Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48) FÄRDIG s.18

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av magnusf »

Jag har smygkollat bygget lite då och då, en Lansen att bli lycklig av!

Vill du skrämma upp vädringen och färgvariationen lite i det här stadiet (eftersom du känner att du tappade lite vid lackningen) så funkar torrpastellkrita bra: skaffa lite olika gröna, gula och bruna i en konstnärsaffär och gnugga dem till pulver på ett slippapper. Lägg på (sparsamt) med pensel och pensla in dem i mattlacken. Prova försiktigt först, vissa kritor har en tendens att bita av bara f-n på en gång!

Hälsningar

Magnus
Mikael Falk
Inlägg: 213
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:21
Ort: Kiruna

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Mikael Falk »

Johan Elvin skrev:Tackar ska ni ha alla.
Det värmer verkligen å höra alla kommentarer.
Mikael Falk skrev:Hur fint som helst!!! Gillar särskilt valet av förebilden. :)

Hur la du på filtret på kronmärkena?

/Mikael
Hej Micke
Ja, det var nåt med dom vita övningsmärkningarna samt dom högre stationssiffrorna på fenan som gjorde att valet föll på denna.
Det var först efteråt jag upptäckte dess dess historia och att den idag finns bevarad på aeroseum.
Som sagt tidigare har jag planer på att göra samma individ som en J 32E också (som ju finns med på dekalarket från meastro).

Filtret till krondekalerna var inte så avancerat.
Överförde storleken på dekalerna till en bit papper (höll upp mot en lampa å ritade av) som jag sen skar ut och placerade med hjälp av häftmassa runt dekalerna på modellen.
Sen målade jag med väldigt utspädd gunze ljusgrå 325 tunna lager färg på samma maner som jag gjorde med vädringen på resten av modellen tills jag tyckte deg såg tillräckligt ut.

/Johan
Ok, tack för tipset, ska nog testa det på min Spanings-Drake jag håller på med.
"1/48, för oss skumögda."
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Johan Elvin »

Har börjat att karva lite på landställen.

En sak jag inte blir riktigt klok på är varför man inte får med någon fotets till saxlänkarna på huvudställen på Maestros detaljset, mycket annat kommer ju med bl.a saxlänk till nosstället. Mycket märkligt tycker jag...

Så vad göra? Tjaa, det är väl bara att kavla upp ärmarna och försöka få till nåt eget, för det man får med i lådan är ganska så grovt tillyxat.

Bort med original saxlänken "snipp, snipp". Dit med ett par nya fästen av mässingsrör.
Hjulaxeln också ersatt av en lite robustare infästning som fått rätt kamber stuk.

Bild

Ny saxlänk av plasticard hopknåpad. Får erkänna att det var lite pilligt att få till denna.

Bild

Bild

Före och efter, en viss skillnad tycker jag.

Bild

forts. följer

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Henrik R »

Duktig skillnad Ja! Ser kanon ut de du gjort med dem.
Ollo76
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 feb 2014, 17:50
Namn: Olof

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Ollo76 »

Makalöst bygge! Blir helt matt! Verkligen inspirerande!

Mvh Olle
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Johan Elvin »

Nu har jag lyckats få lite mer gjort på landställen.


Länkarmarna till huvudställen aningen modifierade :face: Faktum är att det bara är den övre biten som kommer från modellen, resten är scratchat med en del bitar av modifierat fotoets.

Bild

Bild

Bild


Nosstället har också fått en behövlig dos av justeringar.
Den plastklump som skulle representera noshjulsstyrningen togs bort och ersattes med en hel del egentillverkade detaljer.

Den etsade saxlänken från Maestro monterades på en bit tunn plast för att få lite mer tjocklek på materialet.

Länkarmen för indragningen av stället togs bort för att ge plats till en helt egentillverkad historia.

För att förenkla montering av noshjulet borrades hål som en genomgående hjulaxel ska monteras i.

Bild

Bild

Bild


Den färdiga länkarmen till nosstället, var aningen pilligt att få till denna....

Bild

Bild

Bild

Mitt noshjul hade ett skapligt sjunkmärke som behövdes spacklas igen. Plus nödvändiga hål uppborrade.

Bild

Gruppbild

Bild

Och en provmontering av nosstället.

Bild

Hmm, väldigt mycket damm på modellen, kanske skulle försöka öka tempot innan den växer igen fullständigt.


/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av magnusf »

Du har diagnosen som i en liten ask Johan :-) !

Hälsningar

Magnus
Per.V
Inlägg: 300
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:54
Namn: Per Wildarve
Ort: Gothem Gotland

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Per.V »

Otroligt grymt, häpnadsväckande.
Per Vildarve. Gotland
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Robin Nilsson »

Imponerande !
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Björn Fransson »

Makalöst igen! En liten detalj bara. Nu när du lagt ner så mycket jobb på detaljeringen vore det lite synd att låta ekrarna mellan stället och stänkskyddet vara som de är. De är på tok för tjocka och kontrasterar lite mot dina andra ursnygga detaljer.

Bild
Skriv svar