Men för min del kom jag långt senare att stöta på 35581 i ett helt annat sammanhang. Jag gjorde lumpen som målobservatör i F 7:s (gamla F 9:s) berg i Mölndal. Mot slutet fick vi lite erfarna målobsar ibland vara stridsledningsobsar då piloterna övade luftstrid. Den 4 april 1990 var ett sådant tillfälle. Men övningen fick snart avbrytas då en 35:a fick motorkrångel och havererade, lyckligtvis kunde piloten skjuta ut sig. Många år senare upptäckte jag att den kärra som då hette Johan 36 var högst densamma som gamla F 10-01.
Länge har jag tänkt bygga den, helst i 1/48, men det har stupat på avsaknad av siffror i rätt skala och korrekta Ö68-rutor. Men Robert B har ju nu löst den första delen och på hans ark för Tarangus Lansen finns rätt antal rutor. Så efter denna lååååånga inledning: Dags att dra igång!

Huven blir stängd, så originalcockpiten duger gott. Dock hade jag en Aires-stol liggandes. Lättare att använda den än att fixa egna bälten och annat jox. Trodde jag. Tills jag upptäckte att stolen, trots att den sälj separat, är för bred för Hasegawas cockpit. Så det blev en del fix i alla fall. Passade samtidigt på att korrigera det fel som både Hasegawa och Aires resincockpit har, att vänster panel bredvid stolen inte går ända bak till väggen. När jag ändå var igång fick det även bli en lätt scratchad väggpanel på vänstersidan.

Lite extra detaljer i hjulbrunnarna fick det också bli:

Hoppas kunna få ihop detta under semestern... (ja, eller hur!