Chin Yuen grundmålad. Färdigställd sid. 3.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Chin Yuen grundmålad.

Inlägg av Andre B. »

Hej Ulf,

Jo, är bra sugen på Zvezda's Borodino! Priset på Borodino är dessutom rätt överkomligt. Har egentligen inte plats för stunden men vill... *s*

Såg ett program på en av rikskanalerna för en sisådär trettio år sedan om just slaget vid Tsushima. Historien "fastnade" liksom i huvudet vilket fick mig att läsa mer om rysk-japanska kriget genom åren. Att som rysk örlogsman kämpa sig runt halva världen med brist på kol och förnödenheter bara för att bli skjuten i bitar var ett tragiskt öde som inte gick att glömma. Kommer ihåg en kommentar från en rysk överlevande som beskrev den japanska eldgivningen var intensiv att det inte gick att se vilka fartyg som sköt. Men vad de siktade på gick inte att ta miste på...

Håller med om att Sevastopol är rätt intressant utseendemässigt!

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Chin Yuen grundmålad.

Inlägg av Andre B. »

Mmm...

Läste lite om Chin Yuen's historia. Den var rätt intressant och så här idag över hundra år senare lite småkul. Som till exempel att hon var byggd i Stettin och hur besättningens bordellbesök vid ett örlogsbesök i Japan kunde nära nog leda till krig om än i mindre skala. Och om hur en grundstötning ledde till att hon hamnade i japanska flottan...

http://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_tu ... p_Zhenyuan

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Chin Yuen grundmålad. Färdigställd sid 3.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Äntligen är hon klar, eller nästan i alla fall.
Dessvärre ett något oinspirerat bygge vilket syns om man vet vad man ska titta efter.
Jag avslutade med att mattlacka henne med ModelMasters Flat Clear. Jag minns det som en lack med en viss sidenglans i. Antingen mindes jag fel eller så har lacken mattats med ålder, för hela fartyget blev tvärmatt, vilket inte alls var meningen. Någon som haft liknande erfarenheter?
Jag får gå och köpa ny Oceanlack och göra om mattlackningen senare.
Här är hon i alla fall.
Bild

Bild

Bild

Bild

Håll till godo.
Nu fortsätter jag med min B26 Marauder.

Uffe
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Chin Yuen grundmålad. Färdigställd sid. 3.

Inlägg av MiniStuff »

Vackert! :)
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Chin Yuen grundmålad. Färdigställd sid. 3.

Inlägg av Björn B »

Den gillar jag. Undrar vad som krävs för att bygga henne som en liten japanska från rysk-japanska kriget?
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Chin Yuen grundmålad. Färdigställd sid. 3.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Det är enkelt. Det handlar mest om att plocka bort, eller såga bort (upphetsande va....) några prylar.
Jag tyckte hon såg roligare ut i sitt ursprungliga utseende så därför byggde jag henne så.
Tack förresten, Björn och Markus
Uffe
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Chin Yuen grundmålad. Färdigställd sid. 3.

Inlägg av Henrik R »

Stiligt Ulf! helt klart udda fartyg!
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Chin Yuen grundmålad. Färdigställd sid. 3.

Inlägg av Janne Nilsson »

Bra som alltid. Men var är besättningen?

Är du sugen på en ny utmaning?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Chin Yuen grundmålad. Färdigställd sid. 3.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Janne Nilsson skrev:Bra som alltid. Men var är besättningen?

Är du sugen på en ny utmaning?

Janne Nilsson
Tack Janne.

Besättningen är inte med eftersom det är i första hand fartyget jag är intresserad av, eller halvintresserad som i detta fall. Jag har funderat en del kring besättningar men det finns ytterligare skäl till att jag avstår från dem.

Det första är tid ork. När jag byggt klart fartyget orkar jag inte befolka det.

Det andra är att för att en besättning på däck mer eller mindre förutsätter en vattenvinjett.
Jag är delvis uppväxt i skärgården och har tillbringat en stor del av mitt liv i kajak eller segelbåt. Denna förstahandsupplevelse av hav och vågor har gjort att jag hittills aldrig blivit helt övertygad av någon vattenvinjett, varken någon egen eller någon annans. Det är något med vattnets genomskinlighet och rörlighet, som är ytterst svårfångat.
Trots att jag från sommarställets veranda vid Lindalsundet tittat på båtar och vågmönster i hela mitt liv, kan jag inte säga att jag helt förstår eller kan avbilda vågmönstret kring ett fartygsskrov i rörelse. Jag höll på med vattenvinjetter i flera år men blev aldrig nöjd.

Utmaningar är kul, men just nu står lite för många projekt i kö för att jag ska orka anta en utmaning.
Projektet "Pojkdrömmar" kan kanske ses som en utmaning. Vad sägs om att vi satsar på det.

Uffe
Lennart

Re: Chin Yuen grundmålad. Färdigställd sid. 3.

Inlägg av Lennart »

Mycket vackert som vanligt Ulf ! Att embryot till bulb fanns redan då är intressant. Det hade finurliga skrov också /Lennart
Skriv svar