En Albatros på G

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
LarsaQ
Inlägg: 236
Blev medlem: 12 feb 2012, 09:27
Namn: Lars Qvarfordt
Ort: Linköping
Kontakt:

En Albatros på G

Inlägg av LarsaQ »

När detta är klart kommer det att finnas ett par figurer till på plattan för att ställa till det men så här långt är det gånget. Albatrossen är Wingnuts DVIIa med tillvalsdekaler från nämnda fabrikat. Figuren är från Kellerkind och håller en fallskärm modell Heinecke 1918.
Bild

Bild

En Jastajycke samt en liten fågel kommer även att förvirra vignette.
Bild

LarsaQ
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: En Albatros på G

Inlägg av Lars Befring »

:) wow :)... eller voff?

skitsnygga färger!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: En Albatros på G

Inlägg av Andre B. »

Har altid gillat Bajerska maskiner. Fantastiskt snyggt bygge!

Lite nyfiken på hur du lyckats så bra med dekalerna? Har ett par Roden modeller liggande och har inte haft det helt lätt med att lyckas få till de "lozenge dekaler" som följer med dessa modeller...

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
LarsaQ
Inlägg: 236
Blev medlem: 12 feb 2012, 09:27
Namn: Lars Qvarfordt
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: En Albatros på G

Inlägg av LarsaQ »

Andre B. skrev:Har altid gillat Bajerska maskiner. Fantastiskt snyggt bygge!

Lite nyfiken på hur du lyckats så bra med dekalerna? Har ett par Roden modeller liggande och har inte haft det helt lätt med att lyckas få till de "lozenge dekaler" som följer med dessa modeller...

Mvh. Andre
Tjenis
Rodens dekaler är intre att jämföras med Wingnuts, jag rekommenderar att du byter ut lozenge mot andra på eftermarknaden, det finns massor av Lozenge att få tag på nuförtiden.48 och 32 finns hos nordland hobbies
http://www.nordlandmodels.com/category/ ... -wire:894/
Dessa är utmärkta. Vad det gäller Rodens dekaler måste du nästan ha kokande vatten för att de ska mjukna.
LarsaQ
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: En Albatros på G

Inlägg av Andre B. »

Hej!
Tack för svaret. Anade nästan något sådant. Har en Roden Gotha i 1/72 liggandes just på grund av lozenge dekalerna. Har testat en del med dekalerna från deras Fokker i samma skala men inte kommit på någon fungerande metod. Är det dessa dekaler/tillverkare du tänker på?

http://www.nordlandmodels.com/product/d ... ect:15824/

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: En Albatros på G

Inlägg av Stellan »

Otroligt läckert, och marken är pricken över det berömda i:et!
Stellan Schroeder Englund
LarsaQ
Inlägg: 236
Blev medlem: 12 feb 2012, 09:27
Namn: Lars Qvarfordt
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: En Albatros på G

Inlägg av LarsaQ »

Andre B. skrev:Hej!
Tack för svaret. Anade nästan något sådant. Har en Roden Gotha i 1/72 liggandes just på grund av lozenge dekalerna. Har testat en del med dekalerna från deras Fokker i samma skala men inte kommit på någon fungerande metod. Är det dessa dekaler/tillverkare du tänker på?

http://www.nordlandmodels.com/product/d ... ect:15824/

Mvh. Andre
Exactemente,
Bara att beställa, Nordland är ett säkert ställe

LarsaQ
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: En Albatros på G

Inlägg av Andre B. »

Tackar, jag skall försöka få till en besällning därifrån. Min Gotha har väntat länge på att bli "uppklädd"... *s*

Rörande din Albatross...
Satte precis ihop en liten Esci Albatross och höll på att glömma kylvattenledningarna från motorn upp till kylaren på vingen. Den främre ledningen syns alltid rätt väl då den går ovanpå motorn bak till kylaren på vingen. Kan inte se dessa ledningar på din modell. Skiljde sig utförandet när det handlar om detta på de olika Albatrossversionerna? Min är en D.III...

Mvh. Andre B.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
LarsaQ
Inlägg: 236
Blev medlem: 12 feb 2012, 09:27
Namn: Lars Qvarfordt
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: En Albatros på G

Inlägg av LarsaQ »

Nädå, de är inte på plats än så var inte orolig HeHe.
LarsaQ
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: En Albatros på G

Inlägg av Andre B. »

Om du visste hur när det var att jag glömde kylvattenrören på min. Såg att jag hade två saker kvar på gjutstammen när jag precis skulle sänga den. Tänkte först att det var "fångkroken" till en hangarfartygsvariant (har byggt för mycket US NAVY)... *s*
Men sen tittade jag efter och såg... *ler*

En sak som är lite oklar på denna gamla modell är hur V-stagen skall stå ute på vingarna. Är de "neutrala" eller lutar de framåt? Dvs. står det bakre staget mer rätt upp än det främre?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar