87 Regalskeppet Svärdets sista strid - Del 3

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: 87 Regalskeppet Svärdets sista strid - Del 3

Inlägg av Sten Ekedahl »

Enklaste stället att hitta vax är en välsorterad fiskeredskapsbutik som har material för flugbindning. Fråga efter flugbindningsvax. Det skall vara den i fast form, det finns nämligen i flytande form också. Alternativt kan du hitta det i ett skomakeri eller butik som har material för läderarbeten. Kallas då skomakarvax, men är i princip samma sak.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
molgam
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 jan 2012, 20:55
Namn: Jonas D

Re: 87 Regalskeppet Svärdets sista strid - Del 3

Inlägg av molgam »

Hej,

mycket byggt i helgen. Hurra för regniga helger då det späckade schemat krackelerar och ger plats för spontant bygge istället! :-)

Har ägnat mig åt seglen, målning och figurer.

Bild
Bild
Seglen spänns upp på plasticardark som böjs m h a tejp. Seglens sömmar dränks sedan i snabbtorkande vitlim.

Bild
Låt torka och voila! Nu ser det ut som det blåser en svag bris.....typ.

Bild
Detaljmålning fartygsskulpturer påbörjat. Kul med hudtoner och guldhår. Jag försökte att inte överdriva guldmängden.

Bild
Placering av figurer. totalt på bygget finns det drygt 200 figurer.

Bild
Bild
Svärdet på plats på temporärt hopmonterad diobas.

Snart är hon klar faktiskt!

Jonas
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 87 Regalskeppet Svärdets sista strid - Del 3

Inlägg av Stellan »

Jag hör ordergivning, knirrande rep, måsskrik och kluckande vågor mot bordläggning. Jag hör även kanondån och skrik från sårade sjömän. Mäktigt mästerverk du plitat ihop.
Stellan Schroeder Englund
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: 87 Regalskeppet Svärdets sista strid - Del 3

Inlägg av Erik_G »

Stellan skrev:Jag hör ordergivning, knirrande rep, måsskrik och kluckande vågor mot bordläggning. Jag hör även kanondån och skrik från sårade sjömän. Mäktigt mästerverk du plitat ihop.
Doftar det inte lite tjära också?

Fantastiskt fint!


/E
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 87 Regalskeppet Svärdets sista strid - Del 3

Inlägg av Stellan »

Erik_G skrev:
Stellan skrev:Jag hör ordergivning, knirrande rep, måsskrik och kluckande vågor mot bordläggning. Jag hör även kanondån och skrik från sårade sjömän. Mäktigt mästerverk du plitat ihop.
Doftar det inte lite tjära också?

Fantastiskt fint!


/E
Vafalls, bjuds det på grogg? Grogg!
Stellan Schroeder Englund
molgam
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 jan 2012, 20:55
Namn: Jonas D

Re: 87 Regalskeppet Svärdets sista strid - Del 3

Inlägg av molgam »

Tack för feedback!!
Mycket jobb men nu så snart så, skall bara, och lite till och sen så är hon klar snart.

Faktum är att du gav mig en riktigt rolig ide, Stellan. Tack!

Jonas
molgam
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 jan 2012, 20:55
Namn: Jonas D

Re: 87 Regalskeppet Svärdets sista strid - Del 3

Inlägg av molgam »

Hej,

Vilken perfekt modellsommar. Regnigt och helt enkelt bäst att stanna inomhus och bygga modeller. :-)

Nu är Regalskeppet Svärdet så klart att hon får vila ett tag innan den absolut sista putsen görs men den lilla penseln.

Historien är denna:
Den sista maj 1676 ombord på det Svenska Regalskeppet Svärdet övar besättningen. Amiral Clas Uggla för befäl och Svärdet seglar med resten av den Svenska flottan mot Öland för att där möta den holländsk-danska flottan i Strid.

Slaget är känt som en av de största förlusterna för svenska flottan någonsin. I ett tidigt skede i bataljen kapsejsade och exploderade svenska amiralskeppet Kronan, därefter sjönk även skeppet Svärdet. Svärdets kapten, amiral Claes Uggla, har sedan denna strid varit en av de största hjältarna i den svenska flottans historia. Hans hjältemod bestod i att han hellre lät sitt skepp brinna upp – och med det offrade både sig själv och sina 600 mannar – än att låta det falla i fiendens händer.

Nu lite bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Modellen är byggd som ett "syster" till "Vraket av Regalskeppet Svärdet". Bild nedan. Skala 1:100.

Bild

Kommentarer?

Jonas
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 87 Regalskeppet Svärdets sista strid - Del 3

Inlägg av Stellan »

Makalöst, corny, upprörande, vansinnigt, hur-fasen-tänker-karl'n, fint!

Ser jag ett utstötarmärke i ryggen på en av matroserna? De ser lite välartade och tråkiga ut gubbsen, var det inte några mössor eller avvikande färger någon stans på den där tiden?

Idé? Va, ska du ta en grogg?
Stellan Schroeder Englund
Lennart

Re: 87 Regalskeppet Svärdets sista strid - Del 3

Inlägg av Lennart »

Hatten av för ett mästerverk, vilket otroligt fint slutresultat/Lennart
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: 87 Regalskeppet Svärdets sista strid - Del 3

Inlägg av MiniStuff »

Mästerligt! :)

Kan inte mycket om den här tidens uniformer/etc men jag kan nog hålla med Stellan om det där utstötsmärket i ryggen på en av gubbarna. Tror väl inte att de hade såna inritade i tyget ;)

Lite mer tid på de som står högt upp i stormasten skulle jag vilja se, ser inte ut att hålla samma klass som de på däcket. Kan vara bilderna som lurar...

/Marksu
Skriv svar