Tarangus Tunnan - äntligen klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Tarangus Tunnan - äntligen klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Äntligen har denna efterlängtade kärra landat härhemma! Här kommer en snabbtitt i lådan:

Boxarten är grym, en av de läckraste jag sett. Tor Karlsson måste snart få uppdrag från fler än Tarangus! Tyvärr når väl inte det övriga grafiska arbetet upp till Tors nivå. Typografi och logga känns onekligen lite hemsnickrade. Eller också är det bara gamla gnälliga formgivare som tänker på sånt...

Bild

Inuti boxen ligger tre sprues varav en i klarplast, samt hjulhus, luftintag, stol och sikte i resin. Formerna ser helt OK ut, jag har visserligen inte kollat mot ritningar, men det här ser i alla fall ut som en Tunna, jämfört med AZ:s groda.

Bild

Bild

Bild

Bild

Panellinjerna är tunna och riktigt fina. Ytdetaljeringen håller riktigt fin klass.

Bild

Min enda invändning är den lilla smala panelen som går från huvens baksida till vingens framkant. Den är ordentligt upphöjd, vilket inte har någon motsvarighet i verkligheten. Möjligen kan den sticka ut något, men definitivt inte så att det skulle märkas i 1/72 och absolut inte så att det skulle se ut så här. Men det är ju enkelt åtgärdat.

Bild

Gjutningen ser fin ut. Lite skägg på några ställen och lite skräp på hjulen, i övrigt ser det bra ut.

Bild

En liten fånig detalj är ett lite taskigt (men begripligt) placerat utskjutningsmärke som behöver slipas ner för att cockpiten ska passa.

Bild

Dekalerna är pricken över i, de är hur bra som helst. Antar att det är Robert som slagit till igen. Makalöst bra!

Bild

Okej? Alla redo? Då kör vi! Återkommer strax med en första rapport från bygget.
Senast redigerad av Björn Fransson den 04 nov 2013, 20:43, redigerad totalt 1 gånger.
jfall
Namn: Jakob Fall

Re: Tarangus Tunnan - nu kör vi!

Inlägg av jfall »

Du har verkligen något att se fram emot, är en väldigt trevlig modell att bygga. Vilken märkning blir det F 9, F 13 eller FN?

Jakob
Jakob Fall
AP
Henrik Bergman

Inlägg av Henrik Bergman »

Kul!

Då tänkte jag bidra med lite bilder.
Behöver du mer, så är det bara att höra av dig, så går jag ut i hangaren och fotograferar (när 29:an är tillbaka på F7).

http://s23.photobucket.com/user/HBergma ... t=3&page=1
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
Jan Holmqvist
Kontakt:

Inlägg av Jan Holmqvist »

Jag är ganska nöjd med den också.

Jag har bara hittat några småsaker

1. Trimtabben på högervingen. Både under- och översidan så har det blivit ritsat så att linjerna går i kors

2. De graverade syftningslinjerna för montering av extratankarna. Skulle de vara med som ritsade linjer eller har de bara råkat följa med i CAD-underlaget?

Har suttit och letat i J 29-boken också om hur, när och vilken typ av fälltankar som användes.

Fälltank Typ I, en liten bullig sak eller Typ II, den med fenor hade ju varit roliga att ha också....
Den avlånga som följer med, hur vanlig var den på tidiga J 29 förutom UN-kärrorna?
mvh, Janne
IPMS Sydost
Sten Ekedahl

Inlägg av Sten Ekedahl »

Kan inte se några delar som skall utgöra luftkanalen bakom luftintaget i nosen. Lite trist om så är fallet.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
ecafrze

Inlägg av ecafrze »

Sten, kolla in www.tarangus.se så hittar du under "Our kits" instruktionerna för varje modell, inklusive märknings- och målningsinstruktioner. Så småningom kommer det upp referensgalleri under varje modell dessutom.

Vi försöker att ge lite mer och bättre service än andra modelltillverkare, även genom sånt som inte är direkt relaterat till plasten. Har ni idéer och tips på hur vi kan förbättra oss tar vi givetvis emot dessa tacksamt!

Vad gäller luftintaget så utgörs kanalen av en resindel, vilket var det bästa sättet att få lite stil på fläkten.

MVH
Fredrik Zetterberg
Tarangus

P.S. Loggan är hemsnickrad, men ärligt talat är jag inte direkt missnöjd med den. Den får nog vara oförändrad till vi firar 10 år eller nåt! D.S.

Plastmodeller är inte en hobby - det är en livsstil
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Sten Ekedahl skrev:Kan inte se några delar som skall utgöra luftkanalen bakom luftintaget i nosen. Lite trist om så är fallet.
Jodå, en av resindelarna (den som är fotad rakt framifrån) är luftkanalen. Jag trodde först att det var utblåset, men den finns med bland plastdelarna. Den ser mycket bra ut och passformen mot luftintaget är helt OK. Lite spackel behövs för att få en jämn övergång mellan de olika plasterna, men inte mycket.
Jan Holmqvist skrev:Jag är ganska nöjd med den också.

Jag har bara hittat några småsaker

1. Trimtabben på högervingen. Både under- och översidan så har det blivit ritsat så att linjerna går i kors

2. De graverade syftningslinjerna för montering av extratankarna. Skulle de vara med som ritsade linjer eller har de bara råkat följa med i CAD-underlaget?

Har suttit och letat i J 29-boken också om hur, när och vilken typ av fälltankar som användes.

Fälltank Typ I, en liten bullig sak eller Typ II, den med fenor hade ju varit roliga att ha också....
Den avlånga som följer med, hur vanlig var den på tidiga J 29 förutom UN-kärrorna?
En annan sak som jag funderar över är de små luftintagen på sidorna. I Tarangus låda är de samma utanpåliggande intag som fanns på alla J 29F, men också på en del andra versioner. I Hellers låda är det däremot de gamla, små insugen. När man letar bilder, tycks det som om de utanpåliggande intagen fanns på F 22:s Tunnor. Däremot finns det inte på de 29:or som är med i Gula Divisionen. När jag letar bilder, tycks det som om de dyker upp någon gång i slutet på femtiotalet/början av sextiotalet. S 29C med sågtandsvinge och många J 29E - men inte alla, har den nya typen av intag.

Hittade också den här bilden på en A eller B från F 20 med de nya intagen, men med tanke på att det är en F 20-kärra, lär bilden vara tagen förhållandevis sent i maskinens karriär.

Bild

Och här syns den gamla typen:

Bild

Någon som kan bringa klarhet i detta?
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Ett litet fel har smugit sig in i dekal-instruktionen:

Dekal 22 står omnämnd på två ställen men ska bara sättas på ett:

Bild

Tack till Jfall för att han påpekade det hela så att Instruktionerna kunde rättas till.
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
AndreasSamuelsson

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Jag fick också min 29:a igår och började bygga direkt!
Dessvärre stötte jag genast på problem. Både resindelarna och huven saknades! Trist!
Ett snabbt samtal till Max och förhoppningsvis kommer resten av byggsatsen att komma med Posten idag.

Jag har studerat byggsatsen och kommit fram till följande.

1. "Midjan" på fenan där den möter stabben saknas. Den fanns inte med i Hellerbyggsatsen heller men däremot i Matchbox!
Bild

2. Som tidigare påpekats så sticker en del detaljer ut lite väl mycket.
Bild

3. Ryggpansar bakom stolen saknas. Det ska sticka upp en del bakom pilotens nacke. Lätt att fixa med plastark.
Bild

4. Hjulen ser inget vidare ut! Huvudställets hjul har konstiga fälgar. Pavlas resinhjul är bättre men inte bra. Maestros fotoets till Hellers Tunna har bra fälgsidor som passar till Tarangusbyggsatsen. Baksidan med bromsarna har överdrivet stor trumma. Kan nog fixas med slipning. Däcken är en aning kantiga så de behöver nog också slipas. Nosstället med hjul är en exakt kopia av Hellers version!
Jag hade önskat att Tarangus hade åtminstone försökt göra en kopia av originalet istället.
Bild
Bild

5. Antennen under kroppen strax bakom landställsschaktet saknas. Heller gjorde den som en grop men i själva verket är det genomskinligt plexiglas med antenn bakom.
Bild

Jag är ledsen att jag kapade din tråd, Björn.
Jag kommer att starta en egen när jag har fotograferat mitt bygge.

Andreas
Som gillar 29:an VÄLDIGT mycket.
Bild
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Härligt bygge björn! Då kommer jag sitta med chipspåsen nu då. Och studera din byggtråd...ja just ja..jag bygger ju u-båt! Får kolla på undertiden dådå :-)
Skriv svar