Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48) FÄRDIG s.18

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48) FÄRDIG s.18

Inlägg av Johan Elvin »

Har hållit på och slipat på Tarangus J 32B ett tag nu, dock utan att göra några egentliga framsteg på modellen i sig. :roll:

Den finns en del områden på modellen som kan behöva lite extra kärlek.
Ett av dom områdena enligt mitt tycke är luftintagen. Här har maestro hjälp till lite grann med lite nya fotoets detaljer, men jag tyckte det behövdes mer än så.

Jag sågade av den främre delen av tarangus luftintag och satte dit, dock inte utan att det behövdes lite spackel. Har även tagit upp hålet för förbiluften på undersidan av luftintaget
Bild

Här är luftdelaren från maestro som jag har bockat och klippt till lite samt att jag satte dit en del av dom stagen som håller den på plats på insidan av 0.5mm tråd.
Denna lösning med stagen var kanske inte helt genomtänkt så på andra sidan satte jag dit dom från andra hållet genom plasten i stället.
Bild


Här är början på vad jag har tänkt bli luftkanaler som går enda fram till motorn.
Bild

Bild

Jag är en total nybörjare på vakuumformning, men det är så här jag sett många andra göra. Ett skelett av plasticard byggdes upp under konstant inpassning i flygkroppen.
Som sen fylldes med milliput och slipades till.

Bild

Här är bägge mastrarna färdiga
Bild

Och test passning i modellen ser lovande ut
Bild

Alla delarna limmades dit på träbitar för att få upp dom en bit från vakuumbordet
Bild

Sen blev det dags för momentet som jag var lite rädd för hur det skulle funka. Själva vakuumformningen
Det tog ett par försök att få till nåt som såg acceptabelt ut.
Bild

Och så här blev resultatet efter att det skurits ut och anliggningsytorna slipats plana
Bild

Fortsättning följer...
Senast redigerad av Johan Elvin den 15 jun 2014, 01:03, redigerad totalt 1 gånger.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Henrik R »

Grymt! Snacka om skills! Sånt här gillar jag, när man lägger ned lite tid och gör detaljer "the own way".
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Johan Elvin »

Henrik R skrev:Grymt! Snacka om skills! Sånt här gillar jag, när man lägger ned lite tid och gör detaljer "the own way".
Tackar Henrik. Jag hoppas att jag kan få till detta något så när.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Andre B. »

Kan bara hålla med Henrik. Ser väldigt bra ut det där Johan! Min "sambo" brukar ibland ge mig gliringar för den Buccaneer jag putsat på under något halvår. Blev lite nufiken på hur många timmar det tog för dig att tillverka "pluggarna"? Får säga det att ditt "koncept" gav lite idéer för hur man skulle lösa liknande problem. Finns ju andra flygplan som J 35, F-4D, Vampire, Hunter och om inte annat J 37...

Du förstör väl inte pluggarna nu? Anar att det finns fler där ute som önskar sig ett par insugskanaler. Undrar, kan du skala ner dem till 1/72? *s*

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Johan Elvin »

Andre, pluggarna har jag inga planer på att gör mig av med. Dom ska väl få leva vidare för flera Lansen byggen som ligger å väntar. Dock så behöver nog ytan på dom jämnas till, för plasticcard bitarna syns som upphöjningar i avgjutningarna.
Hur lång tid det tog att gör dom har jag ingen koll på, ett par veckor i alla fall men då har jag väl jobbat ganska sporadiskt på dom.

Vad det gäller 1/72 är väl inte det så aktuellt för mig längre, men kan jag göra detta kan nog vem som helst egentligen.

mvh
Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Andre B. »

Roligt att du sparar dem till eftervärlden. De gillar jag! Det med 1/72 var mest på kul. Det känns lite overkill för en Lans i den skalan. *ler*

Jag funderade lite på just det du nämnde om plasticardbitarna. Men har ju inte tittat in i någon Lans någon gång. Annars vore väl lite "epoxypensling" följt av ett par timmars våtslip lösa jämnheten? Du kanske till och med får leverera till Tarangus nu? För vem vill ha en Lansen utan insugskanaler efter att ha sett dina? *s*

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Johan Elvin »

Hej
Här kommer det lite mer uppdateringar på luftintagen...

Dom separata bitarna passades ihop med en längsgående förstärkning över skarvarna. Öppningarna i varje ände borrades sen upp och jämnades till.
Bild

Detta är också en ny teknik för mig..provade på "pour and dump" metoden på dessa för första gången. Med blandade resultat måste jag väl påstå.
Bild
Fyllde i med vanlig latexbaserad färg som fick stå ett tag å torka...som sen hälldes ut igen. (det mesta hällde jag tillbaka i burken igen)
Det första försöket blev inget bra. Färgen samlade sig längst ner å torkade utan att rinna ut.

Jag fick ta bort all färg igen och prova med att kontinuerligt hälla färg genom, funkade väl något bättre.
Bild

Slutade med att jag fick återgå till gammal beprövad teknik med spackel å slipning på insidan av luftkanalerna som jag sen doppade några gånger i "future", det gjorde susen, dom blev så gott som helt fria från synliga skarvar på insidan.
Bild

Bild



Nästa del i detta projekt var att försöka få till nåt som liknar det första kompressorsteget på motorn.

Började med fila till en bit gjutstam av lämplig storlek som jag limmade ett gäng stag på (6st för att vara exakt)
Bild

Vilket i sin tur passades in i en bit 1/2" plaströr
Bild

Själva kopressorbladen klipptes ut från en aluminiumburk som limmades på plats i ett rör som jag sågat skåror i.
Bild

Längden på bladen passades in och böjdes till lämplig form.
Bild

Och så här blev det hopmonterat...
Bild

Bild

Testmontering i luftkanalerna
Bild

Bild

Sen målades hela klabbet i silver/aluminium
Tog i lite extra inne i luftkanalerna för att ytterligare se till att alla skavanker försvann...
Bild

Bild

Det kommer mera...

/johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Björn Fransson »

Herreminje! Du väjer inte för svårigheterna, du inte! Följer bygget, förstummad...
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48) FÄRDIG s.18

Inlägg av Johan Elvin »

Tackar Björn, av nån anledning vill jag utmana mig själv på att försöka lära mig nya grejer inför dom flesta byggena. (den kan inte sluta bra..)


Här kommer dagens kavalkad av bilder (snart är jag ifatt i bygget och då kommer uppdateringarna inte så här frekvent ;) )

Fösta luftkanalen på plats. För att få det att lina upp med kroppen så spände jag fast allt på en brädbit efter att jag limmat dit luftkanelen i framkanten.
Bild

Med luftdelaren tillfälligt provmonterad
Bild

När allt fortfarande satt kvar på plankan så limmades ett stag dit för att hålla allt på plats, som blev så här..
Bild

Bild

Efter att området runt luftintaget fått lite färg så limmades luftdelaren permanent på plats.
Bild

Har även påbörjat jobbet med luftkanalerna på denna bild
Bild

Som efter en del klippande å klistrande av tunna PC bitar samt lite spackel blev så här.
Kan bara konstatera att lansens luftintag är en ganska jobbig konstruktion
Bild


En provpassning med vinge å hjulhus på plats. Den bakre cockpit väggen behöver filas ut en del för att få den på plats
Bild

Kan bara konstatera att det funkar ganska bra :D
Bild


Sen var det "bara" att upprepa samma procedur för andra sidan "puhhh"
Bild

Av nån anledning så blev det andra luftintaget kortare i bakkant (kan bero på lite för ambitiöst slipande i framkant), men det är inget som en liten remsa av PC inte fixar.

Bild

det var allt för denna gång..
Johan
Senast redigerad av Johan Elvin den 15 jun 2014, 01:01, redigerad totalt 1 gånger.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Henrik R »

Makalöst ballt! Hatten av för kreativiteten!!
Skriv svar