En återkomst till hobbyn med Draken i 1/48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
hjakse
Inlägg: 33
Blev medlem: 03 maj 2013, 18:57

En återkomst till hobbyn med Draken i 1/48

Inlägg av hjakse »

På annan plats i forumet presenterade jag mig tidigare i somras och berättade att jag återupptagit modellbyggandet efter många års bortavaro. Jag lovade samtidigt att återkomma när jag hade något att visa upp, vilket det nu är tid för! :)

Även om jag inte byggt något under många år, så har jag följt med på detta och andra forum, då och då läst någon modelltidning och ibland även köpt en och annan byggsats att lägga på lager. En av hyllvärmarna är nu äntligen färdig och med tanke på att jag inte byggt något på allvar sedan 90-talet blev den över förväntan! Det är dessutom den första modellen jag målat med min nyinköpta H&S Evolution och Sparmax TC-610-kompressor (efter att ha läst omdömen här på forumet :) ) och trots viss apelsinskalseffekt som ska tränas bort inser jag att det är de bästa investering jag gjort i hobbyn. Allt blev med en gång mycket enklare och roligare.

Byggsats: Hasegawa J 35F Draken 1/48
Tillbehör: Pitotrör och RB 27 från Maestro, självhäftande instrumentpaneler från Eduard

Förebild: J 35F^2 FV-nr 35510, Martin 20 från F 13 någon gång på 70-talet. Dekalerna är ett hopplock från olika ark jag samlat på mig genom åren, jag lyckades till och med skrämma liv i ett oerhört gammalt sifferark från Specialtryck (efter viss skyddslackering) för att åstadkomma individnummer och flottiljsiffror (som dock är en smula för små och hamnade en aning för långt fram på nosen). Bild på verklighetens 35510 finns i den fina boken om Draken från Aerofax som kom 1989 och nu lär vara eftertraktad. Det är lätt att förstå varför.

Och äntligen kom min gamla Draken-fälg till användning! Här kommer några bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Johan_Röd
Inlägg: 516
Blev medlem: 27 jan 2012, 18:38

Re: En återkomst till hobbyn med Draken i 1/48

Inlägg av Johan_Röd »

Snyggt jobbat, Hans!
Välkommen tillbaka till "byggandets förlovade land"!

Mvh Tor
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: En återkomst till hobbyn med Draken i 1/48

Inlägg av Daniel_A »

Härligt! Jag fick själv mitt återfall med en Draken för ett par år sedan, men den var inte i närheten så snygg som denna.
Underbart med fälgen :-)

/Daniel
teeoo
Inlägg: 47
Blev medlem: 26 jan 2012, 01:20

Re: En återkomst till hobbyn med Draken i 1/48

Inlägg av teeoo »

Snyggt bygge och riktigt cool presentation - Welcome back !!!
//Thomas
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: En återkomst till hobbyn med Draken i 1/48

Inlägg av Snussugen »

Gillar't! 100 gånger bättre än mina bedrifter efter en 4-års paus.
Live & let dry.
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: En återkomst till hobbyn med Draken i 1/48

Inlägg av Sten Ekedahl »

Ett utomordentligt resultat av återfallet. Du har all anledning att sträcka på ryggen och med stolthet ge dig i kast med nästa projekt.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: En återkomst till hobbyn med Draken i 1/48

Inlägg av kallenordlund »

Ett återfall att vara stolt över. Riktigt fint bygge och tusan vilken tuff souvernir du har ställt den på =)
ecafrze
Inlägg: 138
Blev medlem: 08 feb 2012, 13:16

Re: En återkomst till hobbyn med Draken i 1/48

Inlägg av ecafrze »

Riktigt, riktigt snygg! Bra jobbat!
_________________________
Fredrik Zetterberg

Plastmodeller är inte en hobby - det är en livsstil
hjakse
Inlägg: 33
Blev medlem: 03 maj 2013, 18:57

Re: En återkomst till hobbyn med Draken i 1/48

Inlägg av hjakse »

Tack för glada tillrop allesammans! Förhoppningsvis kan jag snart visa nästa alster :)

Dock är jag lite fundersam över hur robotarna hänger under vingarna. Balkarna är de som finns i byggsatsen och robotarna som nämnts från Maestro. Men ska de inte hänga mer vågrätt? Saknar jag någon mellanliggande hänganordning för att RB 27 ska sitta korrekt?
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: En återkomst till hobbyn med Draken i 1/48

Inlägg av Anders_Isaksson »

Väldigt fint bygge, Hans. Inte mycket att tillägga.
Intressant att se de olika missfärgningarna på fälgen i skala 1/1. :)
Fälgen är väl från början omålad aluminium, eller?
Skriv svar