Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48) FÄRDIG s.18

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Johan Elvin »

Björn Fransson skrev:Herrejösses, jag som tyckte att jag var ambitiös när jag drog några kablar i mina motsvarande utrymmen... Du tar verkligen modellbygge till en högre nivå. Jag ser verkligen fram emot att få se hur du löser landställsutrymmena... ;)

Tänk på att om du drar tillräckligt mycket kablage där, slipper du vara så hypernoga när du spacklar igen utskjutningsmärket (jag lade ner en hel del energi där, sedan doldes allt av ett gytter av kablar).
Tackar Björn.
Får se hur högt vi lägger ribban på landställsbrunnarna, bra tips med utskjutar märket. ;)
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Halvar
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:11

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Halvar »

Härligt bygge med höga ambitioner! Det gillas. Hoppas du orkar ända fram.
Jag har också påbörjat en liknande galenskap men den ligger till sig lite.
Jag kommer nog att knycka lite ideer av dig ang luftbromsarna om det är ok?
Det ser hur som helst riktigt bra ut!

Peter
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Johan Elvin »

Hej
En liten uppdatering

Har fortsatt med att ta upp hål i kroppen, det finns ett gäng på undersidan också :?
Stort tack till Henrik Bergman som gjorde sig besväret att dokumentera hur undersidan på bakkroppen av J 32 ser ut. :mrgreen:

Här är mitt försök att efterlikna hur det ser ut
Bild

Det finns även ett par galler på undersidan vid luftintagen. Man får med nåt i maestros ets set som verkar vara avsett för dessa, men dom funkar inte så bra då det bara är en platta med några linjer i, inget som påminner om nåt galler. Dessutom har dom fel storlek och enligt instruktionen är dom placerade på fel ställe. Så det fick bli att försöka göra nåt eget, vilket efter några försök får duga.
Bild


Sen har jag börjat lite smått med förarplatserna.
Började med den bakre baljan först. Enligt bilder så ska den bakre delen av sidorna ha en rund form (tror det är ovansidan av luftintagen man ser här) men det man får med är helt rakt i formen, så här behövs det moddas lite.

Tänkte först att göra det så lätt som möjligt genom att bara slipa av kanten på baljan och sätta dit den utfyllnad som finns.
Bild

Bild

Men jag kan väl säga att jag inte blev fullt så nöjd med resultatet.
Vid närmare granskning av bilderna så ser man att den runda delen går ut en bit utanför dom raka sidorna. För att få till det behöver sidorna slipas ner för det går inte att lägga på material på den runda delen, då passar inte stolen. Att hålla på och såga upp och slippa baljan kändes ohållbart, så vad göra? Tja..det blev att göra en helt ny av PC.

Några timmar senare hade jag fått till detta
Bild

Bild

Bild


Lite mer detaljer på plats
Bild

Bild


Och en jämförelse
Bild

Resultatet av detta är att avståndet mellan sidokonsolerna har ökats lite, vilket gör att även instrumentpanelen måste justeras en del för att det ska se bra ut :)

Nu är bredden på själva baljan densamma som originalet vilket då gör att sidokonsolerna är smalare, det medför att fotoetset inte kommer att passa, får fundera lite på hur det ska lösas, men det lutar åt att bredda baljan och sen slipa ut i kroppen för att få plats mad allt. :!:

Stay Tuned
Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Ulf Lundberg »

Impad!
Uffe
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av magnusf »

Mycket sexigt!

Hälsningar Magnus
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Johan Elvin »

Hej, en liten uppdatering så här mitt i sommarvärmen.

Har fortsatt att pyssla med att detaljera sidorna i cockpit.

Bild

Bild

En ny styrspak har jag också fått till, då den som kommer med i lådan är ganska så grovt tillyxad samt att den är på tok för lång.

Bild

Bild

Har en tanke om att försöka gjuta upp några kopior i resin av styrspaken och den bakre baljan, mest för eget bruk till kommande lansen byggen, så jag slipper göra om detta jobb varje gång.

Dock så har jag ingen egen kunskap i ämnet utan får hjälp med detta av en vänlig själ.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
AndersN

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av AndersN »

Wow Toksnygg spak!
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Johan Elvin »

AndersN skrev:Wow Toksnygg spak!
Tackar Anders.
Dock har jag svårt med att fota dom helvita PC delarna utan att allt blir överexponerat. Det är en del detaljer på spaken (och i cockpit) som inte framträder speciellt bra.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
hjakse
Inlägg: 33
Blev medlem: 03 maj 2013, 18:57

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av hjakse »

Mycket imponerande hantverk!
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Stellan »

Å sedan blir det en scratchad motor till detta? Galet bra hantverk, att du orkar!
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar