Trio i tunnor
Postat: 05 apr 2013, 10:55
Drabbades tidigt av den grasserande tunnan-febern.
Här kommer några bilder och lite text på 3 st bidrag i tunnan-pandemin.



Saab J-29S (Suomi) Tunnan, 1/72, Matchbox, Finsk, 1961
Denna tunna tillverkades på licens av Valmet i Finland. Det finska flygvapnet sökte efter en ersättare till Vampire. Det politiska läget var känsligt så man lyckades få ihop ett kompromissförslag med MIG i Sovjetunionen ( bistånds och vänskapspakten måste ju följas) och med Saab i Sverige så att kan även kunde få in västlig teknologi . Genom att förse Tunnan med en ny vinge med betydligt större svepningsvinkel ( 42 grader i.st.f. 25 ) så kunde topphastigheten avsevärt förbättras. Valmet producerade ett 60 tal J-29S och de var i tjänst i det finska flygvapnet till 1972.



Saab J-29 R ( Rak vinge/raket) Tunnan 1/72, Matchbox, Svensk, 1962.
Jakten efter ökande prestanda var stor i början på 60-talet.
Ett sätt att öka det kritiska Machtalet var att göra en tunnare vinge.
Flygvapnet var intresserat att få upp 29:an i överljudsfart när de nya jetmotorförsedda bombarna togs i bruk av Sovjetunionen.
Saab tog fram ett provflygplan med extremt tunn vinge och som även försågs med en vätskeraketmotor från Garett. Raketmotoren var i första hand avsedd för att användas i slutfasen av ett hissningsanfall på hög höjd men kunde även förbättra startprestanda vi korta banlängder.
Modellen visar hur prototypen såg ut under fältmässiga prov på F10 Ängelholm under hösten 1962. Försöken utföll väl med en betydligt högre toppfart och topphöjd än den ordinarie Tunnan. Trots det så ansåg Flygvapnet att den nya J-35 Draken hade en större potential som vapenplattform med överljudsprestanda så projektet lades ned.


Saab J-29Ö (Överljud) Tunnan, 1/72, Matchbox, Svensk , 1963
Jakten på ökande prestanda och kostnadseffektivare lösningar pågick under hela 60-talet.
Saab tog fram prototypen J-29Ö som försetts med den en Rolls-Royce Nene-motor och med en ny deltavinge och stabilisator. Luftintaget ändrades och försågs med en rörlig kon för att få en bättre tryckåterhämtning med ett snedstötsintag.
Toppfarten ökade till Mach 1,4, men flygegenskaper och aktionstid försämrades.
Modellen visar prototypen vid utprovning på Försökscentralen (FC) våren 1963.
Även om hastighetsmålet uppnåtts så ansåg Flygvapnet att den nya J-35 Draken hade en större potential som vapenplattform med överljudsprestanda så projektet lades ned.
Det är naturligtvis Matchbox tunnor allihop !
Här kommer några bilder och lite text på 3 st bidrag i tunnan-pandemin.



Saab J-29S (Suomi) Tunnan, 1/72, Matchbox, Finsk, 1961
Denna tunna tillverkades på licens av Valmet i Finland. Det finska flygvapnet sökte efter en ersättare till Vampire. Det politiska läget var känsligt så man lyckades få ihop ett kompromissförslag med MIG i Sovjetunionen ( bistånds och vänskapspakten måste ju följas) och med Saab i Sverige så att kan även kunde få in västlig teknologi . Genom att förse Tunnan med en ny vinge med betydligt större svepningsvinkel ( 42 grader i.st.f. 25 ) så kunde topphastigheten avsevärt förbättras. Valmet producerade ett 60 tal J-29S och de var i tjänst i det finska flygvapnet till 1972.



Saab J-29 R ( Rak vinge/raket) Tunnan 1/72, Matchbox, Svensk, 1962.
Jakten efter ökande prestanda var stor i början på 60-talet.
Ett sätt att öka det kritiska Machtalet var att göra en tunnare vinge.
Flygvapnet var intresserat att få upp 29:an i överljudsfart när de nya jetmotorförsedda bombarna togs i bruk av Sovjetunionen.
Saab tog fram ett provflygplan med extremt tunn vinge och som även försågs med en vätskeraketmotor från Garett. Raketmotoren var i första hand avsedd för att användas i slutfasen av ett hissningsanfall på hög höjd men kunde även förbättra startprestanda vi korta banlängder.
Modellen visar hur prototypen såg ut under fältmässiga prov på F10 Ängelholm under hösten 1962. Försöken utföll väl med en betydligt högre toppfart och topphöjd än den ordinarie Tunnan. Trots det så ansåg Flygvapnet att den nya J-35 Draken hade en större potential som vapenplattform med överljudsprestanda så projektet lades ned.


Saab J-29Ö (Överljud) Tunnan, 1/72, Matchbox, Svensk , 1963
Jakten på ökande prestanda och kostnadseffektivare lösningar pågick under hela 60-talet.
Saab tog fram prototypen J-29Ö som försetts med den en Rolls-Royce Nene-motor och med en ny deltavinge och stabilisator. Luftintaget ändrades och försågs med en rörlig kon för att få en bättre tryckåterhämtning med ett snedstötsintag.
Toppfarten ökade till Mach 1,4, men flygegenskaper och aktionstid försämrades.
Modellen visar prototypen vid utprovning på Försökscentralen (FC) våren 1963.
Även om hastighetsmålet uppnåtts så ansåg Flygvapnet att den nya J-35 Draken hade en större potential som vapenplattform med överljudsprestanda så projektet lades ned.
Det är naturligtvis Matchbox tunnor allihop !