Sida 1 av 9

Swedish TSR-2, A38 Örnen (Eagle), Airfix 1:48

Postat: 12 jul 2013, 00:58
av Björn Eriksson
Kunde inte hålla mig längre!
Drar igång 1:48 bygget av TSR-2 med splinter camo.

(JAS 35K Draken ligger på is några dagar, men det är semester på måndag så den kommer ändå att bli klar i närtid)

Bilder kommer snart!

_________________
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Exellence SAAB 1937-2013

Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48

Postat: 12 jul 2013, 01:46
av Lars Befring
Björn Eriksson skrev:Kunde inte hålla mig längre!
Drar igång 1:48 bygget av TSR-2 med splinter camo.

(JAS 35K Draken ligger på is några dagar, men det är semester på måndag så den kommer ändå att bli klar i närtid)

Bilder kommer snart!

_________________
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Exellence SAAB 1937-2013
visst e jag en elak människa =)

märkningsritning kommer så snart som möjligt

/L

Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48

Postat: 12 jul 2013, 21:32
av TuveB
Ojdå, :shock: jag råkade visst väcka någon. :mrgreen:

Ska bli kul att se ditt bygge. Färdigt till C-4?

Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48

Postat: 14 jul 2013, 01:41
av Björn Eriksson
Tack Lars och Tuve!

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Exellence SAAB 1937-2013

Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48

Postat: 14 jul 2013, 02:24
av Lars Befring
btw... berättade jag att priset för draken är en byggartikel här på hemsidan?

Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48

Postat: 14 jul 2013, 17:37
av Björn Eriksson
Absolut Lars!

Har börjat titta på den och jämfört den med min Heller 1:72 AMD Mirage IV-A, och det finns en del utformningar att fundera över på hur man skall lösa för att den skall upplevas som en realistisk STOR DRAKE i 1:72

Följande punkter har jag hitintills kommit på, och dessa måste lösas för att den ska bli någorlunda trovärdig.
1. Det förhållandevis breda frontpartiet.
2. Val av en vettig huv/huvar.
3. Val av en vettig cockpit.
4. Hur man skapar en realistisk lösning av ryggåsen.
5. Motor/motorutblås, de flesta kärror av den typen och storleken är ju tvåmotoriga, och då blir 1:48 Drakens enda motor av gigantisk storlek.

Ställde en fråga till dig i ett tidigare inlägg på den andra TSR-2 tråden om du hade något bildmaterial eller kunde beskriva hur man löst typ ovanstående problem på den modell du tidigare hade sett av "A 36 Draken" men jag fick aldrig mig veterligen något svar på det.

Det här projektet är inte gjort i en handvändning och kräver helt klart en hel del tankearbete för att det skall bli bra, tar tacksamt emot alla seriösa förslag av vettiga lösningar.

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Exellence SAAB 1937-2013

Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48

Postat: 14 jul 2013, 22:04
av Lars Befring
OOoops!

glömde den länken

här:

http://www.whatifmodelers.com/index.php ... 074.0.html

Storyn e suvverän... bygget e väll sådär, men det finns ett antal coola lösningar...

gör det något om jag gör några funderings-skisser runt dina problem?

/L

Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48

Postat: 15 jul 2013, 00:06
av Lars Befring
skamlöst klipp o klistra från en TSR-2 (den ligger ju på det digitala skrivbordet) på en 1.5 ggr förstorad drake.

nerifrån och upp:

J35 i "skala 1/72"
TSR-2 i "skala 1/72"
?B135? oxå den i "skala 1/72"

Bild

har man sedan bombrum, vapenpyloner, extra-tankar och eventuella special-bomber????

/L

Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48

Postat: 15 jul 2013, 00:23
av Emil Lindberg
Hur svenska atombomber hade kunnat se ut visas på sida 70 i Lennart Anderssons bok "ÖB:s klubba"

Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48

Postat: 15 jul 2013, 02:11
av Björn Eriksson
Så där ja Lars!

Nu börjar idéerna trigga igång ordentligt! dubbla utblås och huvudhjulställ från en MIG 31:a eller en MIG 25:a och ett nosparti från en F-111:a Ardvaark eller SU-34/32 FN "Fullback", blir nice med en side by side cockpit för att kompensera 1:48 bredden på nospartiet.

Håller med dig om att bygget inte höll högsta kvalitet, och målningen lämnade ju mycket i övrigt att önska, men grundidén är ju god.

Under tiden jag skrev detta hann du lägga in en skiss på en stordrake med nosparti från TSR-2 "SUVERÄNT TILLTAG" vill jag mena, har ju faktiskt en TSR-2 i 1:72 över nu, så den lösningen skall absolut testas.
Du får gärna även göra skisser på min idé med "Side by side" lösningen med sido profil och topp vy. Tackar på förhand.

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Exellence SAAB 1937-2013