Bygga fler av samma modell. Cadillac denna gång.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Bygga fler av samma modell. Cadillac denna gång.

Inlägg av Björn B »

Av någon anledning brukar jag bygga fler än en version av samma modell när jag bygger. Senast var det väl tre Viggen. Inte så denna gång men det är ändå lite åt det hållet.

Bild
Bild

Flera Cadillac blir det men inte av samma typ. En 1931 och 1959 års modell till att börja med.

Bild

"Trettiettan" är en gammal påbörjad JoHan-byggsats som jag fick med orden: du kan säkert hitta på något med den.
Nu har den legat till sig medan det undermedvetna gjort upp en plan för den. Jag har börjat med att slipa bort penseldragen från karossens silverfärg och kapat bort skärmarna. Bakvagnen har sänkts så mycket det går utan att bygga om ramen.

Bild

Ghostbustersbilen är ju en 59 årsmodell och den tänker jag bygga som en ambulans. 16 hål på taket fick fyllas samt några på bakskärmen. Det fanns även sex upphöjda fästen på taket som fick skäras bort. Jag fick tag på rödljus i strömlinjeformade kåpor i resin som monterades på taket istället för skräpet från Ghostbusters.

Bild

Inredningen var ändå besvärligare. Jag har sågat bort en massa fastgjuten utrustning och måste nu bygga upp golv och sidor igen. Jag har en extra bår till den från den tredje Cadillacbyggsatsen på bilderna.
Det är en gammal JoHan som jag hoppas kunna bygga utan modifieringar. Det enda är att det verkar saknas en fälg så jag får väl montera en plåtfälg utan navkapsel på ett av hjulen.

Jaha, hur gick det nu med planen om avkopplande bygge av ubåtar rätt ur lådan? Jo jag gillar inte ställen som är med i byggsatserna utan tänker satsa på "Ulf-modellen" så jag måste ut och köpa trä först.
Senast redigerad av Björn B den 28 jul 2018, 21:50, redigerad totalt 3 gång.
SvenYoung
Namn: Sven Young

Re: Bygga fler av samma modell

Inlägg av SvenYoung »

Kul projekt, Björn!

Helt rätt approach. Skall man bygga två eller fler varianter av samma vagn, är det bättre att bygga dem parallellt. Annars orkar man liksom inte börja om från börja om från början när den första är klar.

Gör något liknande just nu faktiskt, har än så länge inte tröttnat :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Därav hjul till kackerlackan? Fälg och nav på 59an ser rätt lika ut en jag har fast det är Cheva logon på den, i och för sig lätt att skrapa bort?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Hej Janne. Det kan vara något att titta på. Har kommit fram till att fälgarna som följer med i '58 och '59 Cadillacsatserna är lite för utsmyckade för att passa på ambulansen så jag letar andra alternativ.
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Kommer du till Arsenalen på Lördag?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Bravo, tycker att du somnat till lite sedan Open och det är bra att du tar tag i serieproduktionen igen. Glöm inte bort att du ska skaffa/bygga en svarv så du kan svarva dina delar som du behöver dem. Helt i stil med miniatyrsällskapets riktlinjer.
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

men först måste jag fixa bygginstruktioner till palmer i 1/200
Björn B
Kontakt:

Re: Bygga fler av samma modell. Cadillac denna gång.

Inlägg av Björn B »

Byggandet har legat på sparlåga denna sommar. Fullskalabyggande har tagit all tid, men nu har jag plockat fram den gamle och lekt lite.

Bild
Det var en påbörjad ungdomssynd eller glue bomb som dom säger over there som jag fick ta över. Vissa delar saknades eller var trasiga. Andra hade stora mängder tublim applicerat så vad göra med den.
Tyvärr kunde jag inte rädda V16 motorn men jag hittade en Cadillac V8 i skrotlådorna. Den ser pytteliten ut i bilen. Bakaxeln flyttades upp så mycket som möjligt utan att kapa upp ramen.
En framaxel från en VW Bubbla med T-Fordhjul från skrotlådan lades till och monterades så att fronten blev så låg som möjligt.
Inga skärmar ska det vara. Fram med sågen. Taket måste ju också sänkas. Inte så seriöst men roligt är det.

Bild
De fem kromade luckorna på motorhuven känns ju typiskt för Cadillac så dom ville jag ha kvar men jag ville även att den lilla motorn skulle synas men det gick ju inte med motorhuven monterad så det fick bli en kompromiss.
Ambitionsnivån är sådär så lacken får bli därefter.
Senast redigerad av Björn B den 29 jan 2022, 06:21, redigerad totalt 3 gång.
Stellan
Kontakt:

Re: Bygga fler av samma modell. Cadillac denna gång.

Inlägg av Stellan »

Lacken är redan perfekt som den är!
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Kontakt:

Den första färdig

Inlägg av Björn B »

Bild
Nästan. Måste hitta ena grenröret.

Bild
men annars är den klar

Bild
Inte så vacker men en modell har blivit byggd till slut efter att ha legat påbörjad i en kartong i decennier.
Skriv svar