Mitt sommarbygge Ki-44 1:48 (Klar på sid 7)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mitt sommarbygge Ki-44 1:48

Inlägg av Stellan »

Djävulskt pillande! Det där med barriär var ju inte så dumt, kanske med något kladdigt skikt så att smådelarna fastnar och inte studsar iväg?
Stellan Schroeder Englund
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Mitt sommarbygge Ki-44 1:48

Inlägg av Daniel_A »

Stellan skrev:Djävulskt pillande! Det där med barriär var ju inte så dumt, kanske med något kladdigt skikt så att smådelarna fastnar och inte studsar iväg?
Det funkar ungefär som med ett paraply - när man väl har ansträngt sig och lagt upp dom så sprätter inte bitarna iväg längre :)
Har faktiskt funderat på att montera lysrör under bordet. Tycker man letar efter bitar därunder hela tiden.

/Daniel
LarsaQ
Inlägg: 236
Blev medlem: 12 feb 2012, 09:27
Namn: Lars Qvarfordt
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Mitt sommarbygge Ki-44 1:48

Inlägg av LarsaQ »

Fasen har du semester eller, du bygger ju hela tiden???
LarsaQ som inte är rädd.
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Mitt sommarbygge Ki-44 1:48

Inlägg av Daniel_A »

LarsaQ skrev:Fasen har du semester eller, du bygger ju hela tiden???
LarsaQ som inte är rädd.
Nej, semestern börjar inte förrän om en vecka. Då blir det bygga av. Fick du tag i en häst eller ska jag ta med en imorgon?

/Daniel, som inte skjuter sönder modeller längre.
Senast redigerad av Daniel_A den 28 jun 2013, 17:32, redigerad totalt 1 gånger.
LarsaQ
Inlägg: 236
Blev medlem: 12 feb 2012, 09:27
Namn: Lars Qvarfordt
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Mitt sommarbygge Ki-44 1:48

Inlägg av LarsaQ »

Jo jag fick tag på en häst, men jag tar gärna emot ytterligare en för framtida bruk om du vill avvara.
LarsaQ
Huva när din semester startar om du har denna fart nu
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Mitt sommarbygge Ki-44 1:48

Inlägg av Daniel_A »

Idag kom de sista instrumenten på plats och detaljerna blev målade. Eftersom jag använt både oljefärger och akryl ska allt få torka ett tag innan jag klarlackar igen.

Bild

Bild

Dags att gå och knyta sig. Mycket plast att titta på imorgon.. fårlåt, idag.

/Daniel
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Mitt sommarbygge Ki-44 1:48

Inlägg av Sten Ekedahl »

LarsaQ skrev:Jo jag fick tag på en häst, men jag tar gärna emot ytterligare en för framtida bruk om du vill avvara.
LarsaQ
Lasagne på gång? :lol:
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Mitt sommarbygge Ki-44 1:48

Inlägg av Daniel_A »

Sten Ekedahl skrev:
LarsaQ skrev:Jo jag fick tag på en häst, men jag tar gärna emot ytterligare en för framtida bruk om du vill avvara.
LarsaQ
Lasagne på gång? :lol:
Tusentals Tamiyahästar försvinner spårlöst varje år. Livsmedelsverket tror att de går till mindre nogräknade plastslaktare, för att sedan användas i dioramor de inte är avsedda för.

/Daniel
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Mitt sommarbygge Ki-44 1:48

Inlägg av Daniel_A »

Det blev en lördag i modellbyggandets tecken idag. Efter en tur i slagregn och åska avnjöt jag några timmar på GGG. Väl hemma byggde jag om och städade hela bygghörnan. Sen blev det lite klarlack på inredningen och sen satte jag igång med motorn. Först på med lite plasticardbitar och koppartråd, sedan tog jag upp hål för tändkablarna. Hur jag sedan fäster och tillverkar dom blir morgondagens bekymmer.

Bild

/Daniel
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Mitt sommarbygge Ki-44 1:48

Inlägg av Daniel_A »

Inte mycket tid ikväll, men tändkablarna är på plats enligt plan. Jag fick sällskap av yngsta dottern som håller på med ett eget litet projekt, så det blev kvalitetstid i dubbel bemärkelse :-)
Passar på att posta en bild på hennes WIP också. En YAK-9D i himmelsblått utförande. Vallejos färger är utmärkta för barn. Inga ångor, torkar snabbt, bra för penselmålning och de kan ta någon droppe av varje och blanda i en palett.

Hoppa bara att längderna blir bra.
Bild

Inte så prydligt på baksidan, men det syns ju inte sen.
Bild

Dotterns skapelse.
Bild

/Daniel
Skriv svar