Björn: Ditt bygge är väl egentligen det enda rätta man kan göra med det här eländet... Beundrade den på Open, härlig kärra.
Bygget har nu övergått till ett mer normalt bygge. Allt är nu målat och lite day-glowpaneler har kommit till. Efter mycket funderande har jag fastnat för 29507, den sista Tunnan i Flygvapnet, så som den såg ut när den pensionerats som måldragare.
Att hoppa i galen Tunna - Klar (bilder på sid 2)
-
- Inlägg: 3579
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
-
- Inlägg: 3579
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Att hoppa i galen Tunna
Det här är en märklig modell på många sätt. Mitt i allt elände dyker det plötsligt upp små oväntade guldkorn. Instrumentbrädan är jättefin, ytdetaljeringen ändå hyfsad med lite väl grova panellinjer som kompenseras av hyggligt realistiska nitar som ger ett helt okej intryck på en aluminiumren maskin. Ytterligare ett oväntat plus är huvudställshjulen som nästan är spot on.
-
- Inlägg: 3579
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Att hoppa i galen Tunna - Klar!
Jaha, så var den klar då!
Förebilden är som sagt 29507, den sista Tunnan som flög i Flygvapnet. Jag fastnade för hur den såg ut då den under sitt näst sista uppdrag besökte flygdagen på F 4 i juni 1976. Maskinen var en gammal måldragare från F 3 som sparats för att visas upp på FV:s 50-årsjubileum. Men natten inför flygningen i Östersund bytte mekarna på F 4 ut trean mot en fyra och smällde dit F 4-vapnet på nosen.
Mycket är redan sagt om bygget. Här finns många detaljer som slarvats över, till råga på allt blev den en tailsitter trots ton av hagel i nosen. Lite häftmassa under noshjulet fick rädda situationen. Noshjulet som för övrigt kommer från skrotlådan eftersom AZ:s hjul var för litet.
Det har klagats mycket på den här modellen, inte minst från mig. Men en detalj förtjänar lite extra plus, nämligen dekalarket. Det är riktigt fint, så när som på några små grodor. Så de flesta dekalerna utom siffrorna och Fara-märket i nosen (från Tarangus Lansen-ark) är hämtade från det. Flottiljvapnet är riktigt bra återgivet.
Syftet med bygget var som sagt mest ett experiment för att se efter om det gick att få någon rätsida på AZ:s modell enbart med hjälp av slippapper och spackel. Plus att undersöka min teori om att det främsta problemet med modellen inte är nosen utan den överdimensionerade huven. Och även om formen fortfarande har sina brister, måste jag säga att det gick förvånansvärt bra.
När jag sammanfattar bygget var nosen och huven faktiskt bara ett i raden av problem. Med några få undantag är det här en riktigt usel modell, så den som vill ha en väldetaljerad kärra som tål att synas i sömmarna är antingen fortfarande hänvisad till Neomega, alternativt lägger man ner betydligt mycket mer tid på den här än vad jag gjorde.
Men trots allt, på håll funkar den ändå rätt bra. Och jag är nöjd med resultatet.
Då lägger vi den till handlingarna. Nu får det nog bli en Hasegawa rakt ur lådan, tror jag.
Förebilden är som sagt 29507, den sista Tunnan som flög i Flygvapnet. Jag fastnade för hur den såg ut då den under sitt näst sista uppdrag besökte flygdagen på F 4 i juni 1976. Maskinen var en gammal måldragare från F 3 som sparats för att visas upp på FV:s 50-årsjubileum. Men natten inför flygningen i Östersund bytte mekarna på F 4 ut trean mot en fyra och smällde dit F 4-vapnet på nosen.
Mycket är redan sagt om bygget. Här finns många detaljer som slarvats över, till råga på allt blev den en tailsitter trots ton av hagel i nosen. Lite häftmassa under noshjulet fick rädda situationen. Noshjulet som för övrigt kommer från skrotlådan eftersom AZ:s hjul var för litet.
Det har klagats mycket på den här modellen, inte minst från mig. Men en detalj förtjänar lite extra plus, nämligen dekalarket. Det är riktigt fint, så när som på några små grodor. Så de flesta dekalerna utom siffrorna och Fara-märket i nosen (från Tarangus Lansen-ark) är hämtade från det. Flottiljvapnet är riktigt bra återgivet.
Syftet med bygget var som sagt mest ett experiment för att se efter om det gick att få någon rätsida på AZ:s modell enbart med hjälp av slippapper och spackel. Plus att undersöka min teori om att det främsta problemet med modellen inte är nosen utan den överdimensionerade huven. Och även om formen fortfarande har sina brister, måste jag säga att det gick förvånansvärt bra.
När jag sammanfattar bygget var nosen och huven faktiskt bara ett i raden av problem. Med några få undantag är det här en riktigt usel modell, så den som vill ha en väldetaljerad kärra som tål att synas i sömmarna är antingen fortfarande hänvisad till Neomega, alternativt lägger man ner betydligt mycket mer tid på den här än vad jag gjorde.
Men trots allt, på håll funkar den ändå rätt bra. Och jag är nöjd med resultatet.
Då lägger vi den till handlingarna. Nu får det nog bli en Hasegawa rakt ur lådan, tror jag.
Re: Att hoppa i galen Tunna - Klar (bilder på sid 2)
Mycket snyggt!
Om jag följer dina byggtips kanske jag kan sluta spara till en NeOmega 29:a nu...
Nu blev jag sugen på att trotsa sommarsolen som vägrar ge med sig och rota upp detta fanstyg i garderoben. Tack för en inspirerande byggtråd!
Med vänlig hälsning
Magnus
Om jag följer dina byggtips kanske jag kan sluta spara till en NeOmega 29:a nu...
Nu blev jag sugen på att trotsa sommarsolen som vägrar ge med sig och rota upp detta fanstyg i garderoben. Tack för en inspirerande byggtråd!
Med vänlig hälsning
Magnus
-
- Inlägg: 504
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
- Ort: Stockholm
Re: Att hoppa i galen Tunna - Klar (bilder på sid 2)
Snyggt, Björn!
Har du kört Alclad eller något annat som bas?
Har du kört Alclad eller något annat som bas?
-
- Inlägg: 3579
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Att hoppa i galen Tunna - Klar (bilder på sid 2)
Tackar! Nej, jag använde Tamiyas aluminium på sprayburk som primer, sedan airbrushade jag tunna lager av Tamiya aluminium X-16 som jag blandade ut med olika nyanser av grått på de olika panelerna.
Re: Att hoppa i galen Tunna - Klar (bilder på sid 2)
Heja Björn! Den där tycker jag blev helrätt! Snyggt gjort verkligen!
-
- Inlägg: 3579
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Att hoppa i galen Tunna - Klar (bilder på sid 2)
Tack, Henrik! Ja, du vet ju hur det är att tampas med den här...