87 Regalskeppet Svärdets sista strid - Del 3

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
molgam
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 jan 2012, 20:55
Namn: Jonas D

87 Regalskeppet Svärdets sista strid - Del 3

Inlägg av molgam »

Hej,

dags för en uppdatering. Inte så mycket byggt tyvärr men lite framåt har jag kommit.

Först testade jag de olika däcken och började titta på hur detaljeringen skall gå till, vilken utrustning behövs et c.

Bild
De 4 däcken temporärt tillpassade. Det var trångt på regalskepp.

Bild
Exempel på utrustning. Förvaringstunnor, stege, segel, trossar och tampar.

Bild
Lådor, trossar, stegar m.m. samt lite figurer i korrekt 1/100 skala.

Bild
Bild
Resten av bordläggningen ända upp t o m väderdäck. klar. utanpå på denna blir det sedan ribbor, förstärkningar et c.

Bild
Artilleriet på den del av Svärdet jag bygger. Ca 25 kanoner av 4 olika storlekar, Typ 32, 24, 16 och 8 pundskanoner.
På bilden sysn även en del tunnor, hinkar et c som skall grundmålas.

Bild
Besättningen omålad med konverterad.

Härnäst skall kanonportarna tas upp med borr och fil. Sedan blir det att måla alla detaljer och figurer för att därefter detaljera däck för däck. Helt klart är att ljusinsläppet blir mycket begränsat på främst de nedre 2 däcken.

Puuuh, detta bygge kommer ta tid.

Kommentarer?

Jonas
Bengt Johansson
Inlägg: 169
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:49

Re: 87 Regalskeppet Svärdets sista strid - Del 3

Inlägg av Bengt Johansson »

Jag tycker visserligen att det är roligare när du gör trasiga skepp med detta blir väldigt bra det också ;)

Mvh/B
Lennart

Re: 87 Regalskeppet Svärdets sista strid - Del 3

Inlägg av Lennart »

Vilket Mega jobb,uja.men man kan ana vartåt det slutar.Hugg i å" håll Jonas, Lennart
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: 87 Regalskeppet Svärdets sista strid - Del 3

Inlägg av Ulf Lundberg »

Fanns det verkligen så mycket utrymme under täck att folk kunde gå raka?
Uffe
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: 87 Regalskeppet Svärdets sista strid - Del 3

Inlägg av Sten Ekedahl »

Ulf Lundberg skrev:Fanns det verkligen så mycket utrymme under täck att folk kunde gå raka?
Uffe
Troligen då medellängden på 1600-talet var rätt mycket kortare än idag.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
molgam
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 jan 2012, 20:55
Namn: Jonas D

Re: 87 Regalskeppet Svärdets sista strid - Del 3

Inlägg av molgam »

Sten Ekedahl skrev:
Ulf Lundberg skrev:Fanns det verkligen så mycket utrymme under täck att folk kunde gå raka?
Uffe
Troligen då medellängden på 1600-talet var rätt mycket kortare än idag.
Nej det fanns det inte. På bilderna saknas alla däcksbalkar och stöttor som tar mycket utrymme då det är av grova dimensioner. I denna skala bör en däcksbalk på de nedersta däcket vara mellan 3-4 mm tjock mot de 1,8 cm utrymme totalt som finns. Stå höjd ca 1,8 m men bara 1,5 m under en balk.

Tack för kommentaren!

Jonas
molgam
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 jan 2012, 20:55
Namn: Jonas D

Re: 87 Regalskeppet Svärdets sista strid - Del 3

Inlägg av molgam »

Lennart skrev:Vilket Mega jobb,uja.men man kan ana vartåt det slutar.Hugg i å" håll Jonas, Lennart
Tack för uppmuntran. Det behövs om jag skall orka igenom denna.

Jonas
Bengt Johansson skrev:Jag tycker visserligen att det är roligare när du gör trasiga skepp med detta blir väldigt bra det också ;)
Mvh/B
Det tycker jag också. Det är dock Svärdets sista strid så det blir ganska många trasiga saker även på detta. Bl a stormasten skall ha rasat.

Jonas
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: 87 Regalskeppet Svärdets sista strid - Del 3

Inlägg av Robin Nilsson »

Ska du klä insidan av spanten ? De står alldeles väldigt glest annars, på dylika fartyg så var det knappt en spanttjocklek mellan spanten ...
Jag tror även att däcken var betydligt ljusare, skurade med sand ....
molgam
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 jan 2012, 20:55
Namn: Jonas D

Re: 87 Regalskeppet Svärdets sista strid - Del 3

Inlägg av molgam »

Robin Nilsson skrev:Ska du klä insidan av spanten ? De står alldeles väldigt glest annars, på dylika fartyg så var det knappt en spanttjocklek mellan spanten ...
Jag tror även att däcken var betydligt ljusare, skurade med sand ....
Javisst, insidan skall förses med sk innergarnering. Intimret mellan spanten finns på plats där det kommer att synas. Vi skador resp. där dioramat skär av båten.
Däcken kommer ljusas upp rejält. Planen är faktiskt att strö sand på däcket också precis som de gjorde innan strid.

Tack för kommentaren!

Jonas
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: 87 Regalskeppet Svärdets sista strid - Del 3

Inlägg av Robin Nilsson »

Tack för att du mildrade min oro :-)
Att du använder ordet 'garnering' gör att jag litar på att du vet vad du håller på med ;-)
Skriv svar