Att hoppa i galen Tunna - Klar (bilder på sid 2)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Att hoppa i galen Tunna

Inlägg av Björn Fransson »

Björn: Ditt bygge är väl egentligen det enda rätta man kan göra med det här eländet... :) Beundrade den på Open, härlig kärra.

Bygget har nu övergått till ett mer normalt bygge. Allt är nu målat och lite day-glowpaneler har kommit till. Efter mycket funderande har jag fastnat för 29507, den sista Tunnan i Flygvapnet, så som den såg ut när den pensionerats som måldragare.

Bild
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Att hoppa i galen Tunna

Inlägg av Björn Fransson »

Det här är en märklig modell på många sätt. Mitt i allt elände dyker det plötsligt upp små oväntade guldkorn. Instrumentbrädan är jättefin, ytdetaljeringen ändå hyfsad med lite väl grova panellinjer som kompenseras av hyggligt realistiska nitar som ger ett helt okej intryck på en aluminiumren maskin. Ytterligare ett oväntat plus är huvudställshjulen som nästan är spot on.

Bild
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Att hoppa i galen Tunna - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Jaha, så var den klar då!

Bild

Förebilden är som sagt 29507, den sista Tunnan som flög i Flygvapnet. Jag fastnade för hur den såg ut då den under sitt näst sista uppdrag besökte flygdagen på F 4 i juni 1976. Maskinen var en gammal måldragare från F 3 som sparats för att visas upp på FV:s 50-årsjubileum. Men natten inför flygningen i Östersund bytte mekarna på F 4 ut trean mot en fyra och smällde dit F 4-vapnet på nosen.

Bild

Mycket är redan sagt om bygget. Här finns många detaljer som slarvats över, till råga på allt blev den en tailsitter trots ton av hagel i nosen. Lite häftmassa under noshjulet fick rädda situationen. Noshjulet som för övrigt kommer från skrotlådan eftersom AZ:s hjul var för litet.

Bild

Det har klagats mycket på den här modellen, inte minst från mig. Men en detalj förtjänar lite extra plus, nämligen dekalarket. Det är riktigt fint, så när som på några små grodor. Så de flesta dekalerna utom siffrorna och Fara-märket i nosen (från Tarangus Lansen-ark) är hämtade från det. Flottiljvapnet är riktigt bra återgivet.

Bild

Syftet med bygget var som sagt mest ett experiment för att se efter om det gick att få någon rätsida på AZ:s modell enbart med hjälp av slippapper och spackel. Plus att undersöka min teori om att det främsta problemet med modellen inte är nosen utan den överdimensionerade huven. Och även om formen fortfarande har sina brister, måste jag säga att det gick förvånansvärt bra.

Bild

Bild

När jag sammanfattar bygget var nosen och huven faktiskt bara ett i raden av problem. :twisted: Med några få undantag är det här en riktigt usel modell, så den som vill ha en väldetaljerad kärra som tål att synas i sömmarna är antingen fortfarande hänvisad till Neomega, alternativt lägger man ner betydligt mycket mer tid på den här än vad jag gjorde.

Bild

Bild

Men trots allt, på håll funkar den ändå rätt bra. Och jag är nöjd med resultatet.

Bild

Då lägger vi den till handlingarna. Nu får det nog bli en Hasegawa rakt ur lådan, tror jag.
magnusj
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 jun 2013, 23:46
Namn: Magnus Jones

Re: Att hoppa i galen Tunna - Klar (bilder på sid 2)

Inlägg av magnusj »

Mycket snyggt!

Om jag följer dina byggtips kanske jag kan sluta spara till en NeOmega 29:a nu...

Nu blev jag sugen på att trotsa sommarsolen som vägrar ge med sig och rota upp detta fanstyg i garderoben. Tack för en inspirerande byggtråd!

Med vänlig hälsning

Magnus
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Att hoppa i galen Tunna - Klar (bilder på sid 2)

Inlägg av Anders_Isaksson »

Snyggt, Björn!
Har du kört Alclad eller något annat som bas?
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Att hoppa i galen Tunna - Klar (bilder på sid 2)

Inlägg av Björn Fransson »

Tackar! Nej, jag använde Tamiyas aluminium på sprayburk som primer, sedan airbrushade jag tunna lager av Tamiya aluminium X-16 som jag blandade ut med olika nyanser av grått på de olika panelerna.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Att hoppa i galen Tunna - Klar (bilder på sid 2)

Inlägg av Henrik R »

Heja Björn! Den där tycker jag blev helrätt! Snyggt gjort verkligen!
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Att hoppa i galen Tunna - Klar (bilder på sid 2)

Inlägg av Björn Fransson »

Tack, Henrik! Ja, du vet ju hur det är att tampas med den här... :)
Skriv svar