Suchoj Su-22M-3, Eduard 1/48 - Klar och fotad (sid 6)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Suchoj Su-22M-3, Eduard 1/48 - Klar och fotad (sid 6)

Inlägg av Björn Fransson »

Som jag nämnt på Forumets Open-avdelning var Fredrik Ströms Su-22 en av mina största behållningar med Open. Och definitivt den av mina favoriter som ligger närmast sådant som jag bygger själv. Dessutom hade Alfa Hobby en i sin försäljningsmonter, så då är det ju bara att köra!

Bild

En titt i lådan: Plasten är KP:s, kompletterad med diverse resin, fotoets och ett nytt, urtjusigt dekalark.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Trots det ambitiösa dekalarket ska jag nog krångla till allt och försöka göra en ungersk kärra. Allt enligt den obegripliga vill-bygga-just-en-sån-där-logik som bara modellbyggare förstår.

Började så smått idag. Först KP:s platta cockpitgolv pimpat med Eduards resin:

Bild

Dessutom tillkommer en hel del ets ovanpå detta. Bra det, men jag kan tycka att etsen är lite snedfördelad. Personligen är jag hemma med den här graden av detaljering på sidopanelerna. Däremot hade det inte skadat om Eduard hade ägnat de rätt tomma hjulhusen lite uppmärksamhet. Så det fick bli lite extra egen plast där:

Bild

Har faktiskt ingen aning vilken typ av projekt det här blir. Antingen går det rätt snabbt, eller också blir den klar lagom till Open 2015. Vi får se.
Senast redigerad av Björn Fransson den 01 nov 2014, 13:55, redigerad totalt 1 gånger.
Björn Eriksson

Re: Suchoj Su-22M-3, Eduard 1/48

Inlägg av Björn Eriksson »

Kul att du är igång med SU-22:an Björn, kommer att följa med bygget med spänning.

Är ju själv sugen på att bygga en likadan (Grymt häftig kärra) men just nu är det 2 X F-22A Raptor som gäller för min del, har precis färdigdetaljerat Italeri modellens cockpit med PC och Evergreen, bilder kommer så fort Uppsala forumet är igång igen.

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
Senast redigerad av Björn Eriksson den 13 apr 2013, 19:54, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Grymt as det där. Det står en dylik kärra utanför armémuseet i Warzawa och det är JÄTTESTOR i verkligheten. Ren råstyrka. De rödvita kokarderna, är det Perus flottflyg eller något?
Stellan Schroeder Englund
CanDid
Namn: Fredrik Ström

Inlägg av CanDid »

Det är en häftig kärra och en rätt rejäl bit plast man får i näven när man väl fått ihop kroppshalvorna :)

Vilken ungrare blir det? WP-märkning, eller? Kärror med nya/nygamla nationsbeteckningar får annars en härlig mix av ny och gammal färg. Hur lät det där? Jag tror ni fattar vad jag menar, eller?

Vad har du tänkt för last, den gör sig onekligen rejält lastad, även om det kanske inte var vardagskostymen.

Du kan slå en kik på http://www.part.pl/ de har en del fin PE till kärran.

Kör hårt!
/Fredrik
"Bet Kinder, bet! Morgen kommt der Schwed!"
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Se där! Det dröjde inte länge innan du satte tänderna i den där!! Bra jobbat Björn. Nu ska det bli intressant att följa detta bygge.
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

MUms! :D
Misstänker att den äter lite spackel dock...

Följer med spänning!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Björn Fransson
Kontakt:

CanDid skrev:Det är en häftig kärra och en rätt rejäl bit plast man får i näven när man väl fått ihop kroppshalvorna :)

Vilken ungrare blir det? WP-märkning, eller? Kärror med nya/nygamla nationsbeteckningar får annars en härlig mix av ny och gammal färg. Hur lät det där? Jag tror ni fattar vad jag menar, eller?

Vad har du tänkt för last, den gör sig onekligen rejält lastad, även om det kanske inte var vardagskostymen.

Du kan slå en kik på http://www.part.pl/ de har en del fin PE till kärran.

Kör hårt!
/Fredrik
Tackar! Här körs det på för fullt! Har botaiserat bland ungrarna och är ordentligt förtjust i de sena, bättringsmålade kärrorna med nya nationsbeteckningar. Och alla som känner mig som byggare vet ju att jag går igång rejält på sånt här:

Bild

Mums! :) Att jag dessutom hittade ungerska siffror "15" i 1/48 i dekalarkivet (vad är oddsen för det?), gör ju inte saken tristare! Vad gäller last är jag normalt sett inte så road av att hänga på en massa. Men jag håller med om att den gör sig bättre med full laddning, så den här gången blir det nog lite mer under vingarna än vanligt.Trots att de - som du skriver - oftast verkar ha flugit tomhänta.

Har byggt på lite sedan sist. Cockpit ser lite väl mörk ut i färgen, men den ska försöka matcha färgen på den målade fotoetsinstrumentbrädan. Så då blir det så här.

Bild

Jädrans fet spak är det!

Bild

Har dessutom borrat upp och fixat till några öppningar. Dessutom behöver landningsstrålkastarna fixas till, eftersom de är upphöjda vilket de inte är på modellen.

Bild

Tack också Fredrik för tipset om den usla passformen på vingarna! Har ägnat förkvällen åt att slipa och passa och slipa och passa, och nu ser de faktiskt rätt så okej ut. Återkommer med fler rapporter.
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Tjusig cockpit :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Jag ligger efter på kommenterandet (ska ta en sväng förbi Jaguaren också :-) ) men det här måste vara ett av de häftigaste åk som någonsin byggts! Jag har klappat sådana både i Krakow och på Gatow och man funderar i sitt stilla sinne över hur den överhuvudtaget kunde flyga: ALLT är grovt på den. Vapenbalkarna är helt enorma!

Kamot är väldigt snyggt.

Ska bli kul att följa bygget!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Kontakt:

magnusf skrev: ALLT är grovt på den. Vapenbalkarna är helt enorma!
För att inte tala om plasten. Antagligen helt skalenlig. :)
Skriv svar