En Albatros på G

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
LarsaQ
Inlägg: 236
Blev medlem: 12 feb 2012, 09:27
Namn: Lars Qvarfordt
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: En Albatros på G

Inlägg av LarsaQ »

Andre B. skrev:Om du visste hur när det var att jag glömde kylvattenrören på min. Såg att jag hade två saker kvar på gjutstammen när jag precis skulle slänga den. Tänkte först att det var "fångkroken" till en hangarfartygsvariant (har byggt för mycket US NAVY)... *s*
Men sen tittade jag efter och såg... *ler*

En sak som är lite oklar på denna gamla modell är hur V-stagen skall stå ute på vingarna. Är de "neutrala" eller lutar de framåt? Dvs. står det bakre staget mer rätt upp än det främre?

Tjenis
Som jag uppfattade lutar de en aning framåt, jag behövde inte tvinga de främre punkterna I hålen men en liten bit tape under limningen hjälpte till.
Jag började med de inre (baldakinen) jiggade med en tape med 56mm utritat på tapen. 56 mm var just avstånden mellan fästpunkterna på ovanvingen. Genom att vara extra försiktig I detta skede föll nästan de yttre på plats av sig själv då jag bara plockade dit dem utan lim. De satt kvar av sig själva så när vingen var limmad på de inre stagen var det endast att limma de yttre som satt där d skulle.

LarsaQ
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: En Albatros på G

Inlägg av Janne Nilsson »

Fin träpanel du har fått till.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Inga snören?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jäkligt snyggt. Träådringen är ju ett rent konstverk.

Ska det inte vara några stag på eller så? Jag kikade på en sådan här Albatross på RAF Museum i Hendon i helgen och det satt lite snören här och var.

Nicklas

Bild
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
LarsaQ
Inlägg: 236
Blev medlem: 12 feb 2012, 09:27
Namn: Lars Qvarfordt
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: En Albatros på G

Inlägg av LarsaQ »

Jaha,du har varit där men vem har byggt under tiden du druckit mörkt öl och ätit panerad fisk i tidningspapper. Hehe.

LarsaQ
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: En Albatros på G

Inlägg av Nicklas Karlén »

Bygga är ju jag inte så bra på så det är väl en utmärkt fördelning att jag äter fisk i papper och dricker öl och du sitter hemma och får något gjort i verkstaden. Jag tillbringade 5,5 timme i Hendon och om det inte var för att vi skulle på födelsedags middag med farsan så hade jag nog stannat en timme till.

Nicklas

Här är ett par godingar till.

Bild
Bild
Bild

Mest imponerande var nog ändå Shorts Sunderland. Man gick in i fören och kunde gå igenom hela maskinen.
Bild
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: En Albatros på G

Inlägg av Sten Ekedahl »

Är det verkligen en riktig Sunderland på sista bilden? Enligt Italeri skall ju hela utsidan vara täckt av djupa fåror. :twisted:
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: En Albatros på G

Inlägg av Andre B. »

Bara 5,5 timmar på Hendon? Sist jag var där så la jag en hel dag och det var ändå tredje gången. Fick till och med hjälp av vakterna för att få titta lite närmare på en del saker. Sånt som hjulhusen på Mustangen. Sunderlanden har jag klivit genom minst tre gånger. Har alltid varit lika kul!

Ombyggnationen har gjort Hendon gott men jag tyckte om shoppen bättre förr. Men å andra sidan så Ligger Hannant´s bara ett par hundra meter bort.

Sen får jag nog hålla med Sten. Sunderlanden saknar de djupa dikena. De är egentligen en "glasfiberreplica" man byggde inte långt efter det Airfix kom ut med sin modell. Ingen hade väl en tanke på att en italienare skulle avslöja konspirationen...

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: En Albatros på G

Inlägg av Janne Nilsson »

Fina bilder, Nicklas.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
LarsaQ
Inlägg: 236
Blev medlem: 12 feb 2012, 09:27
Namn: Lars Qvarfordt
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: En Albatros på G och som fortfarande inte är klar

Inlägg av LarsaQ »

Tjenis
Nu har de sista figurerna kommit I postlådan. Model Cellars mekaniker och pilot. En klassiker I mina ögon, dessa är skulpterade av Mike Good och som vanligt hur läckra som helst.De går bra ihop med Kellerkinds mekaniker som håller fallskärmen så nu ska det bara vara att få ihop allt så är detta dio eller vignette färdig att ställas I hyllan.Nu när Shep Paine inspirerar endel av oss...
Bild

Dessa gubbar har ett par år på nacken så det fans lite ojämnheter att fixa till så man kan anta att formarna börjar bli slitna.
Bild
Bild
Kellerkinds figure var ett rent nöje att pensla till, ny produread så allt var skarpt och läckert.
Bild

Albatrossen har lite kvar att fixas till innan den är helt fix o klar men jag åter kommer med dio´t när jag är klar.

Bild

LarsaQ
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: En Albatros på G

Inlägg av Ulf Lundberg »

Snyggt.
Vad är tanken med att alla figurerna tittar ut ur diot?
För mig vore det naturligare att de riktade fokus på något i diot.

Uffe
Skriv svar