För Magnus F.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

För Magnus F.

Inlägg av Janne Nilsson »

Glömde bort att uppdatera angående detta. För ett tag sen så frågade jag lite om plexiglas på forum. Jag lovade dessutom Magnus att han skulle få veta vad jag pysslade med.

Skälet är att jag höll på att bygga en slipbox. Främst för att med fräsen i miniborrmaskinen kunna ta bort stora och jobbiga ingjöt på resindelar såväl som på metalfigurer utan att för den sakens skull vara övertäckt med spån och slipdamm. Resinspånen blir statiska och fastnar överallt, metalspånen sticks och bägge dras lätt med in i andra rum i radhuset. Dessutom brukar man behöva städa arbetsbänken efteråt. Så jag beslöt att göra en box som jag kunde uföra detta arbetsmoment i.

Exempel på en stor ingjöt. I det här fallet, botten på MIGs byst av en Trumpetare i skala 1/9.

Bild

Efter att boxen var byggd så märkte jag att den behövde höjas för att arbetsställningen skulle vara bekvämare. Ett fristående stativ tillverkades.

Bild

Själva konstruktionen gjordes av MDF-skiva som jag hade liggandes. Det mesta av materialet hade jag redan, men plexiglas, gummiduk, lampsocklar kan köpas på tex Biltema eller Clas Ohlson för småpengar.

Och så här kom den att se ut.

Bild

Gummiduken sattes fast med häftklammrar. Använd en hårdare variant för att den skall kunna drivas in i MDF-skivan och gärna lite bredare så att gummit inte äter sig igenom klammern och lossnar. Gummit är 2mm i tjocklek och behövde skarvas, men det skulle ju ändå slitsas som ett kors för att man skall kunna ta in och ut händerna.

Bild

Plexiglaset borrades i omgångar med allt större borr. Tänk på att det går bara att borra på lågt varvtal då plexiglaset annars smälter och täpper till hålet man just borrar. Jag popnitade fast gångjärnen i glaset. Mest för att jag inte hade några skruvar och muttrar i lämplig storlek hemma. Det gick jättebra på testbiten och på den första plexiglasskivan men sprack på den sista?
Visst kunde jag ha beställt en förborrad och oskarvad skiva men jag ville hålla kostnaderna nere.

Trälisten i överkant agerar som bländskydd från belysningen. 2st E14 25W.

Bild

Och här har vi boxen med ljuset tänt och miniborrmaskinen. Det här är en billigare variant som finns på Kjell % Co.
http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... 2-v-p40344

Bild

Jag gjorde även ingångshål för dammsugare(till vänster) och för miniborrmaskinen(till höger). Även här täckte jag med gummiduk som hade slitsats i korsform. Uppe till höger i bilden kan vi se ledningen och strömbrytaren till belysningen.

Bild

Här är en bild när jag precis skall till och starta att fräsa bort ingjötet.

Bild

Och här är jag nästan klar med fräsandet. Nästa steg blir sliprondellen med sandpapper.

Bild

Så jag hoppas att era frågor angående mitt projekt är besvarade. Jag hoppas också att den här posten kan vara till hjälp eller inspiration.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: För Magnus F.

Inlägg av Mahatma G »

Du har m.a.o. i stort sett byggt vad som i laboratorier brukar kalla en handskbox. När jag ser den sista bilden undrar jag om det inte skulle vara en bra idé att även montera in ett par diskhandskar eller liknande för att slippa få skräpet på händerna, samt som skydd ifall verktyget hugger eller studsar?

Vilken kostnad landade bygget på, ungefär?


/G
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: För Magnus F.

Inlägg av Stellan »

Mycket finurligt. Man ska inte ha ett hål för varje hand för att minska glipan som dammet kan komma ut igenom? Slipverktyget var mycket intressant.
Stellan Schroeder Englund
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: För Magnus F.

Inlägg av Janne Nilsson »

129:- för miniborrmaskinen.
29:- för plexiglaset.

Allt det andra hade jag hemma.

MDF-skivan kan väl gå löst på 75-200:-, om man skall ha det tillsågat.
E14 sockel, ljuskällor, strömbrytare. ca 120:-
Skruv, lim, popnit mm ca 30:-kr.
Gummiduk, 29:-.

Jag är glad över att bara ha spån och damm på händerna som jag lätt kan skölja av.

Handskar som skyddar är klumpiga, andra handskar gör ingen större skillnad eller nytta. Och visst är det alltid ett riskmoment att arbeta med roterande verktyg, men det är en kalkylerad risk som jag själv i mångt och mycket anser försumbar.

Det viktigaste för att undvika olyckar är att man är pigg, har en bra arbetsställning och bra belysning.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: För Magnus F.

Inlägg av magnusf »

Coolt Janne! Trodde det var ett låddiorama till på gång först men insåg snart att det verkade vara lite mer grovhugget än så :-)

Hälsningar Magnus
Skriv svar