På byggbordet: gott och blandat

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
TomasJ
Namn: Tomas Johansson

På byggbordet: gott och blandat

Inlägg av TomasJ »

Lite gott och blandat fortsätter vi med

Academys M3 Lee, vad jag säger om denna? Dragon har aviserat en ny M3, vänta på den...
Jag blev så trött på banden och dekalerna så jag byggde klart den fort som attan för att slippa den. :D

Bild

Bild

AFV Clubs fina lilla M3A3 Stuart kommer härnäst, lite pillig med fin modell, byggd ur lådan.
KSPn offrade jag till mattmonstret för lite tur med bygget... :lol:

Bild

Bild

Bild

Bild

Avslutningsvis en liten Tamiya Panzer 2C. Ett snabbygge rakt ur lådan.
Vad säger ni om den blå-grå nyansen? man ser ofta modeller med den men var verkligen den pansargråa färgen blåaktig??

Bild

Bild

Limma lugnt
/Tomas
denstore
Namn: Magnus Berggren

Re: På byggbordet: gott och blandat

Inlägg av denstore »

Alla modellerna ser fina ut, inte bara i denna tråden. Och rolig blandning!
Micke A

Inlägg av Micke A »

Trevligt med en sån blandning! Den blå-grå nyansen låter jag nån annan kommentera men jag tycker Pz II är fin. :)

Micke A
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Nej, den är inte blågrå. Förmodligen är det Humbrols gamla pansargrå nr 67 som stått för mycket av missuppfattningen att den hade en blå ton och det blir värre när man ljusar upp den för att efterlikna blekt färg.
Jag har ett prov av originalfärgen hemma och den påminner mer om svart med en distinkt lyster i tonen. Det var inte för inte som tyskarna använde benämningar i stil med Anthrazitgrau, Schwarzgrau o.dyl. Pz I under spanska inbördeskriget kallades (enligt vissa uppgifter) Negrillos just för att färgen var näst intill svart.

Humbrol 32 ligger närmare än 67, men har även den lite för mycket blått i sig. Revells Anthrazit (nr 9) kan förmodligen bli en bra bas.
/G
Skriv svar