Kfir showdown, AMK mot Kinetic i 1/48, färdig s7

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne.S

Kfir showdown, AMK mot Kinetic i 1/48, färdig s7

Inlägg av Janne.S »

Hade lite svårt att komma på nästa projekt.... men eftersom jag hade mina bägge Kfirer på bordet efter jag gjort en liten jämförelse på ARC så tänkte jag bege mig ut på djupt vaatten och bygga bägge samtidigt!
Får se hur det ska gå :P

Här är kintetics låda...jag ska göra en israelisk C7 av den
Bild

Här är AvantGardes låda, som är betydligt muindre än KInteics och innehåller inte helt överraskande färre delar :P
Bild

JAg ska göra en Ecuadoriansk C2 av AMK modellen.

Bild

Började enligt sedvanlig metodik att påla delarna på tandpetare...

Här väntar AMKs delar på prajmer...

Bild

Och här är Kinteics delar...notera att det kommer med luftkanaler till KInteics men inte AMK....

Bild

Jag började jämföra lite och noterade något ganska skumt med en gång, AMKs dcockpit delar är mycket större än Kintetics?! vafalls?

C2:ans Martin Baker knallpallar brevid varandra...

Bild

Bild

Samma sak med C7:ans kattaplutter...

Bild

Så även cockpitarna...

Bild

JAg gillade kinetics MB kattaplutt bättre än AMKs men den ser försvinnande liten ut i AMKs cockpit och AMKS dito passar inte alls in i Kinetics cockpit.

Bild

AMK hade små söta sidopaneler ingjutna i sidorna på cockpit....medan Kinteic hade utskjutingsmärken istället :P
Bild

Det var så roligt att jämföra så jag tejpade ihop flygkropps halvorna från respektive märke med varandra! Mindre skillnad än jag tänkt mig faktiskt.
Det uppenbara är att Kinetics flygkropp har en fin "area rule" form medan AMKs inte har det...lurt, halvorna är exakt lika långa och det är bara en och annan panellinje som inte matchar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Jaja, nu jobbar vi lite, på med prajmer!

Bild

Bild

sedan blir det cockpit skoj :D

Limmna lugnt!
Senast redigerad av Janne.S den 17 jul 2014, 23:38, redigerad totalt 1 gånger.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S

Re: Kfir showdown, AMK mot Kinetic i 1/48

Inlägg av Janne.S »

Dags för rysk yoghurt igen! :D

Jag har bestämt mig för att använda KInetics Martin Baker MK6 i AMK cockpiten, efter att ha mätt lite så tycker jag att Kinetics stolar är skalenliga medans AMKs inte är det.

Lite detaljerande med Tamyia tejp

Bild

MK 10:an fick smaka den med...

Bild

AMK cockpiten med lite grått

Bild

Och Kinetics dito.

Bild

Kroppshalvorna målades med grått i ena änden och Alalclad exhaust i den andra

Bild

En kinetic specifik bild då det visar luft kanalerna från luftintagen :P

Bild

Fläktfronten målad och geggad...
Bild

Sittbrunnarna och instrumentpanelerna har får lite detaljer i svart målade innan jag ska klarlacka.

Bild

MB mk6 målad och lackad, jag vet att det ser lite slarvigt ut men jag lover det blir bättre framöver :P
Bild

och här är MK 10:an :D

Bild

Härnäst blir det vädring med washer och torrborstnings magi :D

Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Blir inte mycket till uppdatering ikväll...

JAg har bara plaskat på wash på grejerna...

MB mk6 med wash

Bild

MB mk 10 med wash...

Bild

Sittbrunnarna med wash :P

Bild

Det var allt för idag, nu ska jag göra en blåbärspaj och se andra avsnittet av Under the Dome (rekommenderas!)
LImma lugnt!
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Sambon jagade iväg mig frpn TV-soffan så jag hamnade i hobbyrummet hastigt och lustigt :P

Sittbrunnarna är klara....de duger :D

Bild

Likaså med knallpallarna, jag ville inte lägga ner tiden på att fixa till dom perfekt...dom duger :D

MB mk6:an fick nya utlösarhandtag av blytråd.

Bild

Och här är mk 10:an.

Bild

Instumentpanelerna.... C2:an till vänster och C7:an till höger
Bild

Cokpitarna med knallpallarna torrpassade .... C2 till vänster och C 7 till höger, kinetics MK6 knallpall ser bra ut i AMK cockpiten :P

Bild

Hjulhusen för nosstället...KInetics till vänster och AMK till höger, får säga att AMK är mer detaljerad medans kinetics är smart detaljerad....alltså inte me rän vad som syns :P

Bild

AMK grejerna på plats...

Bild

Då var det bara att limma ihop :D...

Bild

Kinetics behövde mer uppmärksamhet innan kroppshalvorna kunde limmas....luftkanalen skulle limmas ihop och sättas på plats.

Bild

Sedan var det bara att limma ihop den med.

Bild

Passformen är hygglig på båda modellerna, AMK får en liten glipa strax bakom cockpit men det är inget att oroa sig över ....

Limma lugnt!
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Efter en dags vila så gav jag mig på yoghurtarna igen...

Först spackalde jag mittfogen på båda flygkropparna, har nog mer att göra med byggaren än modellerna är jag rädd :P

På tal om ingenting så är jag inte så förtjust i Kinetics IP-kåpa, hade hellre sett den som en separat del som i AMK modellen.

Bild

Luftintagen på platsa ...hyfsad passform.
Bild

I AMK modellen så får man peta ihop hjulbrunnarna separat....blir snygga detaljer men lite pilligt, fråga om tycke och smak tror jag.

Bild

Det här är vad som kallas en talande bild..... KIntetic vingarna behövde övertygas lite, klämmor är bra att ha men är inte livsnödvändiga.

Bild

Och när jag limmade på AMKS vingar på kroppen så var passformen perfekt!

Bild

Bild

Bild

Men Kinetic var inte långt efter! Passformen var suverän på båda modellerna.

Bild

Bild

Bild

Oki, nu ska det sandas lite innan det byggs mer...

Limma lugnt!
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Guld janne! kul och följa dina byggen! Cockpits å stols blev kanon. Sanda på och slipa fint så väntar jag på nästa upd :-)
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Tack för kommentaren Henke :D
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Så forstatte jag med Kfirerna!

Idag råkade jag på AMKs mörka sida!

Usch, kan inte pussa mamma med de läpparna!

Bild

AMK har utväxten där bak som en separat del och den blev glipor minsann!

Bild

Var tvungen att använda en klämma för att få den bakåtriktade kameran något sånär mot kroppen.

Bild

På Kintetics modell var det bättre passform...

Bild

Det blev bättre för AMK i andra änden dock.Den här mojängen passade finnfint!

Bild

Passformen var lika bra på Kinetic...

Bild

AMKs noskon är något mindre i diameter än flygkroppen...

Bild

Och Kinetics är lite större..

Bild

Luftintagen passade skrämmande bra!

Bild

Ett par vyer framifrån...först AMK

Bild

Sedan Kinetic.

Bild

Och de två protagonisterna sida vid sida

Bild

Limma lugnt!
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Way Janne! Dom tycker jag endå ser rätt hyffsat lika varandra. Nu har du kommit rätt långt oxå. Har du bestämt lasten på de båda?
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Bomber i mängder, bara massa Mk 82:or i olika utförande :D

Jo visst är de lika varandra.....men same same but different :P
Skriv svar