Re: J8 och S14
Postat: 21 mar 2013, 09:18
Hej.
Någon expert är jag inte men jag sågade nyligen en huv på en Ki-61 från Hasegawa i 1/48 och har ett par bilder nära tillhands. Verktyget är ett tandat rakblad som jag delat på mitten. Det gäller att ta det väldigt lugnt och ha koll på vart snittet på båda sidorna tar vägen. Utifrån bilderna på din huv och att den är i 1/72 tycker jag att du ska fundera över två saker innan du börjar:
1. Finns det en bra skarv att följa och blir det tillräckligt med ram runt glaset kvar på alla delar?
2. Hur tjockt är godset i huven? Kommer det gå att få ner den tillbakadragna huven över det bakre glaset? Det är inget kul om den sitter som en för liten hatt och den kan lätt spricka på mitten om man försöker pressa ner den. En backuphuv har du ju i alla fall. Det kan vara bra.
I 1/48 och med tunnt gods funkar det bra... jag har inte slutmonterat än så, peppar peppar
/Daniel
Någon expert är jag inte men jag sågade nyligen en huv på en Ki-61 från Hasegawa i 1/48 och har ett par bilder nära tillhands. Verktyget är ett tandat rakblad som jag delat på mitten. Det gäller att ta det väldigt lugnt och ha koll på vart snittet på båda sidorna tar vägen. Utifrån bilderna på din huv och att den är i 1/72 tycker jag att du ska fundera över två saker innan du börjar:
1. Finns det en bra skarv att följa och blir det tillräckligt med ram runt glaset kvar på alla delar?
2. Hur tjockt är godset i huven? Kommer det gå att få ner den tillbakadragna huven över det bakre glaset? Det är inget kul om den sitter som en för liten hatt och den kan lätt spricka på mitten om man försöker pressa ner den. En backuphuv har du ju i alla fall. Det kan vara bra.
I 1/48 och med tunnt gods funkar det bra... jag har inte slutmonterat än så, peppar peppar
/Daniel