Lotus 72C 1970 Ebbro WIP

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Lotus 72C 1970 Ebbro WIP

Inlägg av Robert A »

Påbörjat bygge som legat ett tag men har nu påbörjats igen. En lotus 72C 1970 som kördes av Jochen Rindt, även samma bil som han förolyckades i på Monza samma år.
Första F1 plastmodellen ifrån EBBRO som annars mest hållit på med diecast. Ebbro har gjort en storartad debut med en riktigt väldetaljerad modell med extremt bra passform
och detaljering.

Som alltid kan man förbättra modellen och har därför inköpt S27 ets-sats och lite svarvade metalldelar som jag hitta på en hlj rea, för att inte glömma de ikoniska gold leaf cigg dekalerna.

Bild
Hur kärran är tänkt att se ut när den är färdig, Gold Leaf dekaler ska dock användas.

Bild
Zero paints Gold Leaf färger: Guld,Vit,Röd.

Bild
Ebbros röda plast har primats med en sealer eftersom plasten kan börja "blöda" rödaktig färg på de vita områdena som ska lackeras. Har tydligen hänt andra som använder sk 2k billack så
tar det säkra före det osäkra :)

Bild
Instrumentpanelen med nya ringar runt instrumenten, måste även detaljera baksidan av instrumenten. Batteriet måste även det ändras samt att bultarna ska bytas ut till metall på växellådans ända
då de ser en aningen runda och förenklade ut för min smak.

Bild
Ebbros helt nya Ford V8 DFV samt växellåda, detaljering på top och tamiyas gamla relik som de kör på sin lotus 79 kan hamna i skrubben :)

Bild
Delar grundade och klara för färg.

Bild
Ännu fler delar.

Bild
Nya luftventiler till fälgarna i metall samt air funnels.

Bild
Lite referens material även om det inte fanns så många bilder ifrån 1970 säsong så är alla bilder på original bilen och inte en renoverad som man ofta hittar på google.

På återseende.
//Robert
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lotus 72C 1970 Ebbro WIP

Inlägg av Björn B »

Se där. Ett bygge som jag måste följa. Har samma modell som ska bli Wisells bil från USA så jag låter dig reda ut ev. fallgropar med modellen. Blir det Monza-versionen eller en med vingar?
Att Zero har en sealer var något jag missat. Har sett Tamiya silverspray nämnas i sammanhanget.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Lotus 72C 1970 Ebbro WIP

Inlägg av Snussugen »

Tufft. En F1 bil från tiden då det var en riktig sport.

Mys.
Live & let dry.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lotus 72C 1970 Ebbro WIP

Inlägg av Stellan »

Coolt bygge, mycket vacker bil.
Stellan Schroeder Englund
Thomas H
Inlägg: 87
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:47

Re: Lotus 72C 1970 Ebbro WIP

Inlägg av Thomas H »

Mycket intressant bygge ! Ebbro har ju tydligen lyckats med kvalitén på
sina modeller, får mycket beröm på dom flesta forum.
Jag är dessutom väldigt insnöad på just 72 versionen :-)

Blödande röd plast är ett stort problem, jag använde vi nåt tillfälle Humbrols 34 matt vit, oljefärger har en spärrande funktion även när man målar på t ex furu inomhus, kan vara värt att prova om ni inte har nåt annat tillhands.
Thomas
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Lotus 72C 1970 Ebbro WIP

Inlägg av Robert A »

Jo många fina modeller ifrån ebbro, 72E har jag ännu inte införskaffat men ser mest fram emot tyrrell kärrorna som Stewart körde. De har funnits i 1:12 men fel skala för mig.
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Lotus 72C 1970 Ebbro WIP

Inlägg av Robert A »

En uppdatering på bygget. Plasten börjar få lite liv i sig :)

Fords DFV V8 med tillhörande växellåda. Soppaslangar, tändningskablar etc ska sättas på senare.
Motorn målad i alclad dark aluminium följt av washar. Växellådan målad i tamias gun metall, en wash ifrån ak och highlightad med humbrols metal cote serie.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Lite svetsfogar gjorda samt fyllt tanken med tamiya epoxy-putty då den var ihålig.

Bild
Bromskivor målade i alclad stål, följt av en wash ifrån AK.

Bild
Alclad polerad aluminium är lagom blank då krom lätt ser lite väl plastig ut.

Bild
Batteripoler påsatta samt puchat ut nya batterivatten lock då de var lite dåligt gjutna.

Bild
Instrumentpanelen målad i vallejos svarta primer och etch ringarna framskrapade, knapparna har jag lösa i aluminium ifrån hobby design som ska sättas dit snart.

Bild
Dämparnas cylinder är kromad och maskad innan jag målade resterande i aluminium följt av alclad clear blue.

Bild
Fälgar målade i polerad aluminium och navet i gun metall.

Bild
Nitad panel till fronten som föjde med etssatsen då ebbros plastbit var förenklad.

Bild
Förarens sittbrunn, alclad polerad aluminium följt av en ak wash. Ska lägga dit tygbälten, stag från växelspaken då de saknas samt extra skumgummi plattor som fanns i cockpit under föraren.

Har ännu inte gjort något nytt på karossens delar med ska påbörjas i veckan..

//Robert
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lotus 72C 1970 Ebbro WIP

Inlägg av Stellan »

Otroligt snyggt jobb! Gillar den fina svetssömmen :)
Stellan Schroeder Englund
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Lotus 72C 1970 Ebbro WIP

Inlägg av Andre B. »

Lustigt eller olustigt...
Såg på Kanal 10 just idag ett reportage om olyckorna i F1 och man berättade bland annat om den bilen. Jochen ville egentligen köra den gamla bilen men fick valet att köra den bilen eller igen...
/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Thomas H
Inlägg: 87
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:47

Re: Lotus 72C 1970 Ebbro WIP

Inlägg av Thomas H »

Motorpaketet ser skitbra ut ! Washen förhöjer verkligen det hela,
vad har du använt till det ? Jag brukar använda utspädd oljefärg eller
Tamiyas panel linje wash.
Thomas
Skriv svar