Mitt sommarbygge Ki-44 1:48 (Klar på sid 7)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Mitt sommarbygge Ki-44 1:48 (Klar på sid 7)

Inlägg av Daniel_A »

Eftersom det inte är så många byggen på G här just nu så tänkte jag att det finns plats för mitt lilla sommarprojekt. Jag har inte köpt på mig något godis till denna mer än omålade bälten som jag hade liggande. Bygget får bli enligt principen - detaljering när andan faller på och så långt lusten räcker. Blir det inte historiskt korrekt så... whatever! Nu brukar jag ju försöka följa de bilder jag hittar så några totala fantasifoster blir det ju inte. Vi börjar med cockpit som vanligt.

Här är asken. Ett par 40mm kanoner i mässing är bonus i denna.
Bild

Vi börjar med att sätta sågen och kniven i bygget. Det blir inte mycket insyn i cockpit om den här luckan är stängd.
Bild

Som tur är så stämmer passningen riktigt bra på insidan.
Bild

Remmar till roderpedalerna. Väldigt pilligt med koppartråd och plasticard och här har jag på nåt sätt redan lagt ribban :roll:
Bild

Här är de på plats. Den ena kopplad och den andra öppen blir nog trevligt visuellt. Jag har även gjort knoppar på spakarna och lite fler reglage.
Bild

Linorna från roderpedalerna är synliga så de måste göras såklart. Eftersom det finns plats under stolen så är det ganska enkelt. Jag spände lite tunn nylonlina med häftmassa och sen behövdes bara lite snabblim. Här är den första av fyra.
Bild

Hålen i stolen borrades upp. Som i de flesta byggsatser är godset alltför grovt...
Bild

...för att råda bot på detta skrapade jag kanterna tunnare med en skalpell och slipade sedan. Den blir inte lika smäcker som en resin eller ets-stol, men bättre än innan. En liten detalj i botten av plasticard lyfter också intrycket.
Bild

Här är allt på plats och bakom skymtar de enkla bältena från Eduard. Några hål i bågen bakom stolen har jag också borrat.
Bild

Nu får det räcka för i kväll.

/Daniel A
Senast redigerad av Daniel_A den 29 aug 2013, 22:37, redigerad totalt 1 gånger.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Mitt sommarbygge Ki-44 1:48

Inlägg av Lars Befring »

"lite väl grova bälten för att vara 1/32 men heelt ok" tänkte jag innan jag såg att det var 1/48 och pedalremmar!!!!!!

elaka elaka människa!!!!

det här ska bli kul att följa!

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Mitt sommarbygge Ki-44 1:48

Inlägg av Daniel_A »

Ledsen om jag skrämde dig Lars. Det är många som tycker läderremmar är otäcka, oavsett skala ;)

Det blev en kväll till med småpill. Ett eller två instrument kvar imorgon, sedan blir det målning.
Här är ett provmontage. Lite mer kablar, några handtag, knappar, kabel och damask på styrspaken. Såg på en bild att stolen verkade ha ett par pressningar till i botten så det tillverkade jag också.
Bild

Bild

/Daniel
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Mitt sommarbygge Ki-44 1:48

Inlägg av Henrik R »

Det här bådar gott! Följer med intresse, men det brukar jag också göra när det nalkas "herrejössesbyggen". Snyggt so far!
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Mitt sommarbygge Ki-44 1:48

Inlägg av Daniel_A »

Henrik R skrev:Det här bådar gott! Följer med intresse, men det brukar jag också göra när det nalkas "herrejössesbyggen". Snyggt so far!
Tack för de vänliga orden. Innebörden av herrejösses kan nog tolkas på olika sätt innan den här är klar. ;)
Hursomhelst fick jag för mig att grunda med Alcad White Aluminium i hela cockpiten. Jag har väl någon slags tanke med det. Frågan är om jag tänkt tillräckligt långt. Den som lever får se :-)

Bild

Härnäst vill det till att luska ut rätt färg för cockpiten. Hasegawa hänvisar till Mr Color nr 127 som borde innebära Light Green Grey och de verkar ju ha koll på detaljerna vad gäller japanska flygplan vad jag sett hittills. Tamiya XF-73 eller XF-65 verkar lämpliga. Vet någon bättre får de gärna rätta mig innan jag fyller sprutan.

/Daniel
AndersN

Re: Mitt sommarbygge Ki-44 1:48

Inlägg av AndersN »

Kul att se den där lilla skrutten byggd :)
Snyggt jobb i hytten!

Helt "vanlig" japansk interiörgrön funkar nog rätt bra.
Bild

Klar till GGG på lördag förstås ;)

/Anders
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Mitt sommarbygge Ki-44 1:48

Inlägg av Daniel_A »

Det där var en bra teckning Anders. Tack för den. Jag är väl halvvägs igenom "dina" modeller nu. Men till Grevens blir det ingen plast från mig. Ska bara åka dit och "glane" som vi säger här på "slätta".

/Daniel
LarsaQ
Inlägg: 236
Blev medlem: 12 feb 2012, 09:27
Namn: Lars Qvarfordt
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Mitt sommarbygge Ki-44 1:48

Inlägg av LarsaQ »

Och Handla förstår jag, jo jag kommer att ha koll på dig Hehe. Jag gillar din start kompis,inte till detta GGG men nästa kanske, då är den klar och torr eller hur.
LarsaQ
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Mitt sommarbygge Ki-44 1:48

Inlägg av Daniel_A »

LarsaQ skrev:Och Handla förstår jag, jo jag kommer att ha koll på dig Hehe. Jag gillar din start kompis,inte till detta GGG men nästa kanske, då är den klar och torr eller hur.
LarsaQ
Tja. Handla lite måste man ju. Jag tänkte jag skulle få med mig barn och/eller svåger nu när jag har så nära och då orkar de väl inte hänga kvar hela dagen. Dessutom har jag bara ett nytt bygge värt namnet. Hur funkar det egentligen med utställningen på GGG. Behöver man inte föranmäla? Har inte hittat någon info om det. Kan vara bra att veta om man ångrar sig. :roll: :oops:

Nu till bygget. Ikväll blev det först ett lager svart, sedan ljust grön på det som inte ska vara helsvart och till sist skrapade jag och nötte med en tunn pincett så metallen tittade fram. Vissa partier hade jag petat lite vaselin på för större färgsläpp. Det kunde jag nog låtit bli egentligen. Redigt slitet blev det. Men vi får tänka oss att kärran har haft många uppdrag och att japanen inuti klängt runt en hel del på inredningen.

Bild

Bild

Bild

Nästa steg är detaljmålning, men det får bli imorgon. Med rummet fullt av sommarlediga barn så blir det inte i närheten av det lugn som behövs för att koncentrera sig. *suck*
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Mitt sommarbygge Ki-44 1:48

Inlägg av Daniel_A »

Rätt instrument gäller det att ha i dubbel bemärkelse. Verktygen känns mer rätt att benämna som instrument i det här inlägget. Jag blev ganska besviken på Hasegawas dekallösning till instrumentpanelen på min Ki-61 jag byggde i våras. Varför iallsindar har de lagt vita linjer på de upphöjda delarna runt instrumenten. Det räcker ju med själva reliefen i plasten. Nu kommer ju instrumenteringen bort i alla röran. Men problem är ju till för att lösas. Först tänkte jag måla över dessa direkt på dekalen med en tunn svart tuschpenna, men den fäste inte alls på dekalfilmen.

Djärv som man är (och lite dum) fick jag för mig att skära ut själva urtavlorna ur dekalen och sedan sätta dom som lösa dekaler. För det behövs, förutom tålamod, bra prylar. När min pappa flyttade till sin lägenhet hittade han en liten ask med guldsmedsverktyg som den förra innehavaren (en guldsmedselev) lämnat. Gamla men ganska charmiga grejer. Där fanns en liten monokellupp som jag inte har hittat användning för än. Nu var den perfekt för detta delikata skärjobb. Ror jag dessutom detta i hamn utan att nåon av de små bitarna försvinner, ska jag köpa en trisslott. I skrivande stund är sex av sjutton små dekaler på plats.

Ska jag eller ska jag inte?
Bild

Disksvamparna tjänar som barriär när bitarna sprätter iväg.
Bild

De tre instrumenten på den nedre panelen är suddiga på bilden. De gjorde jag för att testa om det funkade och de är också allra minst. De övre känns riktigt lätthanterade i jämförelse.
Bild

/Daniel
Skriv svar