Jag såg några bilder på en ombyggd Chevrolet Pickup 1950 som en amerikan hade byggt. Kortad hjulbas, inget flak, inga skärmar och metallren kaross. Det borde inte vara omöjligt att avbilda den men den hade lite för mycket av Epa-traktor över sig för att passa min smak. Lite längre hjulbas och ett flak skulle ge lite bättre balans. Fram med sågen:

Första provet med kaross på visade att karossen satt för högt, framhjulen borde hamna längre fram och den borde vara lite lägre i framkant. Jag kapade ur lite ur botten på inredningen så karossen gick ner över ramen. Bakaxeln hade ett par hjälpfjädrar som var flackare än framfjädrarna, så de kapades bort och fick hamna där fram.

Nu kände jag mig nöjd så då var det dags för lack och slutmontering. Chassit lackades med Gunze Steel, karossen med Alclad Airframe Aluminium. Flaket hade träådring från början så jag lade på Humbrol clear orange och sedan Mig brown wash och tycker att det gav en bra träkänsla. Motor byttes till en Ford V8 och hjuluppsättningen består av eftermarknadsdäck på resinfälgar, lackade med Alcald chrome. Jag är väl den första att erkänna att den inte är speciellt vacker men den var kul att bygga och det är väl det som är huvudsaken?

Mikael de Bourg Wetterlund