Volvo LV102.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Volvo LV102.

Inlägg av Björn B »

Jag begriper inte varför man ska ge sig på så konstiga saker.

Bild

Men varför inte försöka bygga nåt som liknar en Volvo LV 102? En hytt från en Esci Opel Blitz och en Studebaker från PST får utgöra stommen.

Bild

Jag börjar med att bygga ihop Opelhytten och sedan kapa bort det mesta av bakväggen. Bakdelen av Stude-hytten kapas av och monteras på Opeln. Studebakern ar smalare så väggen får breddas med plaststrips.

Bild

Spackla och slipa skarvar är alltid lika roligt. Hytten ska vara längre bakom dörren på Volvon än på Opeln så jag tänkte först förlänga med an annan opelhytt men Studebakern hade bättre form på takhörnen så det fick bli denna udda lösning.

Bild

Jag hoppas kunna använda överdelen av motorhuven från Esci men framskärmar är ett problem. Jag hittade en gammal Londontaxi från Matchbox (innan dom hette så) och gjorde en gjutform av fronten.
Gör sen skärmar av Magic Sculp i denna form. Det får bli starten till dom nya framskärmarna. Det hade kanske varit bättre om jag fått tag på en 1937 Ford från HotWheels men det här får funka.
Senast redigerad av Björn B den 22 jul 2013, 11:44, redigerad totalt 2 gång.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Ett nytt idiotprojekt. En Volvo

Inlägg av Lars Befring »

varför ska man göra det enkla!

ska bli riktigt kul att följa

:D
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ett nytt idiotprojekt. En Volvo

Inlägg av Stellan »

Varför? Därför att det är din natur. Ska bli kul att se slutresultatet som kan förmodas vara unikt i vilken samlarhylla som helst. Du kanske ska gjuta av hela rasket innan de färdigställer med färg och allt.
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Volvo LV102. Ett idiotprojekt.

Inlägg av Björn B »

Jag har inte gett upp än.

Bild
Motorhuven sitter närmare vindrutan på Opeln än på Volvon så jag måste försöka sänka den. Det blev till att kapa genom väggen så att det blev två tunna väggar att limma mot varandra.

Bild
Motorhuven ska ju vara spetsigare och längre så plasticcard har lagts till under huven och i framkant så det finns material att fila i.

Bild
Den lägre huven jämfört med Opeln

Bild
och hytten är längre.

Framskärmarna har gett mig problem. Jag fick ett tips att använda fronten från en Johnny Lightning die-cast men det var inte lätt att få tag på här så jag började titta på Hot Wheels som också hade en liknande Ford. Innan jag lyckades lokalisera någon hittade jag bilder från sidan på bilarna och kunde konstatera att formen på skärmarna var tillräckligt mycket fel för att vara till någon hjälp i detta bygge. Så tillbaks till plan A. Avgjutning av Austin Taxins skärmar. Men dom är också för mycket avikande mot Volvon att jag börjar undra om det verkligen är värt besväret att använda dom. Dags för plan C. Bygga om Opelns skärmar. Dom är ju i och för sig ännu mer olika Volvons men är istället i ett material som är lätt att arbeta i och få starka fogar.

Bild
Sen hittade jag en 1936 Cord från Hot Wheels i en låda. Formen på skärmarna är närmare Volvons än något annat alternativ jag hittat så jag gjorde ett par enkla gjutformar och tillverkade ett par kopior av epoxilim. Det visade sig att om jag vred vänsterskärmen lite grann medurs och kapade underkanten av den bakre delen så passar den utmärkt.
Skärmen är dock för smal men eftersom den ändå måste anpassas för att passa in mot motorhuvens sida gör det inte något.
Ännu lever hoppet.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Volvo LV102.

Inlägg av Björn B »

Dags för plan D.

Bild

Framskärmar från en Cord. Epoxilimsgjutningen bekräftade mina förhoppningar om att dom skulle kunna användas till detta projekt. Men dom blev för hårda att jobba med så nya gjordes i Magic Sculp.
Nu gäller det att få till huvsidor och få skärmarna att passa ihop med dom.


Bild

Det mörkgrå partiet måste kapas bort och lite måste bort i framkant också..
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Volvo LV102.

Inlägg av Lars Befring »

mmm enkelt... som när DaVinci målar ett enkelt litet porträtt

jo jo
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Viktor
Inlägg: 102
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:08

Re: Volvo LV102.

Inlägg av Viktor »

Wow! Jag beundrar din ihärdighet! Beundransvärt

//Viktor
Limma lugnt!
Skriv svar