning kan fungera.
/ Robin
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Pågång nu en Wessex, Gladiator, T-64 och en vamp

Inlägg av jfall »

Jag brukar i och för sig alltid lägga på sarin innan jag lägger på washer. Jag brukar använda att washen fastnar till min fördel för att ge färgen lite oregelbumdenhet och flammighet
Jakob Fall
AP
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Pågång nu en Wessex, Gladiator, T-64 och en vamp

Inlägg av kallenordlund »

jfall skrev:Jag brukar i och för sig alltid lägga på sarin innan jag lägger på washer. Jag brukar använda att washen fastnar till min fördel för att ge färgen lite oregelbumdenhet och flammighet
Är det inte jäkligt farligt att lägga på sarin innan washerna? ;) :lol: Men det blir säkert sting i modellerna :D
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Pågång nu en Wessex, Gladiator, T-64 och en vamp

Inlägg av jfall »

kallenordlund skrev:
jfall skrev:Jag brukar i och för sig alltid lägga på sarin innan jag lägger på washer. Jag brukar använda att washen fastnar till min fördel för att ge färgen lite oregelbumdenhet och flammighet
Är det inte jäkligt farligt att lägga på sarin innan washerna? ;) :lol: Men det blir säkert sting i modellerna :D
Man vill ju leva farligt ibland eller hur, jag har upptäckt att mikrorganismer lever på ytan av en modell och försämrar resultatet. Sarin tar död på dessa och renar alltså ytan, det var det jag menade. Blir dock allt svårare att få tag på och mitt lager håller på att ta slut :( :D Ibland blir det lite fel när man använder Iphone

Jakob
Jakob Fall
AP
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Pågång nu en Wessex, Gladiator, T-64 och en vamp

Inlägg av kallenordlund »

jfall skrev:
kallenordlund skrev:
jfall skrev:Jag brukar i och för sig alltid lägga på sarin innan jag lägger på washer. Jag brukar använda att washen fastnar till min fördel för att ge färgen lite oregelbumdenhet och flammighet
Är det inte jäkligt farligt att lägga på sarin innan washerna? ;) :lol: Men det blir säkert sting i modellerna :D
Man vill ju leva farligt ibland eller hur, jag har upptäckt att mikrorganismer lever på ytan av en modell och försämrar resultatet. Sarin tar död på dessa och renar alltså ytan, det var det jag menade. Blir dock allt svårare att få tag på och mitt lager håller på att ta slut :( :D Ibland blir det lite fel när man använder Iphone

Jakob
Ha ha ha! :lol:
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Pågång nu en Wessex, Gladiator, T-64 och en vamp

Inlägg av jfall »

Här kommer äntligen en uppdatering på mitt Wessex bygge. Helikoptern har äntligen fått färg på sig och till skillnad från mina vanliga byggen är denna inte grå eller grön utan gul. Tycker att det blev bra tillslut men det behövdes en himla massa lager innan det täckte ordentligt. Här kommer lite bilder:
Bild
Bild
Bild

Jakob
Jakob Fall
AP
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Pågång nu en Wessex, Gladiator, T-64. Wessexen är nu mål

Inlägg av Sten Ekedahl »

Gul är en av de jävligaste färgerna att måla! En av de få färger som jag lägger en primer under.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Pågång nu en Wessex, Gladiator, T-64. Wessexen är nu mål

Inlägg av Björn Fransson »

Som sagt, det finns få färger - om ens någon - som är värre att måla. Ser finfint ut!
Pyret
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 jan 2012, 00:16
Ort: Alingsås

Re: Pågång nu en Wessex, Gladiator, T-64. Wessexen är nu mål

Inlägg av Pyret »

Najs!! Hur går det med T-sextifyran? Vad var det för band du väntade på? Frulle?

Mvh
Christian
Skriv svar