Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48) FÄRDIG s.18

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Johan Elvin »

Hej
Bygget på lansen har inte avstannat, dock så har jag haft dåligt med tid att uppdatera läget.

Här är några bilder för att visa att det faktiskt har hänt nått :) .


Cockpit har fått en hälsosam dos av primer.
Bild

Bild

Bild


Den bakre väggen har moddats lite.
Den övre biten kapades av och en ny bit av PC sattes dit lite förskjuten bakåt för att få plats med dom linhjul som ska sitta där.
Bild


Har pillat ihop fotoetsen på instrumentpanelerna
Bild

Bild


För den bakre panelen klippte jag fotoetsen i 3 delar som monterades på en ny panel av PC för att anpassa efter den nya bredare bakre baljan.
Bild

Detta är ett litet smakprov vad som hänt sen senast, ska föröka få upp mer bilder inom kort.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Björn Fransson »

Pust! Det här är ju bara så bra!
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Johan Elvin »

Tackar

Jag har inskaffat en ny kamera som jag håller på att försöka lära mig inställningarna på.
Förutom bakre väggen är dom andra bilderna tagna med den nya kameran.

Främre baljan målad och all ets på plats.
Det svåra var att få till en nyans på färg som någorlunda stämmer med den målade etsen.
har justerat siktet en aning också efter att jag hittat mer material på hur sikte 6A ser ut (siktesglasen saknas dock fortfarande).

En sak som jag blev förbryllad över är att gasreglaget saknas helt i ets settet, så det fick man knåpa ihop själv

Bild

Bild


Högersidan med tillhörande ets som fick moddas en del för att få det att se lite mindre 2D-aktikt ut.
Bild

Vänstersidan detaljmålad
Bild

Bakre väggen färdig med tillhörande linhjul och linor.
Bild


Även ifall stolarna ser bra ut så behöver dom ändå justeras lite grann då det helt saknas detaljer på baksidan. Den "hylla" som är gjuten där ska egentligen vara ett par stag med rullar mellan stolen och skenorna.
Bild

En bit mässingstråd fick ersätta det platta etsen för utskjutningshandtagen.
Bild


/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag följer ditt 32 bygge med stort intresse och jag gillar dina hemmagjorda detaljer skarpt. Jag vill ge dig lite kött på benen angående dina stolar. Det skedde lite förändringar på Lansens stolar under åren. Stolarna som är med i lådan är av den modifierade typen med ny fallskärm och hårdskalig räddningspacke. Detta infördes efter 1962.04.17 enligt boken "Räddningssystem i SAAB flygplan". Detta är något att tänka på när man bestämmer sig för målning och märkning.

"Keep up the good work"

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Johan Elvin »

Tackar för inputen Niklas.
Det är en bok som saknas i hyllan, se om den går att hitta nånstans.

Vad det gäller individ så har jag tänkt mig göra 32512 F 21-12 med vita övningsmärkningar och dom högre individsiffrorna på fenan. När i tiden det begav sig har jag inte riktigt full koll på.
(se lansenboken s.104 och flygplansritningar 2 s.113)

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Henrik R »

Du är sjukligt skicklig! Man häpnas över dina detaljer. Hatten av!
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Daniel_A »

Jag gillar ditt bygge skarpt. Oerhört inspirerande och intressant att se dina lösningar!

/Daniel
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Johan Elvin »

Tackar

Stolarna är i princip klara.

Då jag inte har bra koll på vad det var för färg på sittdynan och nödutrustningspacken på ryggstödet så gick jag på dom färgangivelser som är i beskrivningen.

Reservutskjutningshandtaget på främre delen av stolen är också på plats. Saknas gör fotstöden på undersidan, men dom får jag klara mig utan då jag inte ser hur jag ska få plats med dom.

Bild

Bild

Sen var det dags för bälten...jag älskar verkligen fotoetsade bälten..inte. Det går bra på ww2 kärror, men på modernare jetkärror funkar det dåligt.

För att kunna böja runt bältena som jag ville så ersatte jag valda delar av etset med tamiya tejp.

Bild


Efter mycket pill och en del väl valda ord så fick jag dom på plats i alla fall. Inte hundra på långa vägar men det får duga. Har även fått dit varningsmärkningen på stolen som Robert så snällt skickar med på dekalarket.

Bild

Bild


Och efter lite vädring och mattlack så är det bara dom genomskinliga plexiglasbitara om återstår innan stolarna får anses som klara.

Bild

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Stellan »

Johan, mycket bra idé det där med att knipsa sönder fotoetsade bälten och sedan måla tejpen. Genialiskt för att få dem böjligare.
Stellan Schroeder Englund
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Johan Elvin »

Då var det sista monterat på stolarna.
Bild

Vet inte om jag gjort nåt fel nånstans, men jag behövde fila ner dom genomskinliga bitarna ganska ordentligt för att få stolarna att passa
mellan cockpitsidorna på kroppshalvorna.

Ni som byggt modellen innan, har detta varit ett problem?

Resten av arbetsplatsen är vädrad och mattlackad samt att dom sista små detaljerna är på plats

En yxa av nån sort sitter det tydligen på bakre väggen i det främre utrymmet
Bild

Siktesglasen på plats
Bild

Och det sista på vänster sida
Bild


Nu har jag bara att invänta att resten av grejerna ska komma tillbaka efter resinavgjutningen så att det går att färdigställa förarutrymmet.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Skriv svar