94 Wreck of George Thiele

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
molgam
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 jan 2012, 20:55
Namn: Jonas D

94 Wreck of George Thiele

Inlägg av molgam »

Hej allihopa,

mycket jobb och lite byggt. Här kommer i alla fall ett bygge. Vraket av George Thiele som ligger i Narvik.

George Thiele sticker upp ovanför vattenytan fortfarande men man kan ju inte låta bli att undra hur det ser ut under ytan, eller hur?

Idén är att visa en morfar som guidar barnbarnen runt i vikarna runt Narvik. Vid passagen påstår han förstås att han själv sänkte hela den tyska flottan. Barnen lyssnar inte utan pillar på sina smarta mobiler.

Bygget, Dragons nya Z-39 som bas men modifierad för att bli Z-2 George Thiele. Extrautrustad med diverse ets + lite scratchdelar.

Bild
Så här såg vraket ut för några år sedan:

Bild
Jonas version i skala 1:700. Detta är diorama mock-upen

Bild
Detaljerat och klart för målning.

Bild

Bild

Bild

Bild
Målning i lite olika toner, hårspray och sedan grått.

KLAR bilder!
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Ett nätt litet bygge. Mest tid tog det att rista enskilda plåtar i botten och bygga skadorna.
Hårstrået på höger i näst sista bilden är i skala 1:1 för jämförelse.... :-)

Jonas
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: 94 Wreck of George Thiele

Inlägg av easy_company »

Häftigt, hur gjorde du botten? Vilka matrial?
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: 94 Wreck of George Thiele

Inlägg av jfall »

Wow bra jobbat, ett av de snyggaste vrakdioramorna jag sett ser extremt verkligt ut. Är det 1/700 och hur fixade du vattnet, ser riktigt bra ut?
Jakob Fall
AP
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: 94 Wreck of George Thiele

Inlägg av Johan i Hok »

Underbart! Du lyckas verkligen få till vraken på ett övertygande sätt!

Johan i Hok
stefan karlsson
Inlägg: 279
Blev medlem: 01 feb 2012, 08:52

Re: 94 Wreck of George Thiele

Inlägg av stefan karlsson »

WOOOOOW - Lysande
Har själv varit där och beskådat vraket för bara ett par år sedan. Vi gav oss dit sent på em och det mörknade och sen blev det kolsvart. Fel skor, fel ficklampa och en terräng som definitivt inte var lämplig att gå i i kolmörkret. Lutning och såphala klippor rakt ner i det iskalla vattnet. En deltagare kom på villovägar. Vi stod nu 3 st resenärer och funderade på hur vi skulle förklara för vår reseledare att vi under en "egen" utflykt tappade bort en av resenärerna. Vi ringde på mobilen, inget svar, vi ropade, vi letade, men till slut kom han lullande som om inget hade hänt. Dagen efter fick vi lite tid över och kunde åka ut i dagsljus och under betydligt säkrare former ta oss fram till vraket.

Tyvärr Jonas så stämmer din modell nog inte riktigt med verkligheten, men det spelar mindre roll. Om jag minns rätt bröts fartyget på mitten och sen har fören som tidigare stod rakt upp rasat mer och mer med åren.

Stefan
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: 94 Wreck of George Thiele

Inlägg av Henrik R »

Jonas, gjorde du inte ett diorama om Thiele och händelsen vid Narvik 1940? Jag antar att det var du i alla fall.
Det här var jättesnyggt verkligen. Det är mycket ögongodis för ögonen.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: 94 Wreck of George Thiele

Inlägg av Ulf Lundberg »

Härligt Jonas!
Varifrån kommer din fascination för vrak?

Uffe
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 94 Wreck of George Thiele

Inlägg av magnusf »

Riktigt kul att du är tillbaka! Snyggt jobbat!

Hälsningar

Magnus
molgam
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 jan 2012, 20:55
Namn: Jonas D

Re: 94 Wreck of George Thiele

Inlägg av molgam »

Ulf Lundberg skrev:Härligt Jonas!
Varifrån kommer din fascination för vrak?

Uffe
Det ligger en gammal träskuta utanför familjens stuga i Sikeå, norr om Umeå, på 3 m djup. Den beskådade jag för första gången från en kanot när jag var 7. Sedan var jag fast.......
Henrik R skrev:Jonas, gjorde du inte ett diorama om Thiele och händelsen vid Narvik 1940? Jag antar att det var du i alla fall.
Det här var jättesnyggt verkligen. Det är mycket ögongodis för ögonen.
Tack! Jag tror du syftar på denna.
Bild
Helt korrekt att jag byggt den. Det var längesedan dock. Snart 10 år sedan. Kul att du minns den.
stefan karlsson skrev:WOOOOOW - Lysande
Har själv varit där och beskådat vraket för bara ett par år sedan. Vi gav oss dit sent på em och det mörknade och sen blev det kolsvart. Fel skor, fel ficklampa och en terräng som definitivt inte var lämplig att gå i i kolmörkret. Lutning och såphala klippor rakt ner i det iskalla vattnet. En deltagare kom på villovägar. Vi stod nu 3 st resenärer och funderade på hur vi skulle förklara för vår reseledare att vi under en "egen" utflykt tappade bort en av resenärerna. Vi ringde på mobilen, inget svar, vi ropade, vi letade, men till slut kom han lullande som om inget hade hänt. Dagen efter fick vi lite tid över och kunde åka ut i dagsljus och under betydligt säkrare former ta oss fram till vraket.

Tyvärr Jonas så stämmer din modell nog inte riktigt med verkligheten, men det spelar mindre roll. Om jag minns rätt bröts fartyget på mitten och sen har fören som tidigare stod rakt upp rasat mer och mer med åren.

Stefan
Hej, tack för kommentaren!
Typiskt mig att fuska med research. Jag ville bara bygga den.

Om Dieter von Roeder gick hel till botten får jag helt enkelt byta namnskylt. :-)

Bild

eller inte.

easy_company skrev:Häftigt, hur gjorde du botten? Vilka matrial?
Bottnen är gjord av akrylspackel stöpplat med en gammal grov pensel. Botten är gjord på samma sätt i Morfar diot och vraket av Regalskeppet Svärdet.
jfall skrev:Wow bra jobbat, ett av de snyggaste vrakdioramorna jag sett ser extremt verkligt ut. Är det 1/700 och hur fixade du vattnet, ser riktigt bra ut?
Skala 1/700 korrekt. vattnet är Plasticard Calm Water som sprayats med Tamiya clear från undersidan.
Tack för kommentaren!

Jonas
Skriv svar