Mitt sommarbygge Ki-44 1:48 (Klar på sid 7)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Mitt sommarbygge Ki-44 1:48

Inlägg av Daniel_A »

Så är det mesta av motorn målad. Tändkablarna är inte limmade i cylindrarna än. De sitter ganska bra så jag låter nog bli. det blir bara en massa limblänk som måste åtgärdas. När motorn är på plats under motorkåpan finns inget som rubbar dom ändå. Jag experimenterade lite med målningen igen. Först lackade jag allt i blank svart och borstade på alcadmetallic i lite olika toner. På så vis behöver jag inte washa för att få skuggor i djupa partier. Bra eller dåligt? Tja, jag vet ju inte hur det hade blivit annars. Då återstår bara avgasdelarna.

Bild

/Daniel
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Mitt sommarbygge Ki-44 1:48

Inlägg av Lars Befring »

riktigt snygg oljig metall!

lät som en rationell metod!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Mitt sommarbygge Ki-44 1:48

Inlägg av Daniel_A »

Inte så mycket gjort de senaste kvällarna. Lite småpill på några detaljer. Har även börjat leta efter bra ritningar och bilder som visar hur planet är nitat.

Avgasutblåsen fördjupades medelst dessa verktyg.
Bild

Det märkliga tubsiktet fick en parallell axel och två fästen till denna. I ändarna av axeln sitter linsskydden så att det yttre öppnas samtidigt med det inre.
Bild

Någon slags luftintag här. Gissar att det är till bakre regionerna av motorn, eller kanske till kulsprutorna. Oavsett bör de vara öppna, så de karvades upp. Det vore snyggt med ett nät därinne, men det finns inte på några bilder på så det får vara. Vet någon så hojta till bara.
Bild

/Daniel, som börjar semestern idag :-D Jippiiii!!!
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Mitt sommarbygge Ki-44 1:48

Inlägg av Daniel_A »

Dags för en ny rapport från ett bygge som var svindlande nära att bli en surdeg. Jag har en Heller J21:a som jag tänkt snabbygga om lusten för Tojo försvinner och den var på väg ner på byggbordet ikväll.

"Gälarna" på motorkåpan sågades upp och stukades till efter att kanterna slipats tunna. Här var det försiktighet som gällde när bitarna skulle vikas men det funkade bra.
Bild

Avgasdelarna målades och vädrades lite. Det blir mer vädring på dom senare. Inte heller detta hotade bygglusten.
Bild

Nu börjar dumheterna på allvar. De här små ventilerna hade ett flensliknande mönster. De borrade jag upp i ett svagt ögonblick.
Bild

Efter ett par misslyckade försök med tunn styren och metallfolie insåg jag att det var dags att tänka till. Jag limmade ihop bitar av 0,13 mm styren med lite tjockare distanser.
Bild

Den färdiga biten delades i två delar och slipades till rätt form för hålet. Den placerades i hålet inifrån och limmades på insidan.
Bild

Här är de nya flensarna på plats och distanserna har kapats bort. Här syns även två likadana, något större ventiler som också borrats upp. De har däremot inte fått tillbaka sina flens. De är utkast från kulsprutorna och ska vara öppna på modellen. Inuti limmades ett par bitar som ska föreställa kulsprutorna.
Bild

Som oftast när man ger sig på något nytt känns det värt arbetet när det är klart, även om jag ångrade mig redan efter första taget med borren.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Mitt sommarbygge Ki-44 1:48

Inlägg av Lars Befring »

du kanske ångrade dig i ett svagt ögonblick men Hin Håle va snyggt det blev!

ditt flens-knep ska kommas ihåg!

....den där J-21:an... Etiopisk och metallren?

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Mitt sommarbygge Ki-44 1:48

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Jisses vilket jobb du lägger ner!
Jag fick gå tillbaka och kolla om jag hade läst fel på skalan!
Det hade sett fantastiskt ut i 1:32 också...
:-)

Mycket inspirerande även om intresset för japansk flygplan är obefintligt.
Många bra tips som jag kan knycka.

Andreas
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Mitt sommarbygge Ki-44 1:48

Inlägg av Daniel_A »

Tack för de värmande orden. Jag fick prova tekniken igen eftersom jag tack vare fina ritningar från AndersN (tack för dom) kunde konstatera att det verkar ha funnits olika monteringar av kulsprutor i flygkroppen. Den ena med utkast som jag tänkt och en annan med sprutorna längre bak och då är det kylning i bägge öppningarna och alltså flens i de bakre med. Eftersom jag har bakstyckena synliga i cockpit så har min Tojo den sistnämnda och då blev det till att sätta flens i dom också. Egentligen är det väl inte så viktigt, men snöar man in på en detalj så...

och Lars... försök inte lura in mig i whif-träsket igen. Jag ska nog hitta på något afrikanskt vad det lider, men det blir inte en whif :-)

/Daniel
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Mitt sommarbygge Ki-44 1:48

Inlägg av Ulf Lundberg »

Härligt bygge!
Jag älskar när folk bygger själva och inte bara köper eftermarknadsdelar.
Uffe
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Mitt sommarbygge Ki-44 1:48

Inlägg av Daniel_A »

Ulf Lundberg skrev:Härligt bygge!
Jag älskar när folk bygger själva och inte bara köper eftermarknadsdelar.
Uffe
Då kan jag glädja dig med att jag i ett par knappt genomtänkta moment skaffade mig mer jobb av den typen. Lite karvande och sågande och vips! - så har byggtiden förlängts avsevärt. Tur man har semester.

Först en bild på de nya ventilgallren.
Bild

Här kommer dagens bravader. Det här tar väl inte så mycket extra tid...
Bild

...men det här kommer definitivt att göra det. Det blir till att bygga interiör i den öppna delen av vingen och återskapa delen som försvinner när jag sågar upp. *avgrundsdjup suck*
Bild

/Daniel
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Mitt sommarbygge Ki-44 1:48

Inlägg av Sten Ekedahl »

En av modellbyggets lagar säger att varje ny referensbild förlänger byggtiden med ytterligare fem timmar.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Skriv svar