1/48 F-20 Tigershark, Monogram

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
CanDid
Inlägg: 111
Blev medlem: 05 mar 2012, 13:28
Namn: Fredrik Ström
Ort: Östersund

1/48 F-20 Tigershark, Monogram

Inlägg av CanDid »

Hej alla glada modellbyggare :)

Första byggbloggen, skall bli intressant detta. Perfekt läge att avslöja alla sina okunskaper 8-)

Har i alla fall inspirerats lite av att det eventuellt blir ett Monogram-tema på nästa Open och att det finns en gyllene möjlighet att få bygga ett av mina favoritplan alla kategorier. Planet som var så rätt, men som blev till vid så fel tidpunkt, F-20 Tigershark. Det är min andra Tigershark. Byggde den första någon gång på 80-talet och jag vet hur otroligt glad jag blev när jag fick tag i rätt kulör, den askgråa från BMW som inlandlades som reparationsfärg på sprayburk hos den lokala BMW-handlaren. Vet att jag var glad och nöjd det bygget som hängdes upp i taket, men har en känsla att den gick sitt öde till mötes någon sista april i tonåren :roll:

Nu tar vi nya tag och följande ligger i skrivande stund på arbetsbänken:

Bild

Jag har tänkt att uppgradera originalet med PE från Eduard som kommer att användas i tillämpliga delar, lite resin i form av en Aries kanon och nya pipor från Quickboost. Alla är de till AFV Clubs F-5E, så om inte annat blir det intressant att se hur väl de olika byggsatserna överenstämmer. Har hittat ett resinutblås från en JAS som också verkar passa hyggligt.

Bild

Har hitintills smygstartat lite med att rista nya panellinjer istället för de upphöjda (vilket är ett effektivt sätt att skaffa sig merjobb när man ristar fel eller slinter) och börja limma lite PE. Har även klämt dit kanonens låda och ristat loss klaffar och sidoroder. Har egentligen inte klart för mig var detta bygge egentligen är på väg, så det får väl komma eftersom. Det kommer i alla fall inte att bli någon originalmålning utan Tänk Om tema får råda. Blir roligare så tycker jag. Har inte ens bestämt mig för om det skall bli ett gråtonskamouflage eller något mera färgglatt. Vi får helt enkelt se. Det skall väl hängas någon lämplig last också, någon som har några förslag?

Bild

Efter lite spridda skurar av resin och PE har i alla fall turen kommit till hjulhusen. Tänkte att kärran skulle stå avstängd på marken så klaffar, luftbromsar och luckor för landningsställen skall vara öppna på grund av tappat hydraltryck. Fick inte så mycket hjälp på vägen då satsen har dessa, förutom luftbromsarna, gjutna stängda eller i uppfällt läge. Det blev till att rista och blanda scratchbygge med PE, ett arbet som påbörjats nu ikväll, men som är långt ifrån avslutat.

Är det nu jag skall höja blicken lite och konstatera att jag har en sprillans Mig-21 från Eduard på hyllan övanför mig, där allt detta jobb redan är gjort och jag vid det här laget förmodligen börjat måla... Nåväl, nu har vi satt kniven i denna så det är bara att njuta av varje moment :D

Fortsättning följer...
/Fredrik
"Bet Kinder, bet! Morgen kommt der Schwed!"
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/48 F-20 Tigershark, Monogram

Inlägg av Stellan »

Att bygga inför offentligheten är definitivt spännande. Välkommen ut på scenen! F-20 är definitivt en favorit för min del med sina rena linjer. Det ser ut som du sluntit lite med ritsmojjen, kanske du inte behöver ritsa alla linjerna där det är för kurvigt eller för smått utrymme?
Stellan Schroeder Englund
CanDid
Inlägg: 111
Blev medlem: 05 mar 2012, 13:28
Namn: Fredrik Ström
Ort: Östersund

Re: 1/48 F-20 Tigershark, Monogram

Inlägg av CanDid »

Tackar Stellan! Det är onekligen spännande att vara här :)

Ja, rista nya panellinjer var inte självklart och jag sluntit med verktyget både här och var. Tycker inte att jag har stressat, men det var svårare än jag tänkt mig. Ristade visserligen om Tunnan till förra årets Open, men Hellers plast upplevde jag som hårdare än Monogram anno 1986 så Tunnan var betydligt enklare. Men det är ju en erfarenhet i sig och planen är att försöka identifiera alla missar och fixa till dem med tex. Mr. Surfacer efter att jag har lagt på ett lager primer. Är det så ni andra brukar göra? Om ni använder Mr. Surfacer, vilken av dem, 1000? Brukar ni göra på något annat sätt (säg nu inte rätt från början, snälla :roll: )? Här tas byggtips tacksamt emot! Det gäller för övrigt för hela bygget.

En av anledningarna till att jag lade upp bygget är är just för att jag vill ha såväl synpunkter som tips och kritik, i stort som smått. Hejarop och tummen upp är naturligtvis kul, men jag vill lära mig nya saker, få nya infallsvinklar och lära mig nya lösningar på problem!
"Bet Kinder, bet! Morgen kommt der Schwed!"
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: 1/48 F-20 Tigershark, Monogram

Inlägg av Robin Nilsson »

Du kanske kan prova med en What-If Aggressor målning för Top-Gun ?
F-20 var ju kandidat för den rollen ett litet tag, annars som alternativ till JAS 39.
Intressant artikel på Wikipedia om F-20
http://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_F-20_Tigershark

Pre-Posting-Edit: Om jag skulle ge mig på att rista panellinjer så skulle jag säkert rista fel emellanåt
och du skulle jag fylla igen den felaktiga ritsen med varmdragen gjutstam (tunn tråd av styrenplast)
för jag envisas med att tycka att det är lättare att arbeta med en homogen yta (bara plast) istället
för plast och spackel. Om man tar gjutstam från den modell det gäller så blir det ju nästan exakt samma
hårdhet på materialet :-)
/ Robin
CanDid
Inlägg: 111
Blev medlem: 05 mar 2012, 13:28
Namn: Fredrik Ström
Ort: Östersund

Re: 1/48 F-20 Tigershark, Monogram

Inlägg av CanDid »

Robin Nilsson skrev:Du kanske kan prova med en What-If Aggressor målning för Top-Gun ?

God idé, har inte TwoBobs gjort del kul dekaler? Har för mig att jag sett det på deras hemsida någon gång, i alla fall för F-16. Funderar på om jag inte har några gamla överblivna Top Gun-dekaler från Monograms F-5, också den från 80-talets byggera.
Robin Nilsson skrev:Om man tar gjutstam från den modell det gäller så blir det ju nästan exakt samma hårdhet på materialet :-)
Det var ett riktigt bra tips som jag inte ens hade tänkt på, tackar!!!
"Bet Kinder, bet! Morgen kommt der Schwed!"
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/48 F-20 Tigershark, Monogram

Inlägg av Stellan »

Vad sägs om helgrön med dansk märkning, med Bullpuprobotar? Eller varför inte amerikanska SEA-målningen som nästan allt klär i, finns förvisso som aggressormärkt kärra från Two Bobs. Fransk med tretonscamou på ovansidan, Matramissiler?
Stellan Schroeder Englund
CanDid
Inlägg: 111
Blev medlem: 05 mar 2012, 13:28
Namn: Fredrik Ström
Ort: Östersund

Re: 1/48 F-20 Tigershark, Monogram

Inlägg av CanDid »

Stellan skrev:Vad sägs om...Fransk med tretonscamou på ovansidan, Matramissiler?
Den var lite kul, det blir verkligen en Wiffer :)
"Bet Kinder, bet! Morgen kommt der Schwed!"
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/48 F-20 Tigershark, Monogram

Inlägg av Stellan »

CanDid skrev:
Stellan skrev:Vad sägs om...Fransk med tretonscamou på ovansidan, Matramissiler?
Den var lite kul, det blir verkligen en Wiffer :)
Det finns ju med hajmun om man vill ha lite färg :) http://wp.scn.ru/en/ww3/f/800/21/0
Stellan Schroeder Englund
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: 1/48 F-20 Tigershark, Monogram

Inlägg av Henrik R »

hihi, jag gjorde ju en JAS 40 av en F5:a. Att göra en whiffare av en F-20 hade varit snäppet coolare.
http://cdn1.cdnme.se/cdn/7-1/2717614/im ... 1ef53b.jpg
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: 1/48 F-20 Tigershark, Monogram

Inlägg av Lars Befring »

kör hursomhelst... men en metallren med Marrokanska märkningar, nerlastad med klusterbomber för dagens uppdrag över västsahara eller en färgglad från Togo

:D
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Skriv svar