Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48) FÄRDIG s.18

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Johan Elvin »

I väntan på att kunna slutföra raketerna har jag gjort nya katapluttisar, då dom jag redan gjort inte var rätt typ för en J 32B.

Dessa är baserade på stolarna från A 32A modellen. Max på Rebell hobby var snäll och skickade mig ett par extra.

Har gjort samma uppdateringar på dessa som dom tidigare och dessutom tillverkat en nödpacke av det överblivna resinet från stolarna.

Bild

Bild

Med färg och dekaler blev det sisåhär.
Uppdaterade dessa stolar lite grann och satte dit fotstöden samt ett tidigare utförande av handtag i framkant av stolen.

Bild

Bild

Och det färdiga resultatet med hängslen gjorda från delar av fotoets och tamiya tejp.

Bild

En jämförelse mellan stol Mk.I och Mk.II

Bild


Sen var det bara att montera dom på plats.

Bild

Bild

Bild

Inte mycket kvar nu...

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av MartinN »

Det här bygget är som en bra bok. Läsningen är en fin upplevelse men vid slutet kommer jag att känna lite sorg över att den tog slut. Men än så länge läser jag med välbehag!
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Johan Elvin »

Jahap, då så har det ramlat in lite fina gnuggisar från woodlands.

Bild


Det var lite pilligt att få dessa att samarbeta som jag ville och trots att jag använde tejp som linje att styra upp dom mot så hamnade en del lite på sniskan.
Men, men, det går att leva med det.

Bild

Bild

Sen monterades sidringlarna på sina respektive balkar

Bild

Och efter det var det inget att fundera över utan bara att kladda dit fyrverkerierna på plats.

Bild

Bild

Bild


Bild

Bild


Hmmm, nu kan jag inte komma på nåt mer som kan göras på denna, vilket då borde innebära att den är.........färdig?! :shock: :!:

Vad tycker ni, ska jag sätta dit en stege? Känns inte riktigt nödvändigt.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Lennart 12 »

Har följt ditt bygge med stort intresse. Bland det finaste detaljarbete jag sett. Och resultatet är helt fantastiskt. Grattis till en riktigt fin modell , och ett enastående tålamod. Lennart A
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av magnusf »

Jag fattar att det här är jobbigt när du känner dig mentalt färdig med din modell men peta dit en stege, den lyfter modellen ytterligare! Eller bygg och måla åtminstone stegen och häng dit den för att prova!

Tack för en trevlig följetong!

Hälsningar

Magnus
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Daniel_A »

Stegen spelar mindre roll för mig, men se för böfvelen till att ordna en rejäl bildserie på den så man kan sitta och dregla en stund. Sen ska jag läsa byggtråden i repris för även om resultatet är fantastiskt är det ju processen som är den stora behållningen.

/Daniel
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av jfall »

Jag tycker också att du ska hänga på en stege från Maestro. Det kommer att höja modellen ytterligare lite till och eftersom du hållit på i över ett år tycker jag att några timmar till skulle vara värt det. Förövrigt supersnyggt bygge och sjukt bra jobbat rakt igenom. Håller med Daniel om att en ordentlig bildserie med bakgrund och så vore supertoppen :D

Jakob
Jakob Fall
AP
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Johan Elvin »

Tackar ska ni ha.
Får ta mig en funderare vad det gäller stegen, går kanske att få till nåt så att den inte är permanent monterad.
När det gäller bilder så ska jag försöka få till nåt. Min fotokunskap är inte nåt vidare.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av magnusf »

Du behöver inte mer fotokunskap än vad du redan har, du behöver ett stort papper i någon bra färg (jag har periodvis använt vit, ljusgrå och ljusblå, alla funkar) som du ställer modellen på och sedan böjer upp bakom den så du får en neutral bakgrund! Dina bilder hittills är både skarpa och bra belysta så det har du uppenbarligen kläm på!

Hälsningar

Magnus
ecafrze
Inlägg: 138
Blev medlem: 08 feb 2012, 13:16

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av ecafrze »

Jag säger återigen.. Porr!!!! Det här är himla snyggt, jag blir imponerad varenda gång. Om du tar bilder, glöm inte att skicka till oss på Tarangus. Jag lägger gärna ut dem på vår hemsida och Facebook så andra byggare får se ditt fantastiska arbete!
_________________________
Fredrik Zetterberg

Plastmodeller är inte en hobby - det är en livsstil
Skriv svar