STRV 121 och STRV 102 i 1/35

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

STRV 121 och STRV 102 i 1/35

Inlägg av jfall »

Hej igen!

Då har jag Dragit igång ett till parbygge innan de första är klart, så ovanligt :lol: .
Denna gång blir det en STRV 121 och en 102:a som jag bygger som del av ett gruppbygge på Armorama: Replacement .

För 102:an kommer jag använda AFV's centurion, friul band och Voyager PE och troligtvis lite annat också längs vägen.
Tyvärr är den jag köpte den med 84mm kanon. Just nu står det mellan att köpa pipa från AA eller att köpa en till, hittade en AFV med 105:a
för bara dubbelt så mycket men har inte bestämt mig ännu. Här är en bild
Bild

121:an baseras på Hobby boss med extradelar från perfect scale, Eduard, Voyager, RB, eventuellt band från Bronco och
kanske också linser från SKP om de nu gå att använda.
Bild

Här kommer lite bilder på hur långt jag kommit. Som ni kanske ser så är inte "motorhuven" original utan det är en exakt
kopia från PS motorsats. Jag lyckades klanta mig när jag limmade på PS backdelen och limmade fast huven för långt ner :evil: .
Så sågade loss den gamla och byte med denna. Har också borrat håll för att ersätta bultar och lagt till några svetsfogar mm.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Så antar att det är en början. Ni pansar gurus där ute får gärna påpeka alla de tusentals fel som finns och självklart ni andra också.

Ses

Jakob
Jakob Fall
AP
Thord Wedman
Inlägg: 120
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:15
Ort: Mullsjö

Re: STRV 121 och STRV 102 i 1/35

Inlägg av Thord Wedman »

Om du inte vill köpa ett nytt eldrör till din Centurion kan du antingen göra den som en tidig 102:a på skjutfält med 84mm kanon eller så bygger du om eldröret till en 40mm tubkanon.
Det gör du lämpligen med ett plaströr i lämplig diameter som du petar in i eldröret.
Dessa tubkanoner användes för övningsskjutning när man gjort slut på all 84mm ammunition.
Fanns både till eldrör typ A och typ B.

/Thord
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: STRV 121 och STRV 102 i 1/35

Inlägg av SvenYoung »

Kul att se flera svenska vagnar bli byggda, Jakob. Speciellt Strv. 121 ser man inte byggd speciellt ofta, jätteroligt.

Gällande eldröret till 102:an, antar att det du söker den 105:an med termisk skydd? Tror inte att AA's är helt korrekt eftersom det britiska eldröret ser lite annorlunda ut jämfört med den svenska.
Jag har ett från Hobbyfans 104 konvertering som jag kan låna ut en stund, om någon kan hjälpa att gjuta av den till dig.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: STRV 121 och STRV 102 i 1/35

Inlägg av jfall »

Jag vet faktiskt inte säkert men fick inte 102:an termiskt skydd på pipan först när den uppdaters till 104 alternativt R? Pipan lär väll ha varit brittiska L7 så borde inte det fungera?

En kort fråga om 121:an också, jag har titta på dina bilder Thord på primeportal, tack för att du sett till att svenska grejer finns där jätte användbart :D .
Undrar dock om någon har en översikts bild på delen bakom tornet skulle behöva dessa för svetsfogar och så. Ytterliggare en fråga, finns det svetsfogar där jag markerat som man kan se och alltså bör läggas till?
Bild

Jakob
Jakob Fall
AP
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: STRV 121 och STRV 102 i 1/35

Inlägg av SvenYoung »

jfall skrev:Jag vet faktiskt inte säkert men fick inte 102:an termiskt skydd på pipan först när den uppdaters till 104 alternativt R? Pipan lär väll ha varit brittiska L7 så borde inte det fungera?

Jakob
Bra fråga, vet inte när termiska skyddet infördes på 102:an, låter ju logiskt att detta skulle ske vid uppgradering till 102R, men jag vet inte helt säkert.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Thord Wedman
Inlägg: 120
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:15
Ort: Mullsjö

Re: STRV 121 och STRV 102 i 1/35

Inlägg av Thord Wedman »

I min I-bok för strv 101/102 från 1987 har vagnarna INTE thermiskt eldrörsskydd.
Inga 101:or på P10 1986-87 hade eldrörsskydd.

Angående svetsfogar på strv 121 så är svaret ja, det går svetsfogar på de platser du markerat.
Om du kollar på mina bilder kan man med lite god vilja se de flesta.
Notera att svetsfogarna på tornet inte ligger ute i hörnet utan någon centimeter in på torntaket.
De går heller inte hela vägen längs tornsidan.

Om du vill bygga en lite annorlunda 121 så kan du antingen bygga Cougar, den med avgasförlängare på bilden ovan, eller Merlin:
http://och.nu/thord/Pansar/DSC_0008.JPG

/Thord
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: STRV 121 och STRV 102 i 1/35

Inlägg av jfall »

Men vad bra då kan jag alltså bygga en centurion med en L7 utan termiskt skydd. Har faktiskt funderat på att bygga på avgasrören.

Tog ett bra tag innan jag såg vad som saknades på bilden du länkade till, varför tog man bort kanonen är det ett stridsledningsfordon eller körträning eller något sådant?

Jakob
Jakob Fall
AP
stefan karlsson
Inlägg: 279
Blev medlem: 01 feb 2012, 08:52

Re: STRV 121 och STRV 102 i 1/35

Inlägg av stefan karlsson »

Termiskt skydd på 101/102/104 kom omkring 1990 vill jag minnas, men det användes sällan i praktiken.
101/102 byggdes om vid den här tiden och fick reaktivt pansar, 102 och 104 fick tilläggspansar på fronten.
101/102 fick då även värmeskydd över avgasrören - inte heller något som användes i praktiken - det låg färdiga satser i förråden.

Stefan Karlsson
Erik Liljegren
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 jan 2012, 13:57

Re: STRV 121 och STRV 102 i 1/35

Inlägg av Erik Liljegren »

Du kan ju alltid köpa en alu-pipa istället för en ny modell. Jag har köpt många pipor ifrån RB Model.
De har en 105 mm L7, det är nummer 35B100 (det står M68 vilket är den amerikanska varianten men det är en brittisk L7). Jag har en sån och det är väldigt bra kvalitet.
Thord Wedman
Inlägg: 120
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:15
Ort: Mullsjö

Re: STRV 121 och STRV 102 i 1/35

Inlägg av Thord Wedman »

Jag vet inte varför man tog bort kanonen på den vagnen, den finns iallafall uppe i Axvall nu.
Det är Hin Håligt gott om plats i tornet på den. :-)
Skriv svar