Swedish TSR-2, A38 Örnen (Eagle), Airfix 1:48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt ( pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild: 1. Ladda upp din bild/bilder på en fototjänst som t.ex. Imgur eller Flickr. 2. Försök att hålla storleken till 800x600. 3 När du laddat upp bilderna så kopierar du in dess URL när du tryckt på IMG knappen, då får du en IMG tag före och efter URL:en.
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48

Inlägg av Björn Eriksson » 19 aug 2013, 22:00

Tack Stellan och Kalle!

Stellan!
Ska försöka göra så gott jag kan i jeepfrågan, men lovar inget!

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Exellence SAAB 1937-2013
Senast redigerad av 3 Björn Eriksson, redigerad totalt 19 gång.
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014

Stellan
Inlägg: 5309
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48

Inlägg av Stellan » 19 aug 2013, 22:18

Det är gott nog, Björn! Tack på förhand.
Stellan Schroeder Englund

Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48

Inlägg av Björn Eriksson » 19 aug 2013, 22:31

Var hade du sett bilder på dessa två (91 och 92) individer?

Har vilket fall som helst nu kontaktat Sven Norling som sitter i styrelsen för Ärna Kamratförening och är aktiv i museigruppen, om han är rätt man att få fram info. om Willys jeparna på F16 är jag tveksam till, men jag har bett honom om han har någon idé om vem i Museiegruppen som skulle kunna ha denna kunnskap.

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Exellence SAAB 1937-2013
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014

Stellan
Inlägg: 5309
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48

Inlägg av Stellan » 20 aug 2013, 10:30

Finns några hyfsade bilder på dessa i boken Jeepen i Sverige. Duger förvisso som förlaga men det kanske finns andra (bättre?) bilder eller information som kan vara intressant. Men nu ska vi inte kapa din tråd om detta :)
Stellan Schroeder Englund

Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48

Inlägg av Björn Eriksson » 31 aug 2013, 14:18

Spackling näst intill klar!

Det blev en hel del spackling på det här monstret, nu skall den sista spacklings omgången göras och sedan ska huvarna maskas och sedan blir det primer.

Bild

Bild

Bild

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Exellence SAAB 1937-2013
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014

CanDid
Inlägg: 110
Blev medlem: 05 mar 2012, 13:28
Namn: Fredrik Ström
Ort: Östersund

Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48

Inlägg av CanDid » 31 aug 2013, 21:36

Det börjar ta sig, tjusigt :-)
"Bet Kinder, bet! Morgen kommt der Schwed!"

Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48

Inlägg av Björn Eriksson » 31 aug 2013, 22:10

Tack Fredrik!

Tar du med dig din Tigershark om du kommer imorgon söndag på Uppsalas byggmöte?

Jag tar tänkte ta med mig TSR-2:an, F-20 Tigershark, en tvåsitsig F-5F och mitt påbörjade nästa projekt JA 37 37301.

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Exellence SAAB 1937-2013
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014

Andre B.
Inlägg: 3264
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48

Inlägg av Andre B. » 01 sep 2013, 01:13

Vilken skillnad det är på olika flygplan ibland som i grunden känns rätt lika. Jag tänker hjulhusen för F-111 och RA.-5C Vigilante jämfört med TSR-2:an. Hur löste man insugskanalerna till motorerna på TSR-2:an? Var de verkligen så små som modellen visar?

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48

Inlägg av Björn Eriksson » 01 sep 2013, 03:24

Här är en bild på den riktiga maskinens hjulhus André!
Det ser ju ut som modellen är riktigt utformad, man lurar sig nog på utrymmet mellan hjulhusen, det är större än man tror för den här maskinen är en riktig best.
Bild

Sista spacklingen avklarad, 6 st hjulhusluckor monterade i stängt läge, Fenan limmad på plats, två atenner på ryggåsen på plats och Huvarna är nu maskerade alltså dags för primer.
Huvarnas maskering är utfört på sådant sätt att det kommer att bli betydligt mer luftiga än på orginal prototyperna, fler öppna fönsterytor.

Bild

Bild

Bild

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Exellence SAAB 1937-2013
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014

Andre B.
Inlägg: 3264
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48

Inlägg av Andre B. » 01 sep 2013, 15:08

Hur stor är den om man ställer en F-111 eller en Vigilante bredvid?
Har klämt på lådan ett antal gånger. Men priset har fått mig att avböja varje gång. Men visst har suget på att bygga en svensk fyrfärgsvariant funnits där sedan jag såg dekalalternativen första gången. Är en fröjd att följ ditt fina bygge!

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Skriv svar