J 35F2 35581, "Airfixdraken", Hasegawa 1/48 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: J 35F2 35581, "Airfixdraken", Hasegawa 1/48

Inlägg av Henrik R »

Häftigt Björn! skönt att vila ögonen på en fin Drake. Ska bli spännande att se slutresultatet.
magnusj
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 jun 2013, 23:46
Namn: Magnus Jones

Re: J 35F2 35581, "Airfixdraken", Hasegawa 1/48

Inlägg av magnusj »

Mycket snyggt!!!

Vilken Tamiya färg grundar du med? Sprayburk eller airbrush?

Med vänlig hälsning
/Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35F2 35581, "Airfixdraken", Hasegawa 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

magnusj skrev:Mycket snyggt!!!

Vilken Tamiya färg grundar du med? Sprayburk eller airbrush?

Med vänlig hälsning
/Magnus
Tack! Jag grundar med deras aluminium på sprayburk, sedan kör jag med airbrush. Ett lätt lager Tamiya aluminium blandat med ljusgrått på det omålade partiet på undersidan (sedan airbrushades vissa paneler i mörkare nyanser), samt Gunzes färger i övrigt.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: J 35F2 35581, "Airfixdraken", Hasegawa 1/48

Inlägg av magnusf »

Här är semestern rena döden för byggtakten, skönt att någon håller fanan högt!

Hälsningar Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35F2 35581, "Airfixdraken", Hasegawa 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Nåja, hade nog tänkt mig lite mer. Men sol och värme har som bekant en förödande effekt på modellbygge. På sistone har den planerade modellmålningen ersatts av målningsprojekt i betydligt större skala. Men sommarstugor är inte lika kul som flygplan. Dessutom var egentligen synd att måla över en elegant vädring. Men hustrun uppskattade inte den på samma sätt som jag. Hus ska tydligen se nymålade ut. Fantasilöst tycker jag.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: J 35F2 35581, "Airfixdraken", Hasegawa 1/48

Inlägg av Stellan »

Nänänä, bara för att det är sol och lite varmt ute så slutar man inte bygga. Det är då man sätter sig i trädgården med pinalerna och en kanna dricka och bygger för fulla muggar. Hus målar man inte när det är som varmast, berätta det för hustrun.
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35F2 35581, "Airfixdraken", Hasegawa 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Stellan skrev:Nänänä, bara för att det är sol och lite varmt ute så slutar man inte bygga. Det är då man sätter sig i trädgården med pinalerna och en kanna dricka och bygger för fulla muggar. Hus målar man inte när det är som varmast, berätta det för hustrun.
Har försökt, har t o m släpat ut modeller till sommarstugan. Men lik förbaskat dyker det upp tioliters färgdunkar och pensel (Va? Inte airbrush? Hur ska man kunna måla så stora ytor med pensel?) och tydliga uppmaningar att ägna sig åt husmålning. Och trots att jag envist hävdar att det bara är modelljärnvägs- och dioramafolket som håller på med hus ("snälla, jag är faktiskt FLYGbyggare!"), har mina protester ingen effekt alls. Lyckligtvis verkar ankomsten av Tarangus Tunnan ackompanjeras av några duktiga åskväder.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: J 35F2 35581, "Airfixdraken", Hasegawa 1/48

Inlägg av Stellan »

Asså; de e et Varm plats att måla hus när det är stekhett. Antingen blir man uppbränd på axlarna eller så har man flugor överallt i ansiktet när man svettas. Och färgen torkar för fort i värmen. Vänta till juni nästa år. Berätta det för hustrun.
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35F2 35581, "Airfixdraken", Hasegawa 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Bra argument, tar det med henne. Sedan återstår bara att motivera att jag ska ägna den nyvunna tiden åt modellbygge. Men det är i och för sig ett välkänt problem, så det borde vara lättare att hantera. Där har man i alla fall lite rutin, vilket ju inte direkt är fallet vad gäller stekheta svenska somrar.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: J 35F2 35581, "Airfixdraken", Hasegawa 1/48

Inlägg av Robin Nilsson »

Ibland står det till och med på burkarna att man inte ska måla på en het vägg. Jag planerade mitt husmålande i somras efter vilka väggar som kunde målas vid olika tidpunkter på dagen, gaveln i syd-syd-väst krävde kvällsjobb.
Säg till hustrun att det kan bli reducerad hållbarhet på målningsjobbet om färgen torkar för fort.
/ Robin
Skriv svar