Första byggbloggen, skall bli intressant detta. Perfekt läge att avslöja alla sina okunskaper

Har i alla fall inspirerats lite av att det eventuellt blir ett Monogram-tema på nästa Open och att det finns en gyllene möjlighet att få bygga ett av mina favoritplan alla kategorier. Planet som var så rätt, men som blev till vid så fel tidpunkt, F-20 Tigershark. Det är min andra Tigershark. Byggde den första någon gång på 80-talet och jag vet hur otroligt glad jag blev när jag fick tag i rätt kulör, den askgråa från BMW som inlandlades som reparationsfärg på sprayburk hos den lokala BMW-handlaren. Vet att jag var glad och nöjd det bygget som hängdes upp i taket, men har en känsla att den gick sitt öde till mötes någon sista april i tonåren

Nu tar vi nya tag och följande ligger i skrivande stund på arbetsbänken:

Jag har tänkt att uppgradera originalet med PE från Eduard som kommer att användas i tillämpliga delar, lite resin i form av en Aries kanon och nya pipor från Quickboost. Alla är de till AFV Clubs F-5E, så om inte annat blir det intressant att se hur väl de olika byggsatserna överenstämmer. Har hittat ett resinutblås från en JAS som också verkar passa hyggligt.

Har hitintills smygstartat lite med att rista nya panellinjer istället för de upphöjda (vilket är ett effektivt sätt att skaffa sig merjobb när man ristar fel eller slinter) och börja limma lite PE. Har även klämt dit kanonens låda och ristat loss klaffar och sidoroder. Har egentligen inte klart för mig var detta bygge egentligen är på väg, så det får väl komma eftersom. Det kommer i alla fall inte att bli någon originalmålning utan Tänk Om tema får råda. Blir roligare så tycker jag. Har inte ens bestämt mig för om det skall bli ett gråtonskamouflage eller något mera färgglatt. Vi får helt enkelt se. Det skall väl hängas någon lämplig last också, någon som har några förslag?

Efter lite spridda skurar av resin och PE har i alla fall turen kommit till hjulhusen. Tänkte att kärran skulle stå avstängd på marken så klaffar, luftbromsar och luckor för landningsställen skall vara öppna på grund av tappat hydraltryck. Fick inte så mycket hjälp på vägen då satsen har dessa, förutom luftbromsarna, gjutna stängda eller i uppfällt läge. Det blev till att rista och blanda scratchbygge med PE, ett arbet som påbörjats nu ikväll, men som är långt ifrån avslutat.
Är det nu jag skall höja blicken lite och konstatera att jag har en sprillans Mig-21 från Eduard på hyllan övanför mig, där allt detta jobb redan är gjort och jag vid det här laget förmodligen börjat måla... Nåväl, nu har vi satt kniven i denna så det är bara att njuta av varje moment

Fortsättning följer...
/Fredrik