Åter till jet-träsket! Rafale 1/48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Åter till jet-träsket! Rafale 1/48

Inlägg av Henrik R »

Nu är jag lite trött på WW II kärror och dyligt, Mitt egentliga intresse är Jet från 50 talet och uppåt då i skala 1 /48.
Därför gör jag ett brejk från mina dioramor och sätter tänderna i en äkta Heller!!!! Det kanske verkar som jag hoppar mina projekt, men det är bara tillsynes, jag jobbar vidare parallellt

Vad som gör den High Tech är tydligen fotoetsen och vitmetallen. Ja sånt tackar vi för. Modellen är väl sent 90-tal skulle jag tro, men det är försänkta panellinjer och sköna detaljer.
Sen kryddar jag på allt genom att göra en prototyp av Rafaelan. visst att göra en tunggrå ökenråtta vore ju inte helt fel det heller(Heller) :-)
Men det är lite kul med att göra udda fåglar och en vit Rafaela tror jag blir kul. Det är ju inte lätt att få en vit jetkärra att bli snygg i småskalor!
hur som här kommer en byggis.

En Heller Rafaela.
Bild

Med fotoets och vitmetall!
Bild

Tydligen krävdes det tyngd o fronten. hela 5 gram.
Bild

En Stoljävel med bälten..
Bild

Här har Heller inte löst ihopsättningen särkillt bra..En jätteskarv och en plastbit som verkligen inte passar alls nå bra..Det blir ett spackeljobb här i natt känner jag.
Bild

Bild

Bild

Bild
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Åter till jet-träsket! Rafale 1/48

Inlägg av Snussugen »

Gillar inte jets, men den där boxarten var grymt snygg.

Bra start, fortsätt så. :)
Live & let dry.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Åter till jet-träsket! Rafale 1/48

Inlägg av Janne.S »

Oj den låddan minns jag....var väl den första Rafale modellen som kom va? I 1/48 menar jag.

Fräsigt värre!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Åter till jet-träsket! Rafale 1/48

Inlägg av Henrik R »

Jo, nog är det första Rafale:n i 48. Eller som Heller skriver 1 punkt 48 :-) Jag vill minnas att det var Heller som var först ut.

Men grabbar! Den har legat och gosa till sig i lådan i mången mina år. Vingen är bra ramsne och dessutom har båda vingarna en stor bula på vardera vingrot.
Hur tusan får man bukt med bulor? Att den är sne är en sak det kan jag tvinga rakt, men bulor vetefan...spackel känns för B, det borde ju gå att värma, vad tror ni?

Bild

Bild
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Åter till jet-träsket! Rafale 1/48

Inlägg av Henrik R »

Nu är det grundat och vitmålat. Nu återstår massor med klarlack och dekaler sen mer klarlack. En Weizmuller!

Bild

Canarderna och stabvingen är inte limmade, det beror på dessa kryptiska dekalerna som jag helst vill montera på lösa delar. Jag tycker Rafaela är ett riktigt snyggt flygplan. Riktigt vackert!
Bild
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Åter till jet-träsket! Rafale 1/48

Inlägg av Janne.S »

Viss e den de :D

Bra jobbat!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Åter till jet-träsket! Rafale 1/48

Inlägg av Andre B. »

Hur fick du till "bucklorna"? *nyfiken*

Undrar om det var samma person som plockade upp min Viggen ur formarna som plockade upp din Rafale? Fast min Viggen är obyggbar i det närmaste...

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Åter till jet-träsket! Rafale 1/48

Inlägg av Henrik R »

Tjo!

Eftersom jag är gammal "plåtslagare" inom bil så slog det mig att jag kanske kunde rulla ut bulorna precis som på bilplåt. Det gick faktiskt rätt bra.
Man lägger plastbiten på en plan yta, sen tar du nått du kan rulla med. Jag hade ju verktyg till plåt, men man kan ju ta nått som rullar bra och är hårt.
Sen trycker du och drar du fram och tillbaka över ytan där bulan är. Det blir liksom en slags kavling och du pressar ut materialet i mikrologisk term, inte som en pepparkaka.
Det fungerar än så länge och vingarna verkar inte gå tillbaka. Jag var orolig i och med att plåt och plast har olika egenskaper.
Men den som lever får se...
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Åter till jet-träsket! Rafale 1/48

Inlägg av Henrik R »

Den är nästan snyggare än boxarten den här Rafaelan!
En sak som Heller ska ha kred för är dekalerna!!! Hur tusan kan dom vara så bra så här efter 20 år? Jag har sällan skådat så bra dekaler ens i nutid. Dom fastnar hur fint som helst och är tåliga som fan.
Den här dekaltillverkaren har vetat vad han gjort!


Bild
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Åter till jet-träsket! Rafale 1/48

Inlägg av magnusf »

Otroligt snyggt åk Henke! Körde du vit på sprayburk till den här?

HobbyBoss i 72 sägs inte vara så dumma, man skulle kanske slå till...

Hälsningar Magnus
Skriv svar