AV-8B 1/48..En vinter Harrier som nu är klar sid 2

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: AV-8B 1/48..En vinter Harrier.

Inlägg av Henrik R »

Hello Nikolaj, Thanks.

The HUD frame is Aires Photo-etch part merged to the hasegawa kit panel.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: AV-8B 1/48..En vinter Harrier.

Inlägg av Henrik R »

Jaha, en liten uppdatering kring AV-8:an då.

Jag fick till insugskanalerna riktigt bra. dock följde jag inte ritningen att montera insugen sist. Det var bra mycket enklare att slipa insugen när dom satt i främre kroppen.
Bild

Passformen blev success och med hjälp av min vän tvingen så blev sammanfogningen bra.
Bild

Bild

Men jag behövde staga upp insidan så LEX och plåten vid huven kommer bra i linje.
Bild

Även stöden fick sig en dust med slangar och kablar.
Bild

Bild

Bild

Då var det dags för lackvekstan att göra lite målningsjobb..Bliderna talar för sig själva
Bild

Bild

Sen lite maskjobb!
Bild

Lite lagom så där!!
Bild
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: AV-8B 1/48..En vinter Harrier.

Inlägg av Anders_Isaksson »

Ser bra ut!
Är det där svarta du maskar med vanlig häftmassa?
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: AV-8B 1/48..En vinter Harrier.

Inlägg av Henrik R »

Hallå Anders, Nej det är inte häftmassa, utan det är "apskit". Det är en massa man använder till att få tätt mellan väggplåtar eller takplåtar. Men mitt recept är att rulla den på bordet först ett par minuter innan, så blir den inte lika vidhäftig som den annars är, Den är grymt effektiv och fullkomligt gratis! :-)

Hur som helst så är AV:n nu blanklackad och en del dekaler har fastnat. Jag håller parallellt på med lasten samtidigt som dekaleringen :-)

Bild

Bild

Bild
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: AV-8B 1/48..En vinter Harrier.

Inlägg av Henrik R »

Ja nu verkar den ha blivit klar. Ovanligt fin modell, det är första Hasse G jag bygger av Harriern. Den blev helt ok. Det saknas en detalj framme vid vindrutans kant, ett sorts pitotrör. Fråga mig inte varför jag inte monterade den vid fototillfället :-)
Minus på denna modell är få-räknade, men ett av dem är ventilationsrören bakom huven, sätter man dem enligt ritning så går det inte öppna huven med än såhär. Vilket mög!!! Airescocken ska synas, annars försvinner 50% av den fina detaljeringen. Får se om jag kan lösa det där i efterhand utan att måla om den. Dekalerna var som sagt Superdecals och var enligt mig helt suveräna.
DET-corden är fotoets och var 1000 gånger bättre än dekaltrimning.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: AV-8B 1/48..En vinter Harrier som nu är klar sid 2

Inlägg av magnusf »

Inte en chans att hänga med i ditt tempo som vanligt... Snyggt Henrik!

Hälsningar Magnus
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: AV-8B 1/48..En vinter Harrier som nu är klar sid 2

Inlägg av Stellan »

Stön, här gick det undan! Snyggt. Men lasten, var är lasten?
Stellan Schroeder Englund
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: AV-8B 1/48..En vinter Harrier som nu är klar sid 2

Inlägg av Henrik R »

Tack Stellan och Magnus.

Det hann inte ens bli vinter, så det är väl fel att kalla den vinter-Harrier :-)

Stellan, det är så där med Hasegawa, ibland får man inte med ett skit att ha under. Jag tänkte ta bomber från en annan modell, men det är lite jobb att lägga igen hålen och anpassa dem för Hasse G-balkar. :-)
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: AV-8B 1/48..En vinter Harrier som nu är klar sid 2

Inlägg av Niklas »

Tänk om en annan hade din byggtakt Henrik, då kanske man fått lite gjort nån gång... :P

Snyggt blev det i alla fall, lite trist på den knappt öppnade huven dock. Undrar för övrigt samma sak som Stellan, var är resten av lasten!? ;)
Men du har nog tid på dig, för min motsvarande Harrier i 1/72 tog det ett par-tre år innan jag fick på lasten... :P
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: AV-8B 1/48..En vinter Harrier som nu är klar sid 2

Inlägg av Henrik R »

Tack Niklas. Jo ett par sidvindar och GBUs kan jag nog sätta dit inom kort :-)
Skriv svar